شناسهٔ خبر: 38876331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

چهره‌های سیاسی خبرساز سال ۹۸

سیاست‌مداران جهان به دلایل مختلف کوچک یا بزرگ می‌توانند بر سر زبان‌ها بیفتند و مورد قضاوت قرار گیرند. نگاهی خواهیم داشت به چهره‌های خبرساز سیاست جهان؛ از بدشانسی‌های روحانی گرفته تا خوش‌شانسی‌های قالیباف و از پیروزی ترامپ و شکست جان بولتون.

صاحب‌خبر -

روزنامه سازندگی: سیاست‌مداران جهان به دلایل مختلف کوچک یا بزرگ می‌توانند بر سر زبان‌ها بیفتند و مورد قضاوت قرار گیرند. نگاهی خواهیم داشت به چهره‌های خبرساز سیاست جهان؛ از بدشانسی‌های روحانی گرفته تا خوش‌شانسی‌های قالیباف و از پیروزی ترامپ و شکست جان بولتون.

حسن روحانی، سال بدشانسی

چهره‌های خبرساز سیاست

روحانی واقعاً سال بسیار بدی را گذراند. تیم مخالف او با تمام امکانات علیه‌اش جوسازی می‌کرد تا جایی که برخی از کار‌های او حتی دیده نشد. افزایش یارانه‌ها از ۴۵ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان بعد از غائله بنزین دیده نشد. تلاش‌های بانک مرکزی برای مهار دلار اگرچه در بازار ملموس بود، اما کسی به آن نپرداخت، نقش اول وزارت بهداشت در مهار کرونا را کسی به پای روحانی ننوشت در حالی که این وزارتخانه و وزیر آن، زیرمجموعه دولت بودند.

منتقدان روحانی برای فروکاستن او از چشم مردم هر کاری توانستند کردند، البته حوادث و بلایای طبیعی نیز به کمک آن‌ها آمدند. در ماجرای سیل دولت هر چه در توان داشت انجام داد و پس از سیل مردم را رها نکرد. بعد از زلزله کرمانشاه، ساخت خانه‌ها را از سرگرفت، در شیوع بیماری کرونا، وزارت بهداشت در خط مقدم بود، اما منتقدان تلاش می‌کنند همه این‌ها را نبینند و نقاط ضعف دولت را بیش از اندازه بزرگ کنند. امسال سال بدشانسی روحانی بود. سالی که از آسمان و زمین برای او می‌بارید.

قیمت بنزین که بالا رفت با اظهارنظری مبنی بر اینکه "من هم جمعه صبح فهمیدم" و سر دادن خنده، نقد‌های زیادی را به سمت خود روانه کرد. علاوه بر این در موضوع سانحه هواپیمای اکراینی نیز گفت که دولت عصر جمعه موضوع را فهمید و موجی درباره ریاست جمهوری در جمعه‌ها در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. همچون سال قبل مکرر از موضوع رفراندوم صحبت کرد و در فرصت رد صلاحیت‌های گسترده در بهمن ماه، دستور تدوین لایحه همه‌پرسی درباره نظارت استصوابی را داد. روحانی باید در سال ۹۹ خود را برای کار کردن با مجلسی آماده کند که یکی از کاندیداهایش گفته است که می‌خواهد وی را اعدام کند!

علی لاریجانی، دیپلماسی پارلمانی برای میانه‌روی

چهره‌های خبرساز سیاست

خبر عدم کاندیداتوری علی لاریجانی برای مجلس یازدهم بعد از ۱۲ سال ریاست مستمر وی بر مجلس در معادلات و چینش‌های نیرو‌های سیاسی برای انتخابات مجلس یازدهم تأثیر زیادی گذاشت. بسیاری عدم کاندیداتوری وی برای مجلس را دورخیز برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌دانند، با این وجود علی لاریجانی در این‌باره موضع‌گیری خاصی نکرده است.

