شناسهٔ خبر: 38940897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

انتقاد بی‌سابقه ریاض از نیروهای دولت «عبدربه منصور هادی»

عربستان سعودی به دنبال اجرای مانور نظامی نیروهای دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» در شهر «شقره»، به صورت علنی از این نیروها انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

العالم - یمن

عربستان سعودی ضمن انتقاد علنی از نیروهای دولت مستعفی یمن به دلیل اجرای مانور نظامی در شقره، این اقدام را به منزله «نادیده گرفتن» توافقنامه ریاض برشمرد.

«محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن در حساب توئیتری خود با انتقاد علنی از مانور نظامی نیروهای هادی در شقره، گفت که این موضع بر خلاف تلاش‌های ریاض برای ایجاد اتحاد و تحقق امنیت و توسعه در یمن است.

آل جابر نوشت: «اجرای مانور نظامی نیروهای (هادی) در شقره و سخن گفتن فرماندهان نظامی آن درباره ساعت صفر در سایه توافقنامه ریاض که هدف از آن بازگشت دولت به عدن، اتحاد صفوف و تحقق امنیت و توسعه است، قابل قبول نیست در حالی‌که مأرب، الجوف و الضالع نیز در معرض حملات مستمر حوثی‌ها قرار دارد».

رسانه‌های یمن گزارش دادند که نیروهای هادی روز چهارشنبه(دیروز) اجرای مانور نظامی در منطقه «قرن الکلاسی» در شهر شقره در استان أبین را آغاز کردند.

برخی محافل سیاسی گفتند که هدف از اجرای این مانورها به چالش کشاندن نیروهای «الحزام الأمنی» و نیروهای شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات است.

عربستان سعودی نوامبر گذشته شاهد امضای توافقنامه بین دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» و شورای انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات بود که طی آن بر ضرورت بازگشت دولت مستعفی به عدن، بازگشت همه نیروهای به تحت فرماندهی وزارت دفاع و فعال‌سازی نهادهای دولتی در این شهر تأکید شده و دو ماه برای اجرای توافقنامه زمان تعیین شده بود اما تا کنون بیشتر مفاد آن اجرا نشده است.

شهر عدن از حدود یک سال قبل شاهد اختلاف و درگیری متحدان سعودی با متحدان اماراتی است. عربستان تلاش کرد این اختلاف را با «توافق ریاض» حل کند اما درگیری‌ها هر از گاهی سر باز می‌کند.

جمعه شب گذشته نیز به دنبال آغاز اجرای توافقنامه ریاض امضاشده بین شورای انتقالی و دولت مستعفی یمن، شهر عدن شاهد تنش و استقرار بی‌سابقه نیروهای امنیتی و نظامی بود.

فارس

نظر شما