شناسهٔ خبر: 38984613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دفاع و امنیت در سال ۹۸| بدرقه ۲۵ میلیونی فرمانده/ شکست هیمنه هفتاد ساله آمریکا با موشک‌های سپاه

مهم‌ترین وقایع امنیتی و دفاعی و رخدادهای نظامی سال ۹۸ را مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس: بدون تردید سال ۱۳۹۸ یکی از پر رویدادترین سالها برای نیروهای مسلح کشورمان است که از آغازین روزهای آن در فروردین‌ماه و خدمت رسانی به سیل زدگان آغاز و تا روزهای پایانی آن در اسفندماه در موضوع مقابله با ویروس کرونا ادامه داشت و کماکان در سال ۱۳۹۹ نیز این موضوع ادامه دارد.

در گزارش پیش رو در نظر داریم مهمترین رویدادها و رخدادهای نظامی کشور در سال ۱۳۹۸ را مرور کنیم.

بیشتر بخوانید:

دفاع و امنیت در سال ۹۸| ضرب شست «سوم خرداد» در خرداد پرحادثه/ فصل تغییر و تحول در سپاه

دفاع و امنیت در سال ۹۸| تابستان داغ خلیج فارس/ بازار گرم رونمایی از دستاوردهای دفاعی

دفاع و امنیت در سال ۹۸| تداوم رونمایی از دستاوردها در پاییز/ شاه‌مهره سرویس‌های خارجی در تور اطلاعات سپاه

در چهارمین گزارش به مرور وقایع و رخدادهای زمستان سال ۱۳۹۸ خواهیم پرداخت.

سانحه برای یک فروند جنگنده ارتش در شمالغرب کشور

چهارم دی‌ماه؛ یک فروند جنگنده میگ ۲۹ نیروی هوایی در منطقه شمال‌غرب کشور و استان اردبیل دچار سانحه می‌شود و سقوط می‌کند.

شرایط جوی نامساعد و برفگیر بودن منطقه و صعب العبور بودن محل سانحه، تلاش‌ها برای یافتن خلبان این جنگنده و لاشه هواپیما را چندین روز به درازا می‌کشاند و نهایتا پس از چند روز لاشه این هواپیما و پیکر پاک خلبان این جنگنده شهید سرهنگ محمدرضا رحمانی از خلبانان مجرب  نیروی هوایی پیدا می‌شود.

رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در اقیانوس هند

ششم دی‌ماه؛ برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب رزمایش مشترکی با حضور چین و روسیه و ایران در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود. ناو روسی «Yaroslav Mudry»  به همراه کشتی سوخترسان«Yel'nya» و یدک‌کش «Yevgeniy Khorov» و همچنین ناوشکن چینی «شینینگ» در این رزمایش شرکت کردند.

از ایران نیز یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه در این رزمایش حضور داشتند.

در این رزمایش تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته و تیراندازی علیه اهداف مشخص در دریا توسط یگان‌های سه کشور انجام شد.

حمله آمریکا به پایگاه حشدالشعبی در عراق

هشتم دی‌ماه؛ فرماندهی یگان عملیات الجزیره مستقر در الانبار و دو تیپ 45 و 46 الحشد الشعبی در حملات پهپادی آمریکا هدف قرار گرفتند. وزارت دفاع آمریکا بلافاصله پس از انجام این حمله بیانیه‌ای صادر کرد و در آن گفت که ارتش این کشور مواضع الحشد الشعبی در نزدیکی شهر «القائم» عراق را هدف حمله هوایی قرار داده است.

در بیانیه آمریکا در مورد این حملات ادعا شده است که این اقدام در پاسخ به «حملات مکرر به پایگاه‌های میزبان نیروهای ائتلاف» در عراق صورت گرفته است.

در این حمله؛ چند تن از نیروهای حشدالشعبی عراق به شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای در واکنش به این حمله، تاکید کرد: قطعاً هیچ ملت آزاده و مستقلی برنمی‌تابد فرزندانش ، هدف خوی تجاوزگری و جنایت پیشگی بیگانگان قرار گیرد و به طور طبیعی مردم رشید و حشد الشعبی قهرمان عراق، بر اساس قوانین و منشورهای بین‌المللی، حق انتقام و پاسخگویی به جنایت بزرگ اخیر آمریکایی ها را برای خود محفوظ و مسلم می دانند.