رئیس اسبق محافظه‌کار صدا و سیما در دولت اصلاحات که در تاختن به اصلاح‌طلبان شهره خاص و عام بود، در سال ۹۸ همراه با فراکسیون امید در تصویب FATF در مجلس گام برداشت. اگرچه در سال ۹۴ در پاسخ به این سؤال که اصولگراست یا اصلاح‌طلب، پاسخ داد که "دل در گروی گروهی دارد که دل در گرو انقلاب دارد"، اما واقعیت این است که در سا ل ۹۸ همانند همه چهار سال مجلس دهم بیشتر باب میل اصلاح‌طلبان بود تا اصولگرایان. بسیاری معتقدند علی لاریجانی در حال طی کردن همان مسیری است که هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری طی کردند.

علی مطهری، شهید انتخابات

چهره‌های خبرساز سیاست

رد صلاحیت علی مطهری خبر تازه‌ای نبود. وی در زمان کاندیداتوری مجالس نهم و دهم نیز ابتدا رد صلاحیت و بعد در مراحل اعتراض تأیید صلاحیت شد. با این وجود رد صلاحیت وی برای مجلس یازدهم با پیگیری‌های حقوقی رفع نشد و مطهری نیز گفت که "التماس نمی‌کنم. " وی در جریان پیگیری اعتراض، تأکید کرد که "اینکه یک عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه‌ای که به دعوت شورا به آنجا رفتم تلویحاً گفت شما باید همان را بگویید که ما می‌گوییم، لرزه بر اندامم انداخت و در یک لحظه فکر کردم دارم خواب می‌بینم. "

مطهری در سالی که گذشت از فراکسیون امید رودست خورد. تصمیم محمدرضا عارف برای اعلام کاندیداتوری برای سال چهارم ریاست مجلس، فرصت توافق با فراکسیون مستقلین برای تثبیت جایگاه نایب‌رئیسی مطهری را از بین برد و در نتیجه مجلس دهم، به عنوان مجلس حذف مطهری از هیئت‌رئیسه و بعد از آن از صحنه فعالیت پارلمانی ثبت شد. بی‌جهت نبود که غلامحسین کرباسچی مطهری را شهید انتخابات - انتخابات مجلس یازدهم - نامید.

صادق آملی لاریجانی، تغییر جایگاه ریاست

چهره‌های خبرساز سیاست

آملی لاریجانی که سال گذشته با ریاست قوه قضاییه خداحافظی کرده بود، در سال ۹۸ بر مسند ریاست مجمع تشخیص مصلحت تکیه زد. علاوه بر تصدی این جایگاه، درگیری مکتوب وی با محمد یزدی، دو خبر مهم از وی در سالی که گذشت بود.

تغییر جایگاه از قوه قضاییه به مجمع تشخیص بر رویکرد‌های هر دو این نهاد‌ها تأثیرات جدی داشته است تا جایی که در دستگاه قضا، قضات و افراد نزدیک به وی یک به یک بازداشت و برکنار شدند و در مجمع تشخیص مصلحت نیز نام آملی لاریجانی در زمره مخالفین سرسخت FATF ثبت و از وی به‌عنوان ذی‌نفوذترین چهره برای به نتیجه نرسیدن FATF در مجمع یاد شد. نامه‌های انتقادی آملی لاریجانی و محمد یزدی سرفصلی برای بازنگری در جامعه مدرسین قلم تلقی شد. شایعه "مهاجرت صادق لاریجانی به نجف" و تشدید فشار رسانه‌ای حول محور تلاش آملی برای ممانعت از پیگیری پرونده اکبر طبری حواشی زیادی به دنبال داشت.

ابراهیم رئیسی، پوشیدن ردای قاضی‌القضات

چهره‌های خبرساز سیاست

ورود ابراهیم رئیسی به قوه قضاییه با استقبال حقوقدانان و نیرو‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا همراه بود؛ به‌خصوص که رویکرد‌های وی در ابتدای پوشیدن ردای قاضی‌القضاتی و شعار‌هایی که بر مبنای سیاست کاهش تعداد زندانیان، سیاست کاهش صدور حکم زندان و تمرکز بر احکام جایگزین به‌جای زندان می‌داد، امید تازه برای جامعه‌ای بود که از قوه قضاییه هراس داشتند و ناامید بودند.

