شناسهٔ خبر: 38958500 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگاهی به «پسران خوب» | سند «۲۰۳۰» چگونه در هالیوود تکامل پیدا کرده است؟

نگاهی به روند تولید فیلم‌هایی با مضامین جنسی برای کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد که هالیوود به صورت برنامه‌ریزی شده محورهای سند بیست‌سی را دنبال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، آموزش مسائل و محتوای جنسی مطابق سند موسوم به 2030 در کشورهای غربی سابقه طولانی مدتی دارد. این حوزه در سینمای آمریکا نیز دارای مصادیق و نمونه‌های متعددی است که از سال‌های قبل از هزاره جدید میلادی شروع شده است و تا به امروز ادامه دارد.

امسال نیز فیلم دیگری با عنوان پسران خوب در سینماهای آمریکا به نمایش گذاشته شد که بی‌پرده تلاش سه نوجوان در سن بلوغ برای رفتن به مهمانی‌ای است که در آن قرار است تا اولین تجربیات خود را در این زمینه کسب کنند. آنان در مسیر رسیدن به این مهمانی دچار چالش‌ها و مشکلات فراوانی می‌شوند که آنان را در این مسیر سخت‌کوش‌تر می‌کند!

هالیوود , سند 2030 یونسکو ,

نمایی از پسران خوب

در سکانسی که بچه‌ها برای kiss party وارد خانه دوستشان می‌شوند برخورد مادر با بچه‌ها بسیار آموزشی طراحی شده است تا مادران نیز به عنوان دیگر مخاطبین این فیلم به صورت ضمنی آموزش لازم را ببینند. مادر دوست سه پسر ماجراجوی فیلم در بدو ورود به گونه‌ای با بچه‌ها برخورد می‌کند که به دیگر مادران بگوید تا نباید وارد حیطه فرزندانمان در حین چنین تجاربی شویم. اینگونه مادران غربی و شرقی مخاطب فیلم به نوعی بدون آنکه خود بفهمند می‌آموزند که نباید در حوزه چنین تجاربی برای فرزندامان دخالت کنیم. حال آنکه هرمادی نسبت به تربیت فرزند خود خصوصاً در چنین موارد حساسی نقش‌آفرین است.

هالیوود , سند 2030 یونسکو ,

نمایی از پسران خوب

در سال‌های قبل از 2000 میلادی آشنایی و آموزش جنسی در فیلم‌های سینمایی بیشتر در سنین ابتدای جوانی و بعد از دوران اصطلاحاً کالج رخ می‌داد. سه‌گانه معروف و مشهور پای (کیک) آمریکایی در این سطح رسماً یک بت‌شکنی تمام عیار بود. البته قبل از این سه گانه فیلم‌های دیگری با این تم ضداخلاق و فرهنگ ساخته و در سینماهای آمریکا نمایش داده شده بود اما این فیلم شاخص با فرم و محتوایی بسیار آمریکایی  و مطابق با سبک زندگی ایده‌آل سرمایه‌داری  گره خرده بود و در کل فیلمی خوش ساخت و به شدت کمدی از آب درآمد که باعث شد این سه گانه تا 10 قسمت در سال‌های بعد از خود ادامه یابد. البته بعد از قسمت سوم تا نهم آنقدر این مجموعه مبتذل و سطحی شد که در نهایت همان تیم و عوامل بازی قسمت‌های سه‌گانه، قسمت نهایی و پایانی آن را ساختند.

هالیوود , سند 2030 یونسکو ,

نمایی از american pie

نکته لازم به ذکر این است که در مجموعه مذکور و در دیگر فیلم‌های سینمایی با محتوای آشنایی با مسائل جنسی عمدتاً دست روی سنین بین 18 تا 20 سال گذاشته شده بود و سنین نوجوان و کودکان را مناسب چنین فضایی نمی‌دیدند.