شهادت فرمانده

سیزدهم دی‌ماه؛ ساعت ۱:۲۰ دقیقه بامداد دو خودرو که در حال خروج از فرودگاه بغداد هستند مورد حمله پهپادهای آمریکایی قرار می‌گیرند. سرنشینان این دو خودرو سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی عراق، سردار حسین پورجعفری همراه حاج قاسم سلیمانی و شهروز مظفری نیا، هادی طارمی و وحید زمانی‌نیا از اعضای تیم حفاظت فرمانده نیروی قدس هستند که همگی در این حمله به فیض شهادت نائل آمدند.

شهادت حاج قاسم سلیمانی و همراهانش به دست ارتش تروریستی آمریکا سریعا به مهمترین رویداد جهان تبدیل می‌شود.

رهبر انقلاب در پیامی که به مناسبت شهادت این فرمانده مجاهد صادر کردند، خاطرنشان کردند: با رفتن او به حول و قوه‌ الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ بین‌المللی مقاومت است و همه‌ دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ دوستان  ـ و نیز همه‌ دشمنان ـ بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزه‌ مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

رهبر انقلاب همچنین سه روز عزای عمومی را به مناسبت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یاران شهیدش اعلام کردند.

انتصاب سردار قاآنی به فرماندهی نیروی قدس

سیزدهم دی‌ماه؛ درپی شهادت سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی، حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب سردار قاآنی به فرماندهی نیروی قدس، تاکید کردند: برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌ی دوران فرماندهی شهید سلیمانی است.

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی پیش از این جانشین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نیروی قدس سپاه بود.

وی که از ابتدای تاسیس شجره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد مقدس در آمد، با آغاز غائله کردستان به این منطقه رفت و پس از آغاز جنگ تحمیلی نیز در جبهه‌های جنگ حاضر بود.

فرماندهی لشکرهای ۲۱ امام رضا و ۵ نصر و معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه از جلمه سوابق سردار قاآنی است.

انتقام سخت؛ کلید واژه‌ای که کابوس آمریکایی‌ها شد

به تدریج سران قوا، مسئولین مختلف کشور، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در پیام‌های خود به مناسبت شهادت سپهبد سلیمانی بر سخت بودن انقام جمهوری اسلامی ایران از عاملین شهادت حاج قاسم و در راس آنها آمریکا تاکید کردند.

این تاکید فرماندهان و مسئولین ایرانی بر سخت بودن انتقام، آمریکایی‌ها دچار وحشت می‌کند؛ سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه شامگاه سیزدهم دی‌ماه در گفتگویی می‌گوید: آمریکایی ها از همین امروز صبح به روش دیپلماسی و غیره متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرد متناسب با کاری که ما کردیم انتقام بگیرید در حالی که آنها نمی‌توانند چیزی را تعیین کنند.

قیام ایران و عراق به احترام حاج قاسم

چهاردهم دی‌ماه؛ پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر شهدای همراه در عراق و در شهرهای کاظمین، بغداد، نجف و کربلا با استقبال بی‌نظیر مردم عراق تشییع شد.

پانزدهم دی‌ماه؛ پیکر شهدا وارد ایران شد و در اولین مقصد خود در کربلای ایران یعنی خوزستان و شهر اهواز با حضور میلیونی مردم تشییع شد. پس از آن پیکر شهدا به مشهد مقدس منتقل شده تا پس از تشییع بر دستان مردم این شهر، گرد ضریح امام هشتم علی ابن موسی الرضا(ع) نیز طواف داده شود.

حضور گسترده مردم در دو مراسم تشییع در اهواز و مشهد شگفتی خبرنگاران و ناظران خارجی را در پی داشت. نهایتا بامداد شانزدهم دی‌ماه پیکرهای مطهر شهدا از مشهد وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

تشییع میلیونی و تاریخی در تهران

دوشنبه شانزدهم دی‌ماه؛ درحالیکه شروع رسمی مراسم تشییع پیکر شهدای جبهه مقاومت 8 صبح اعلام شده است، اما سیل جمعیت در خیابان‌های مرکزی تهران از ساعت 6 صبح در حال شکل‌گیری است. لحظه به لحظه بر جمعیتی که با سلایق و عقاید مختلف برای وداع با سرباز مخلص ملت ایران آمده‌اند افزوده می‌شود؛ تهران در حال تماشای یکی از بی‌نظیر ترین بدرقه‌های تاریخ بشریت است.

رهبر معظم انقلاب پس از ورود به دانشگاه تهران، نماز را بر پیکر شهید سلیمانی و دیگر شهدای جبهه مقاومت اقامه کردند.