از ابتدای سال و با تصمیم ورود وی به قوه قضاییه از ریاست شورای ائتلاف اصولگرایان فاصله گرفت و این جایگاه را به غلامعلی حداد عادل واگذار کرد. در زمان ورود به قوه قضاییه و در کل سال ۹۸ آغاز برخورد با فساد را از قوه قضاییه کلید زد. آقای رئیسی در سال اول ریاست خود سفر‌های استانی را نیز آغاز کرد و به زندان‌های مختلف سر زد. عدم برخورد با سیاستمداران به هر بهانه، خصوصاً انتظار اعلامیه نیز از نکات دیگر تغییرات دستگاه قضا بود.

محمدباقر قالیباف، قرعه فال به نام‌اش افتاد

چهره‌های خبرساز سیاست

سال ۹۸ برای قالیباف سال شانس بود. از ابتدای سال سعی در گفتمان‌سازی داشت و توانست برخلاف دوره‌های قبل که در دور رقابت وارد و در مراحل مقدماتی توسط خود اصولگرایان کنار گذاشته می‌شد، این‌بار رقبا را به گوشه رینگ هدایت کند. قالیباف از شورای انقلاب و جمنا خاطره خوبی نداشت، اما توانست شورای ائتلاف و حداد عادل - رقیب قدیمی‌اش - را در شورای ائتلاف در شرایط انتخاب بین وی و پایداری‌ها به سمت خود جلب کند.

در کنار این موضوع، رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان فضا را برای اینکه لیستی که او سرلیستش باشد، وارد مجلس شود فراهم کرد. مانیفست نواصولگرایی را تدوین و به پیرمردان و شیوخ اصولگرا یادآوری کرد که احترام آن‌ها را حفظ می‌کند، اما ریش سفیدی را متعلق به دوران گذشته می‌داند. تأیید صلاحیت وی انتقادات و حواشی زیادی را به دنبال داشت. در حال حاضر پایداری‌ها و عدالت‌خواهان در انتقاد وی از اصلاح‌طلبان نیز سبقت گرفته‌اند. قالیباف سال ۹۸ را با نیت و آرزوی ریاست مجلس یازدهم به پایان می‌برد.

سردار حاجی‌زاده، روایتی از ۱۰ ثانیه

چهره‌های خبرساز سیاست

در سانحه هواپیمای اوکراینی نام سردار حاجی‌زاده بیش از هر نام دیگری در مقامات نظامی در صدر اخبار قرار گرفت. انتشار ویدئویی از وی درباره دستاورد‌های حمله به پایگاه عین‌الاسد تنها چند روز پیش از اینکه ایران مسئولیت ساقط کردن هواپیمای مسافربری را برعهده بگیرد، واکنش‌های مختلفی در پی داشت.

پس از سقوط هواپیمای اوکراینی او اولین مقامی بود که مسئولیت این ماجرا را پذیرفت. پس از اعلام رسمی، نام وی به سرخط خبر‌ها آمد و اصولگرایان از وی تجلیل کردند. حاجی‌زاده در ویدئویی کوتاه اعلام کرد که هواپیما با موشک ایران سقوط کرده و ضمن عذرخواهی گفت که تمامی مسئولیت موضوع را برعهده می‌گیرد. حاجی‌زاده در این‌باره توضیح داد که اپراتور تنها ۱۰ ثانیه فرصت برای تصمیم‌گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدف‌گیری می‌شود. پس از این اظهارات، وی در نخستین جلسه غیرعلنی مجلس درباره جزئیات این اتفاق توضیح داد و بعد از آن مجلس در بیانیه‌ای از زحمات و صداقت سپاه قدردانی کرد.