اما تقریباً در یک دهه گذشته کودکان و نوجوانان نیز در جامعه هدف و مخاطبین آموزش مسائل جنسی و محتوای آن قرار گرفته‌اند. فیلمی دیگر نیز در آن  چندپسر عیاش و خوش گذران قصد آن دارند که سر از فضای بزرگسالانه برای بعد از فارغ التحصیلی از کالج درآورند. حتی در یکی دیگر از این فیلم‌های آلوده به چنین مضامین غیراخلاقی چندنوجوان دست به ساخت فیلم مبتذل می‌زنند.

همینطور سریال‌های نوجوان پسند دیگر که با دربرگیری چنین محتوایی درحال اباحه زدایی از مضامین جنسی است و بعضاً خانواده‌های غربی را نسبت به فرزندان خود نگران کرده است.

سیر و روند قبح زدایی از مضامین جنسی در سال 2019 میلادی به اوج خود رسید. در سالی که به تازگی آن را پشت سرگذاشتیم محتوای جنسی آن هم از نوع دگرخواهانه یا همان همجنس‌گرایی در انیمیشن‌های مطرح دیزنی مانند «داستان اسباب بازی‌ها 4» و همینطور انیمیشن در حال اکران «به پیش» دیده شد که مورد اعتراض انجمن مطرح 1 میلیون مادر قرار گرفت. مادران آمریکایی که نگران احوال فرزندان خودند از وجود صحنه‌هایی که به نوعی اشاره به همجنس‌گرایی و معمولی و عادی نشان دادن آن است باعث شد تا این انجمن بیانیه صادر کنند و مادران دیگر را از وجود محتوای آلوده آن با خبر کنند.

مجموعه این سیر نشان می‌دهد که آموزش جنسی و حتی قبح زدایی از مضامینی مانند دگرباشی و همجنسگرایی در دستور کار مجموعه عریض و طویل هالیوودی قرار دارد تا هرچه زودتر محورها و اهداف لیبرالیستی و اومانیستی سکولار غرب مهیا شود.

این یادداشت می‌تواند گوشزدی باشد برای مسئولین فرهنگی و سیاسی کلان کشور ما که سند بیست سی را بیشتر یک برگه تعاملاتی و فرهنگی صرف در سطح روابط میان کشورها می‌دیدند. چهره‌های مهمی که در واکنش به اخبار و اسنادی که آنان را از محتوای شوم و ضددینی این سند کثیف با خبر می‌کرد آن را انکار می‌کردند.

هالیوود در این میان شهادتنامه و سندی است بر اینکه آموزش جنسی برای مردان و زنان باید از همان سنین کودکی و ابتدای نوجوانی آغاز شود. پدیده‌ای که با انقلاب جنسی در میانه دوم قرن بیستم آغاز شد امروز در قله خود در حال اوج گیری با سرعت روزافزون است.  عدم جلوگیری از ورود و روند مضامین این سند در میان فیلم‌های کودکان و نوجوانان باید با دقت دنبال شود. روزگاری هرگونه شوخی جنسی در سینمای ما به مثابه امری زشت و ناپسند تلقی می‌شد اما امروز سینمای کمدی ما در 5 سال گذشته تابوشکنی بزرگی در این زمینه کرده است؛ ورود محتوای جنسی به سینمای کودک و نوجوان ما نیز می‌تواند با سهل‌گیری مدیران یکباره مانند نوک یخی از زیر آب بیرون بزند.

دنیای معصوم کودکان و هیجان انگیز نوجوانان جولانگاه سهل و آسانی برای پیاده نظام فرهنگ اومانیستی سرمایه‌داران فراماسون شده است که به دنبال پیاده کردن نظام کاملاً ضدخدایی و الحادییند و تنها چیزی که آنان را برحذر می‌دارد فرهنگ دینی و اخلاقی بشر است که از سایه آن می‌ترسند. 

انتهای پیام/

نظر شما