تشییع شهدا از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی آغاز می‌شود و پیکر شهدا نهایتا پس از ۱۰ ساعت تشییع، در ساعت ۱۶ بعدازظهر به میدان آزادی می‌رسد و از آنجا به سمت قم حرکت می‌کند تا پس از تشییع بر دستان مردم قم، در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نیز طواف داده شود.

به گفته سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه، در شهرهای اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان مجموعا ۲۵ میلیون نفر در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی شرکت کردند.

کرمان میزبان همیشگی حاج قاسم

سه‌شنبه هفدهم دی‌ماه؛ سرانجام پیکر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برای تشییع و تدفین در گلزار شهدای کرمان وارد این شهر می‌شود و بر تاریخی‌ترین تشییع جنازه در تاریخ کرمان رقم می‌خورد.

رهبر انقلاب نیز عبای خود را که ۱۴ سال با آن نماز شب خوانده بودند را اهدا می‌کنند تا حاج قاسم را با آن به خاک بسپرند.

تراکم جمعیت شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و شهید حسین پورجعفری در کرمان به حدی است که آیین تدفین به تعوق می‌افتد و متاسفانه در اثر این ازدحام تعدادی از هموطنان نیز به شهادت می‌رسند.

آغاز انتقام سخت پیش از خاکسپاری حاج قاسم

چهارشنبه هجدهم دی‌ماه؛ ساعت به کندی می‌گذرد؛ پیکر حاج قاسم هنوز در خاک آرام نگرفته؛ ساعت کمی از 2 بامداد تجاوز کرده که غرش موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه سکوت شب را در پایگاه موشکی این نیرو در استان لرستان می شکند و ۱۳ فروند موشک از نوع قیام و فاتح-۳۱۳ به سوی پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق شلیک می‌شود.

پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق است که در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از بغداد، ۲۸۰ کیلومتری مرز ایران و عراق قرار دارد.

این نخستین بار در هفتاد سال گذشته بود که یک کشور مستقیما به منافع و پایگاه‌ ارتش آمریکا حمله می‌کرد.

پیکر سردار در خاک آرام گرفت

هجدهم دی‌ماه؛ سردار دلاور اسلام شهید «حاج‌‌قاسم سلیمانی»، به فاصله چند ساعت پس از حمله تلافی‌جویانه موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های ارتش تروریستی آمریکا، در گلزار شهدای کرمان و در کنار همرزمان شهیدش آرام گرفت.

تشریح جزئیات عملیات شهید سلیمانی توسط سردار حاجی‌زاده

نوزدهم دی‌ماه؛ سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در نشستی خبری به تشریح جزئیات حمله موشکی به عین الاسد در عملیات شهید سلیمانی می‌پردازد.

او با بیان اینکه ما در این عملیات دنبال کشتن کسی نبودیم، اگر چه حتما ده ها نفر کشته و زخمی شده اند و با هواپیمای C-130 حمل شده اند، گفت: پس از عملیات سپاه، حداقل ۹ سورتی پرواز سی۱۳۰ برای انتقال مجروحانشان به اردن و فلسطین اشغالی انجام شد و تعدادی بالگرد شینوک نیز مجروحان آنها را به بیمارستانی در بغداد منتقل کرد.

حاجی زاده همچنین از پایگاه‌های تاجی، عین الاسد، شهید معفر اردن و علی السالم کویت بعنوان پایگاه‌هایی نام برد که در نقشه ترور سردار سلیمانی مشارکت داشتند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین از یک عملیات دیگر در خلال حمله به عین‌الاسد سخن گفت و ادامه داد: عملیات مهم جنگ الکترونیک را تقریبا 15 دقیقه بعد از عملیات آغاز کردیم و همه هواپیماهای بدون سرنشینی که بر فراز منطقه عین‌الاسد در حال پرواز بودند را برای لحظاتی از کنترل آمریکایی‌ها خارج کردیم و لینک ارتباطی و لینک تصویری آنها را از بین بردیم که آمریکایی ها را بسیار مرعوب کرد.

او گفت: زمانی که این ضربات موشکی انجام شد، مهمترین نیاز آمریکایی ها این بود که بفهمند میزان خسارت چقدر است که این کار توسط دوربین های 8 فروند پهپاد MQ-9 آمریکایی که بر فراز منطقه بودند، در لحظه رصد می‌شد و تصاویرش در لحظه مخابره می‌شد و زمانی که این هواپیماها از کنترل آنها خارج شد، ضربه روحی که از آن خوردند، از عملیات موشکی نخورده بودند.