محمدعلی نجفی، تراژدی عشق یک سیاستمدار

چهره‌های خبرساز سیاست

قتل میترا استاد به دست محمدعلی نجفی غیرقابل‌باورترین خبری بود که در روز‌های بهار ۹۸ شنیده شد. نجفی که بعد از کنار رفتن از سمت شهرداری تهران با خبر ازدواج دوم خود با میترا استاد در صدر اخبار قرار گرفته بود، کمتر از یک سال بعد، نوعروس خود را در خانه به قتل رساند. او ساعاتی بعد از این اتفاق خود را معرفی کرد و این اتفاق را غیرعمدی و در جریان درگیری خواند. در عین‌حال خبرنگار انصاف نیوز مدعی شد که روز قبل این اتفاق، خانم استاد در تماسی خواهان تعیین یک وقت مصاحبه برای بیان مطالب مهمی بوده است. پرونده وی به‌رغم اینکه یک بار درباره آن حکم قصاص داده شد و در پی رضایت خانواده استاد به سمت مختومه شدن می‌رفت، با اعتراض مجدد خود نجفی در حال رسیدگی مجدد است. این اتفاق پرونده پرستو‌ها در سیاست ایران را دوباره باز کرد و مباحث مختلفی در این‌باره نقل شد.

استعفاء حجتی، عزل خودخواسته

چهره‌های خبرساز سیاست

خبر استعفای حجتی در سال ۹۸ در روز‌هایی که مجلس در حال پیگیری برای استیضاح وی بود بازتاب‌های مختلفی داشت. حجتی که رکورددار دریافت تذکر در سال سوم فعالیت مجلس دهم بود در آذرماه ۹۸ چند روز بعد از اعلام وصول طرح استیضاح وی در نامه‌ای به رئیس جمهور استعفا داد. روحانی نیز بعد از قبول استعفا اعلام کرد که وزیر جهاد کشاورزی به دلیل برخی فشار‌های سیاسی و مشکلات جسمانی استعفا داد.

در آن روز‌ها حتی مسئله کاندیداتوری وی برای مجلس را علت استعفا خواندند و برخی دیگر دستگری معاون وی در امور جنگل‌بانی و اعتراض حجتی به این دستگیری را دلیل اصلی قلمداد کردند و برخی دیگر نیز مطرح می‌کردند کهت وی در اعتراض به جدا شدن بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن به وزارت صنعت استعفا داده است. حجتی، اما مشکلات تنفسی و جسمی را دلیل استفاء اعلام کرد.

دونالد ترامپ، پیروزی دوم ترامپ

چهره‌های خبرساز سیاست

محسن حسینی، روزنامه‌نگار: اعداد سخن می‌گویند؛ ۵۲ رایِ مخالف برابر ۴۸ رایِ موافق، آن‌هم درباره استیضاح یکی از ساختارشکن‌ترین رؤسای جمهوری که ایالات متحده به خود دیده است. طرح استیضاح دونالد ترامپِ جمهوری‌خواه با دو عنوان سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی علیه کنگره مطرح بود که در نهایت به سرانجام نرسید. بسیاری از تحلیل‌گران در عرصه سیاسی آمریکا این پیروزی ترامپ را هم‌پای موفقیت او در انتخابات ریاست جمهوری عنوان می‌کنند که طی آن در سال ۲۰۱۶ موفق شد بر هیلاری کلینتون، رقیب دموکراتش پیروز شود. رهایی از استیضاح پیروزی دوم رئیس جمهوری بود که هر روز با توییت‌ها، موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهایش جهان را شگفت‌زده می‌کند.

از سوی دیگر برخی صاحب‌نظران سیاسی در آمریکا، تبرئه ترامپ را مقدمه‌ای برای پیروزی در انتخابات سال جاری در نظر می‌گیرند. پیش از رأی‌گیری نهایی در ارتباط با استیضاح رئیس جمهوری، گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده بود که نشان می‌داد فرصت، بهترین زمان برای همگرایی میان سناتور‌هایی از دو حزب است. چرا که چهره‌های صاحب‌نامی، چون میت رامنی از میان جمهوری‌خواهان علیه هم‌حزبی خود رأی دادند و پیش از رأی‌گیری این شائبه وجود داشت که جمعیت بیشتری از میان جمهوری‌خواهان خواهان برکناری ترامپ باشند.

با در نظر گرفتن این شرایط می‌توان درک کرد که چرا دونالد ترامپ پس از برگزاری جلسه نهایی کنگره جشنی ترتیب داد و باز هم به سیاق گذشته به دموکرات‌ها تاخت. او رقبای بالقوه انتخاباتی خود را به باد انتقاد گرفت. از سوی دیگر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان در واکنش به تبرئه رئیس‌جمهوری، بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن اعضای جمهوری‌خواه کنگره را به عادی‌سازی بی‌قانونی در ایالات متحده متهم کرد.