شلیک پدافند هوایی به هواپیمای مسافربری

بیست و یکم دی‌ماه؛ بامداد روز هجدهم دی‌ماه یعنی دقیقا چند ساعت پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، یک فروند هواپیمای بوئینگ-737 متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراینی دقایقی پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی(ره)، در حوالی شهریار تهران سقوط می‌کند.

ابتدا گمان بر آن بود که سقوط این هواپیما در اثر نقص فنی بوده باشد اما به تدریج در ساعات و روزهای آینده گمانه‌های دیگری از جمله هدف قرار گرفتن این هواپیما به وسیله یکی از سامانه‌های پدافند هوایی مطرح می‌شود.

نهایتا صبح شنبه بیست و یکم دی‌ماه؛ ستادکل نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سقوط هواپیمای مسافری ناشی از خطای انسانی سیستم پدافندی بود.

چند ساعت پس از این اعلام ستادکل نیروهای مسلح، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه طی یک نشست خبری به تشریح جزئیات این حادثه پرداخت.

سردار حاجی زاده در این نشست با بیان اینکه آمریکایی ها تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند و به همین دلیل تمام یگان های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند. اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود که این حادثه توسط آن رقم خورده، در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود و در چندین مرحله این آماده باش ۳-۳ که بالاترین سطح آماده باش است، به همه شبکه ابلاغ می‌شود. در مراحل مختلف به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده است توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک های کروزی به سمت کشور شلیک شده است، خاطرنشان کرد: در یک یا دو مرحله تاکید می‌شود که این موشک‌های کروز در مسیر هستند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه، ادامه داد: هواپیما پس از بلند شدن با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و کروز شلیک شده است، او این هدف را کروز تشخیص داده است، او موظف بوده که در این شرایط تماس بگیرد و تاییدیه بگیرد و خبط او از همین نقطه است، منتهی ظاهرا سیستم ارتباطی او با اختلال مواجه بوده است و نتوانسته ارتباط برقرار کند که ممکن است به دلیل سامانه های جمینگ یا شلوغی شبکه بوده و تنها 10 ثانیه فرصت برای تصمیم گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدف گیری می شود.

مسئولیت پذیری سردار حاجی زاده در ابتدای نشست خبری خود که گفت همه مسئولیت را می‌پذیریم و گردنمان از مو باریک‌تر است، بازتاب بسیار زیادی در فضای داخل کشور پیدا کرد.

بررسی‌های بعدی نشان داد که سامانه‌ای که به وسیله آن هواپیمای اوکراینی هدف قرار گرفت ، سامانه پدافند موشکی تور-ام۱ است که به وسیله موشک 9M330 هواپیما را مورد اصابت قرار داده بود.

پس از اعلام خبر سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی و تاخیر ۴۸ ساعته در اعلام این موضوع، جریانی سعی بر القای این موضوع داشت که پنهانکاری در این خصوص صورت گرفته است؛ این در حالی است که سناریوهای مختلفی در این ۴۸ ساعت می‌باید مورد بررسی قرار می‌گرفت.

سیل در جنوب شرق و اینبار هم نیروهای مسلح

بیست و چهارم دی‌ماه؛ در پی بارش‌های بی‌سابقه در جنوب شرق کشور، سیل بخش‌هایی از جنوب استان سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد و این‌بار نیز نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، وزارت دفاع و نیروی انتظامی به کمک سیل‌زدگان می‌شتابند.

نیروهای دریایی و زمینی سپاه با چندین فروند بالگرد و تجهیزات مهندسی، مسئولیت بازگشایی راه‌ها و امدادرسانی هوایی به روستاهای سیل‌زده را بر عهده می‌گیرند و سامانه های درمانی سیار سپاه نیز در منطقه استقرار می‌یابند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز امکانات مهندسی و بالگردهای هوادریا و هوانیروز را برای امدادرسانی به کار می‌گیرد.

نیروهای جهادی و بسیج نیز پای کار سیل می‌آیند و ۳۵۰۰ نیروی جهادی در منطقه مستقر می‌شوند.

انتصاب مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع

سی‌ام دی‌ماه؛ سرتیپ دوم افشین خواجه فرد با حکم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بعنوان مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع منصوب می‌شود.

امیر خواجه فرد پیش از این مسئولیت معاونت تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش را بر عهده داشت.

امیر بنی‌طرفی مدیرعامل سابق این سازمان نیز پس از ۴۳ سال خدمت در نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به افتخار بازنشستگی نائل آمد.

خط و نشان فرمانده نیروی قدس برای آمریکایی‌ها

دوشنبه سی‌ام دی‌ماه؛ آیین معارفه فرمانده جدید نیروی قدس سپاه برگزار می‌شود.

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس در این مراسم گفت: دشمن ناجوانمردانه شهید سلیمانی را شهید کرد؛ آنها مرد میدان جنگ نبودند که در میدان جنگ با ایشان درگیر شوند و در اوج ناجوانمردی این شهید عالی مقام را شهید کردند.

سردار قاآنی افزود: گرچه او را ناجوانمردانه زدند اما به لطف الهی و به همت همه آزادمردانی که در سرتاسر عالم خونخواه او هستند انشالله جوانمردانه دشمن او را خواهیم زد.

انتصاب جانشین نیروی قدس سپاه

دوشنبه سی‌ام دی‌ماه؛ با حکم فرمانده کل سپاه سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حجازی به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد.

فرماندهی نیروی مقاومت بسیج، ریاست ستاد مشترک سپاه، جانشینی فرمانده کل سپاه، معاونت آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستادکل نیروهای مسلح و مسئولیت میدانی در محور مقاومت از سوابق سردار سید محمد حجازی است.

واکنش سردار سلامی به تهدید آمریکا

هفتم بهمن‌ماه؛ چند روزی است که یکی از مقامات دولت آمریکا تهدید کرده است که اگر سردار قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس همان روش سردار سلیمانی را ادامه دهد، او را نیز خواهند زد.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در واکنش به این تهدید، گفت: هم آمریکایی‌ها، هم صهیونیست‌ها و هم دیگران بدانند که اگر فرماندهان ما را تهدید کنند، هیچ یک از فرماندهانشان نقطه امنی نخواهند یافت، یعنی اگر فرماندهان ما را تهدید به ترور کنند یا تهدیدشان را عملی کنند جان هیچ فرماندهی از آنها در امان نخواهد بود.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه دشمنان ما باید مراقب اعمالشان باشند، گفت : آنان اگر بخواهند این بازی را ادامه بدهند، پاسخ های ما کاملا متفاوت از گذشته است و مقیاس آن هم متفاوت خواهد بود و با شرایط بسیار جدیدی روبرو می شوند  که قادر به مدیریت و کنترل آن نیستند؛ پس به آنها اخطار می دهیم که از این میدان عقب بنشینند.

جزئیاتی جدید از برنامه فضایی ایران

هفتم بهمن ماه؛ سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در آستانه پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ، جزئیات جدیدی از آینده برنامه فضایی ایران را اعلام می‌کند.

بنابر اعلام حسینی سریر و سروش نمونه‌های بعدی ماهواره‌برهای ایرانی است که در سریر یک مرحله به ماهواره‌بر سیمرغ اضافه خواهد شد.

او همچنین می‌گوید که به دنبال استفاده از سوخت جامد برای کاهش هزینه‌های پرتاب در آینده هستیم.

حسینی همچنین از بازنشسته شدن ماهواره‌بر سیمرغ نیز خبر می‌دهد.

اعزام شصت و ششمین ناوگروه نداجا به آب‌های آزاد

دهم بهمن‌ماه؛ شصت و ششمین ناوگروه رزمی، اطلاعاتی و آموزشی نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو بالگردبر خارک و ناوشکن بایندر، با حضور فرماندهان و کارکنان منطقه یکم امامت در بندرعباس عازم آب‌های آزاد می‌شود.

این ناوگروه آموزشی در این ماموریت  ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آب های آزاد و حفظ خطوط مواصلاتی و تامین امنیت، در راستای تعاملات بین المللی و توسعه دیپلماسی، در چند کشور حاشیه اقیانوس هند پهلوگیری خواهد کرد.