 شینزو آبه، دیپلماسی آبه‌ها در تهران

چهره‌های خبرساز سیاست

علیرضا مسعود، روزنامه‌نگار: مدتی است که ژاپن سودای تعریف خود در قالب قدرتی بزرگ در جهان را دارد. خروج آمریکا از برجام که منجر به افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا شد، نوید فرصتی مناسب برای آبه در راستای اثبات توانمندی‌های ژاپن در عرصه دیپلماسی بود. با به اوج رسیدن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، آبه وارد عمل شد. همانگونه که پدر شینزو آبه، شینتارو آبه، در سال ۱۹۸۴ برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق، به تهران سفر کرده بود، شینزو آبه نیز در راستای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا و همچنین تنش‌های منطقه‌ای در ژوئن ۲۰۱۹، وارد تهران شد و بدون حصول دستاوردی خاص، ایران را ترک کرد تا چندی بعد، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران وارد ژاپن شود تا تنها دستاورد این سفرها، حفظ احترام متقابل دیپلماتیک میان دو کشور باشد. ژاپن و ایران، بیش از ۹۰ سال سابقه روابط دیپلماتیک دارند.

شی جین پینگ، فراز و فرود یک کمونیست

چهره‌های خبرساز سیاست

ساناز نفیسی، روزنامه‌نگار: یک ماه پیش بود که "شی" در تالار پکن سال ۲۰۲۰ را برای چین، سالی پر از دستاورد‌های برجسته خواند. همان مقطع زمانی دولت در تلاش بود تا به شکلی مخفیانه از انتشار ویروس کرونا از ووهان به خارج از این استان جلوگیری کند. اما کرونا تهدیدی شد علیه رهبری که می‌خواهد نقش مائو را تکرار کند. شاید قرار است نام "شی" به عنوان یکی از قربانیان سنت رایج چین ثبت شود؛ سنتی که برمبنایش ریاست امپراتور بی قید و شرط نیست و نشانه‌هایی وجود دارد دال بر پایان قدرت رهبر اقتدارگرا. بر اساس این سنت نارضایتی عمومی، بلایای طبیعی و انتشار بیماری‌هایی، چون طاعون و حتی جنگ‌های بی‌پایان سه نشانه سقوط امپراتور است. امروز پس‌لرزه‌های جنگ تجاری با آمریکا، شورش‌های بی‌پایان در هنگ‌کنگ و تایلند و حالا کرونا بر اساس تعبیر عوام می‌تواند نشانی باشد از خروج "شی" از بهشت خودساخته‌اش.

موگابه، پایان نماد دیکتاتوری قاره سیاه

چهره‌های خبرساز سیاست

فریبا نادری، روزنامه‌نگار: موگابه، نخستین نخست‌وزیر زیمباوه که در سن ۹۵ سالگی در گذشت، دو چهره از خود به یادگار گذاشت؛ چهره‌ای اصلاح‌طلب و مبارز و ماندلا و رهبری که برای عطش قدرتش پایانی نداشت. گروهی او را ذاتاً انقلابی ایدئولوگ می‌خواندند که تحت تأثیر مکتب مائو دکترین مارکسیست لنینیسم را اجرایی کرد و گروهی دیگر چهره‌ای مرموز از او را در ذهن‌شان ترسیم کردند. موگابه بعد از استقلال زیمباوه در سال ۱۹۸۰ ریاست این سرزمین را عهده‌دار شد و تا سال ۲۰۱۷ این سمت را در اختیار داشت. نوامبر ۲۰۱۷ فرماندهان ارتش علیه رئیس جمهوری وقت کودتا کردند. موگابه چند روزی در حصر خانگی بود و بعد از آن تحت فشار زانو - پی‌اف، قدرت را واگذار کرد. او مرده، اما هنوز طنین صدایش زمانی که سال ۲۰۱۳ گفت من زیمباوه هستم در گوش مردمانی که به واسطه سیاستگذاری‌های نادرستش از اقتصادی شکننده و تورم افسارگسیخته رنج می‌برند، طنین‌انداز است.