اورهال ۳۳ فروند بالگرد هوانیروز

چهاردهم بهمن‌ماه؛ در مراسمی با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش، 33 فروند بالگرد اورهال شده توسط شرکت پنها وزارت دفاع به هوانیروز ارتش تحویل داده می‌شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در این مراسم می‌گوید: چند نقص بزرگ و مهم در حوزه بالگردی وجود داشت که امروز تمامی آنها برطرف شد، اول اینکه حجم زیادی از بالگرد ها هوانیروز  زمین گیر شده  بودند، دوم این بود که بالگردهای ما فقط در روز می‌توانسته اند پرواز و اجرای عملیات کنند و سومین مورد برد پایین موشک های هوانیروز بود که همه این موارد با همت جوانان انقلابی و با حضور شبانه روزی وزارت دفاع و شرکت پنها برطرف شد.

کشف قطعات جدیدی از پهپاد آمریکایی

هفدهم بهمن‌ماه؛ قطعات جدیدی از پهپاد ترایتون که خردادماه سال ۱۳۹۸ توسط نیروی هوافضای سپاه سرنگون شد، از اعماق دریا توسط نیروی دریایی سپاه بیرون کشیده شده است و در مراسمی با حضور سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به نمایش در می‌آید.

از جمله این تجهیزات، موتور توربوفن AE3007H، ارابه‌های فرود، رادار SAR و واحدهای الکترونیکی است.

سردار حاجی‌زاده در حاشیه نمایش این قطعات، گفت: این هواپیما فوق العاده با ارزش است، اما دیگر یک خط قرمز باید بر روی آن کشید که دیگر برای ایران کارایی ندارد چراکه به تمام فرکانس ها، کدها و رمزهای آن آشنایی پیدا کردیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: نه اینکه از فاصله، ۵۰، ۱۰۰ یا ۱۵۰ کیلومتر، بلکه از همین تهران می توانیم تا چندهزار کیلومتر این هواپیما را ناکارآمد کنیم.

روایت فرمانده نهاجا از برنامه‌ها و دستاوردهای این نیرو

نوزدهم بهمن‌ماه؛ امیر نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در تشریح دستاوردها و برنامه‌های این نیرو، می‌گوید: روی یک مواد جاذب که امواج راداری را جذب کند در حال کار کردن هستیم تا ناوگان فعلی را بتوانیم رادارگریز کنیم. اما برای هواپیماهای آینده که در حال کار کردن هستیم، طراحی را به گونه‌ای انجام خواهیم داد که رادارگریز باشد.

فرمانده نهاجا در خصوص توانمندی‌های پهپادی این نیرو نیز می‌گوید: پارسال کمان-۱۲ را معرفی کردیم که ساخت نیروی هوایی با همکاری صنایع دفاع است و ۶ فروند از آن را به خدمت گرفتیم. انشالله به دنبال این هستیم که یک ورژن جدید از آن یعنی کمان-۲۲ را تولید کنیم که رزمی و مراقبتی هستیم. شلیک بمب و راکت را از روی پهپاد تست کرده ایم و کاملا موفق بوده است.

رونمایی از دستاوردهای جدید موشکی و فضایی

بیستم بهمن‌ماه؛ در مراسمی با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و  سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از موشک جدید «رعد۵۰۰»، موتور کامپوزیتی «زهیر» و موتور فضایی «سلمان» رونمایی شد.

موشک رعد ۵۰۰ از موشکهای نسل جدید است که در مقایسه با موشک فاتح ۱۱۰ با بدنه فولادی، با یک دوم وزن اما  ۲۰۰ کیلومتر از افزایش برد برخوردار است. استفاده از فناوری بدنه‌های الیاف کربن قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای۳ هزاردرجه سانتیگراد از دیگر ویژگی‌های این موشک است.

اربعین سردار دلها

بیست و چهارم دی‌ماه؛ اربعین شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش با حضور خانواده شهدا، فرماندهان، مسئولین و آحاد مردم در مصلی تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم وصیت‌نامه سیاسی الهی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط سردار اسماعیل قاآنی قرائت می‌شود.

رونمایی از دو دستاورد «پاد اخلالگر» و «جستجوگر ضدرادار» توسط سپاه

بیست و ششم بهمن‌ماه؛ در چهارمین کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و امنیت که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد از دو دستاورد علمی جدید سپاه رونمایی شد.

یکی از این دستاوردها پادِ اخلالگر باندِ پهن و دیگری سامانه جستجوگر ضد رادار است.

کمک سنگین عربستان به تروریست‌های جیش الظلم

بیست و نهم بهمن‌ماه؛ سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان ابعاد حمایت‌های عربستان سعودی از تروریست های جیش الظلم تاکید کرد: یکی از کشورهای مرتجع منطقه تاکنون دست کم سه هواپیما سلاح و تجهیزات در اختیار تروریست های جنوب شرق کشور قرار داده است.