امانوئل مکرون، رهبر جدید اروپا

چهره‌های خبرساز سیاست

پوریا فیروزنژاد، روزنامه‌نگار: امانوئل مکرون آوریل ۲۰۱۷ راهی کاخ الیزه شد. تنها ۳۹ سال داشت و از این جهت او پس از ناپلئون بناپارت، جوان‌ترین رئیس کابینه فرانسه محسوب می‌شود. او که از روز‌های نخست کارزار انتخاباتی خود به لقب لیبرال سوسیالیست داده بود، هدف خود را اصلاح قوانین دست‌وپاگیر فرانسه اعلام کرد، اما برخاستن یک رهبر جوان در فرانسه همزمان شد با افول دیگر رهبران اروپایی. در این شرایط بسیاری چشم امید خود را به مکرون جوان دوختند و مجله تایم او را "رهبر جدید اروپا"‌لقب داد؛ رهبری که ناتو را ناکارآمد و دچار مرگ مغزی توصیف کرد. اما برای مکرون، اروپا کوچک بود و او خود را در قامت یک رهبر جهانی می‌بیند. مکرون ۴۱ ساله در بیش از دو سال اخیر پای ثابت تمامی مناقشات بین‌المللی بوده است، اما در این مدت او نشان داده که حتی در رهبری کشور خود نیز چندان موفق عمل نمی‌کند.

سلطان قابوس، پادشاه توسعه‌گرا

چهره‌های خبرساز سیاست

احسان پناه‌بر، روزنامه‌نگار: سلطان قابوس درگذشت؛ پادشاهی که در غرب تحصیل کرد و بعد از بازگشت با کودتایی بدون خونریزی سلطنت را از پدر به ارث برد. قابوس، علی‌رغم آنچه از یک رهبر نظامی انتظار می‌رفت، به رهبری توسعه‌گرا بدل شد. واقع‌بینی، فقدان ایدئولوژی‌گرایی، بی‌طرفی مثبت و احترام به حاکمیت ملی دیگر کشورها، اصول سیاست خارجی سلطان قابوس را تشکیل می‌داد. دوستی با ایران و ایالات متحده؛ برقراری روابطی با رژیم اسرائیل به منظور نزدیک کردن جهان عرب به مسئله صلح خاورمیانه و همچنین میانجیگری میان یمن و عربستان وی را به بندبازی ماهر در سیاست خارجی تبدیل کرد. سلطان قابوس از ابتدای سلطنتش برای ورود سرمایه به عمان خود را نیازمند برقراری امنیت و ثبات در منطقه می‌دید. اصلاحات وی در زمینه آزادی‌های مذهبی؛ توسعه زیرساخت‌های آموزشی، اقتصادی و ایجاد امنیت نسبی هم در داخل عمان را به اصلی‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تبدیل کرد.

بوریس جانسون، احیاگر حزب محافظه‌کار

چهره‌های خبرساز سیاست

آرش فرحزاد، روزنامه‌نگار: چهره‌اش به تصویر کلیشه‌ای یک بریتانیایی اصیل شباهت زیادی دارد، اما ریشه خانوادگی‌اش ترکیبی است از یهودی اروپای شرقی، مسیحی بریتانیایی و ترک مسلمان. تجربه کار در بانک جهانی و نیز روزنامه تایمز برای او خوشایند نبود، اما در دنیای سیاست ورق به نفعش برگشت. انتخاب جانسون به عنوان وزیر امور خارجه در نتیجه استعداد دیپلماتیک او نبود. ترزامی نخست‌وزیر وقت، به دنبال یک وزیر برگزیتی در یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌هایی بود که به‌طور مستقیم با فرآیند برگزیت در ارتباط است. اما با بروز اختلاف‌ها در درون حزب محافظه‌کار فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مختل شد و ترزامی سرانجام استعفا داد و بوریس جانسون برای جانشینی ترزامی خیز برداشت. جانسون در انتخابات دسامبر ۲۰۲۰ با کسب قاطعانه‌ترین پیروزی برای حزب محافظه‌کار از سال ۱۹۸۷ تاکنون، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را پس از ۴۷ سال کلید زد.