 وی ادامه داد: تروریست‌های جیش الظلم ، پژاک، کومله و دموکرات از تجهیزات مدرنی برخوردارند و این نشان می دهد که آنها از حمایت های همه جانبه ایالات متحده، عربستان سعودی و هم پیمانان آنها در منطقه بهره می برند.

تحویل ۸ فروند هواپیمای نظامی اورهال شده به نیروی هوایی ارتش

اول اسفندماه؛ ۸ فروند انواع هواپیماهای نظامی شرقی، غربی و اروپایی از خانواده هواپیماهای نظامی F4، 14F و 27F ، سوخو ، میراژ و همچنین هواپیمای ترابری 130 C و 707 اورهال و بازآمد سازی شده به ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.

وزیر دفاع در این مراسم با بیان اینکه تمامی سیستم ها و سامانه های این هواپیماها مبتنی  با دانش روز طراحی و در این مدل هواپیماها به کار رفته اند افزود: هواپیماهای نظامی اورهال شده در وضعیت رزم امروز کاربرد منحصر به فردی دارند و قادرند تسلیحات ویژه ای همچون موشک کروز برد ۱۰۰۰ کیلوموتر را نصب و در مأموریت ها نقشی تعیین کننده داشته باشند.

اعلام آمادگی سپاه برای کمک در مقابله با ویروس کرونا

پنجم اسفندماه؛ چند روزی از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد؛ سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تماس تلفنی با دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از آمادگی سپاه برای هر گونه کمک به دستگاه ها و سازمان های متولی، در مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری خبر می‌دهد.

راه‌اندازی خط تولید ماسک و محلول ضدعفونی کننده در وزارت دفاع

هفتم اسفندماه؛ با دستور وزیر دفاع در جهت کمک به کنترل ویروس کرونا در سطح کشور، تولید روزانه حدود 20 هزار لیتر مواد ضد عفونی کننده و ۲۰ هزار ماسک فیلتر دار در دستور کار سازمان صنایع دقاع وزارت دفاع قرار گرفت.

معاون هماهنگ کننده وزارت دفاع در بازدید از این خطوط تولید، ماسک های تولیدی را در دو نوع N95 و750 عنوان کرد و اظهار داشت: این ماسک ها با توجه به اجزای تشکیل دهنده و بهبودهای صورت گرفته، قابلیت استفاده توسط  کادر درمانی اعم از پزشکان، بیماران و به طور کلی تمامی افرادی که در معرض آلودگی‌های شدید ویروسی قرار دارند را دارا می باشد.

اختصاص ۳ بیمارستان ارتش در تهران برای مقابله با کرونا

دهم اسفندماه؛ دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش از تشکیل قرارگاه زیستی ارتش خبر می‌دهد و می‌گوید: سه بیمارستان هاجر، بعثت و گلستان برای مقابله با کرونا در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

استقرار بیمارستان‎های سیار سپاه در شهرهای درگیر با کرونا

یازدهم اسفندماه؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تشکیل قرارگاه پیشگیری و مقابله با کرونا در ستاد فرماندهی کل سپاه، از واگذاری امکانات و استقرار سامانه‌های سیار درمانی در شهرهای درگیر با کرونا خبر می‌دهد.

سردار احمد عبداللهی معاون امداد، بهداشت و درمان سپاه در نشست خبری می‌گوید: در تهران پیش بینی ایجاد ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تخت را کرده ایم و برای استان گیلان هم پیش بینی ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی را کرده ایم. 

استقرار گردان‌های جنگ نوین سپاه در مناطق آلوده به ویروس کرونا

دوازدهم اسفندماه؛ سردار پاکپور با تشریح اقدامات نیروی زمینی سپاه در روزهای اخیر برای مقابله با ویروس کرونا اضافه کرد: در روزهای اخیر برای استقرار گردان‌های جنگ نوین اعم از گروه جنگ نوین 24 بعثت، تیپ نیروهای ویژه صابرین و تیپ میرزا کوچک خان برای استقرار در نواحی‌ای که ویروس کرونا شیوع یافته است، دستورات لازم صادر شده  است و یگان‌های مذکور در مناطق مورد نظر مستقر شده‌اند.

اثبات «سلاح بیولوژیک» بودن کرونا نیاز به بررسی آزمایشگاهی دارد

سیزدهم اسفندماه؛ از زمان شیوع ویروس کرونا، گمانه‌هایی پیرامون سلاح بیولوژیک بودن این ویروس مطرح شده است. سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس در خصوص صحت و سقم این موضوع می‌گوید: منشاء توسعه کرونا با شواهد و قرائن تحلیلی و راهبردی وبعضی نکات خبری به دشمن ارجاع می شود، اما اثبات تخصصی آن نیاز به بررسی‌های آزمایشگاهی و مقایسه بین ژنوم ویروس اولیه ثبت شده و نتایج مطالعه بر روی ژنوم های جدید از نظر نوع تغییرات عامدانه روی آن دارد.

‌تولید دوربین‌های حرارتی ویژه غربال بیماران کرونایی توسط وزارت دفاع

بیست و یکم اسفندماه؛ متخصصان صنعت دفاعی ‌موفق می‌شوند از سرریز فناوری‌های دفاعی، دوربین‌های هوشمند حرارتی ویژه غربالگری بیماران ویروس کرونا را تولید و پس از تست موفقیت‌آمیز‌ در ده‌ها مرکز پرتردد به مرحله تولید انبوه برسانند.

امیر سرتیپ شهرام مدیر عامل شرکت صنایع الکترونیک ایران(صاایران) دقت بالای اندازگیری بهتر از نیم درجه سانتی‌گراد را از مزیت‌های این سامانه بومی عنوان کرد و افزود: سرعت عمل در تشخصی درجه دمای بدن افراد به صورت آنی و‌ تشخیص و شناسایی همزمان چند نفر ‌از ویژگی‌های این دوربین ‌به شمار  می‌رود به گونه‌ای که این دستگاه فردی که دمای بدنش بالاتر از حد طبیعی باشد را شناسایی می کند و برای شناسایی افرادی که احتمالا به بیماری کرونا مبتلا باشند به عنوان یک پایش  اولیه مناسب است.

فرمان رهبر انقلاب به سرلشکر باقری برای مقابله با کرونا

بیست و دوم اسفندماه؛ حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید.

اعلام آمادگی نیروی هوافضای سپاه برای جابجایی هوایی تجهیزات و کادر پزشکی

بیست و سوم اسفندماه؛ در پی درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزیر بهداشت برای بهره‌گیری از توان ناوگان هوایی نیروی هوافضای سپاه جهت جابجایی کادر پزشکی و تجهیزات لازم برای تجهیز بیمارستان‌های کشور، «فرمانده نیروی هوافضا» آمادگی کامل ناوگان هوایی خود برای پشتیبانی و حمایت همه جانبه را اعلام می‌کند.

رونمایی از خودروهای جدید رفع آلودگی نیروی زمینی ارتش

بیست و سوم اسفندماه؛ چندین دستگاه خودروهای ضدعفونی کننده و رفع آلودگی نیروی زمینی ارتش با حضور امیر کیومرث حیدری فرمانده این نیرو رونمایی می‌شود.

درخواست وزیر بهداشت از سردار سلامی

بیست و هفتم اسفندماه؛ در پی درخواست دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ماموریت دوماهه سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد اخوان مهدوی به این وزارتخانه و بهره گیری از تجارب وی در نظام سلامت برای خدمت‌رسانی به مردم در امر پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا؛ فرمانده کل سپاه ضمن موافقت با این ماموریت تاکید کرد: یقیناً حضور و نقش‌آفرینی فرماندهان و مسئولین بهداشت و درمان سپاه در کمک به حوزه مدیریت بیماری‌ کرونا در ستاد ملی مربوط به این امر اقدامی شایسته و مایه افتخار بیشتر سپاه در پاسخ به نیازهای کشور به ویژه در این صحنه خطیر است و به فضل الهی تجارب و توانمندی‌های سردار اخوان در این راستا مفید و موثر خواهد بود.

اولویت‌های وزارت دفاع در سال ۹۹

بیست و هشتم اسفندماه؛ وزیر دفاع در نشست راهبردی معاونین و مسئولین سازمان‌های تابعه این وزارتخانه از اولویت‌های وزارت دفاع در سال آینده می‌گوید.

به گفته امیر حاتمی، رویکرد وزارت دفاع در سال جدید تجمیع نیاز های نیروهای مسلح و کشور و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و نوظهور براساس تهدیدات آینده است و باید با دستیابی مداوم به فناوری‌های نوظهور، نیروهای مسلح را در حوزه آفندی و پدافندی به سطح بالاتر و پیشرفته‌تری سوق داد.

انتهای پیام/

نظر شما