جان بولتون، پایان زودهنگام مرد سبیلو

چهره‌های خبرساز سیاست

نسرین رضایی، روزنامه‌نگار: شدت گرفتن اختلافات بین ترامپ و جان بولتون بر سر مذاکرات با سران طالبان در کمپ‌دیوید در آستانه هجدهمین سالروز حادثه ۱۱ سپتامبر، تضاد در رویکرد مقابل ایران و کره شمالی و شاید نگاه ملایم‌تر دونالد ترامپ نسبت به این دو کشور در مقابل دیدگاه‌ها و اظهارات "مرد جنگ" ایالات متحده، گمانه‌زنی‌هایی بودند بر جدایی بولتون از کابینه ترامپ. بولتون با تلاش‌های پومپئو برای مذاکرات توافق صلح با طالبان مخالف بود. او عامل اصلی ناکامی اجلاس سران آمریکا و کره شمالی در ماه فوریه در هانوی بود و منتقد اصلی چارچوب کنترل تسلیحاتی در دولت ترامپ. حالا با خروج بولتون از کاخ سفید، کم نیستند شمار جمهوری‌خواهانی، چون "رندپال" که معتقدند با خروج بولتون سایهت جنگ از سر دنیا کنار رفت... یا دموکرات‌هایی، چون "الیزابت وارن" که می‌گویند: بهتر خواهد شد اگر آن کسی که بولتون را سر کار آورد هم بیرون برود.

نانسی پلوسی، خروج پلوسی از جلد سیاستمداری

چهره‌های خبرساز سیاست

نازنین ساسانیان، روزنامه‌نگار: "پاره کردن متن سخنرانی رئیس جمهوری، محترمانه‌ترین پاسخ به رفتار ایشان بود! " نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از سومین سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره به خبرنگاران درباره رفتارش چنین توضیح داد. تمام اتفاقات البته در برابر دوربین‌ها ثبت شد. این بار ماجرا از سوی ترامپ آغاز شد. وقتی به دست پلوسی که به سوی او دراز شده بی‌اعتنایی کرد. رهبر دموکرات‌ها هم دمی پس از پایان سخنرانی، متن را پاره کرد. البته این تقابل، اولین رویارویی پلوسی و ترامپ نبود.

نوبت پیش، وقتی ترامپ برای سخنرانی سالانه به کنگره رفته بود، پلوسی با ژست خاصش پشت سر او ایستاده و به شیوه تمسخرآمیزی رئیس جمهوری ایالات متحده را تشویق کرد. این تقابل‌ها از هر جایی که آغاز شده باشد، نمایش‌دهنده شکاف عمیق میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سپهر سیاسی کشوری است که ادعا می‌کند دموکراسی از مرز‌های آن به دنیا صادر شده است.

آنگلا مرکل، شکنندگی بانوی قدرتمند

چهره‌های خبرساز سیاست

شادی آذری، دبیر گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه دنیای اقتصاد: در تاریخ کمتر زنی توانسته به مانند مرکل برای ۹ سال متمادی در فهرست فوربس، جایگاه قدرتمندترین زن جهان را به خود اختصاص دهد. اما آخرین تصویری که از مرکل در یاد بسیاری مانده است، لرزش دست او در مراسمی در برلین در حضور رییس جمهوری آلمان است. او که در میان مردم آلمان طرفداران بسیاری دارد، حالا نه‌تن‌ها شاهد افت قوای جسمانی‌اش هست، بلکه در دنیای سیاست هم باید جای خود را به جانشین‌اش بدهد. رسانه‌های آلمانی احتمال پارکینسون را منفی دانسته‌اند و گفته‌اند کم شدن آب بدن یا نوعی عفونت می‌تواند باعث لرزش مرکل شود. اضطراب هم البته از دیگر احتمالات عنوان شده است. رقابت‌ها برای جانشینی آنگلا مرکل آغاز شده است. سه تن از اعضای حزب دموکرات مسیحی رقابت برای جانشینی مرکل را آغاز کرده‌اند. شاید این آخرین کارناوالی باشد که مرکل ناچار به تحمل آن است.

نظر شما