شناسهٔ خبر: 38798328 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون گمرک ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

ابطال اظهارنامه صادراتی ۱۸۳ تن دستکش در ۴ گمرک کشور/ ترخیص ۶۳ دستگاه آمبولانس در یک هفته اخیر/ تشریفات واردات ۳۰ تن ماسک در حال انجام است

معاون گمرک ایران گفت: 50 دستگاه آمبولانس در چند روز اخیر ترخیص شده بود و برای 13 دستگاه دیگر هم روز گذشته اجازه ترخیص از گمرک تهران داده شد بنابراین در مجموع 63 دستگاه آمبولانس ظرف یک هفته از گمرک تهران ترخیص شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

مهرداد ارونقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از آخرین میزان برگشت اقلام ضدکرونایی از مبادی صادراتی به کشور اظهار داشت: طبق آخرین گزارش‌ها تا روز گذشته – چهارشنبه 21 اسفندماه- در بخش اقلام شوینده و آب ژاول در قزوین 24 تن، در تبریز 24 تن، در غرب تهران 22 تن، در مشهد 5 تن و آستارا 28 تن اظهارنامه صادراتی باطل شده است.

وی درباره میزان ابطال اظهارنامه صادراتی برای دستکش گفت: در گمرک قم اظهارنامه صادراتی 15 تن دستکش، در گمرک شهید رجایی اظهارنامه 7 تن، در گمرک بازرگان اظهارنامه 131 تن و در تبریز اظهارنامه 30 تن دستکش باطل شده است. البته در گمرک بازرگان صاحب کالا متعاقب اینکه اظهارنامه صادرتی‌اش باطل شده، هماهنگی لازم انجام شده تا این محموله به مراجع مربوطه تحت نظارت وزارت بهداشت تحویل گردد.

معاون گمرک ایران همچنین درباره آخرین میزان برگشت ماسک صادراتی به کشور گفت: در گمرک شهید رجایی اظهارنامه 20 تن ماسک معادل بیش از 5 میلیون عدد از طریق سازمان اموال تملیکی  با هماهنگی مراجع قضایی تحویل دانشگاه علوم پزشکی داده است.

ارونقی افزود: همچنین 7 تن البسه بیمارستانی در گمرک ایلام برای صادرات وجود داشت که متعاقب درخواست صاحب کالا اظهارنامه صادراتی آن باطل شد تا کالا به داخل کشور برگشت داده شود. 144 تن هم کاغذ تیشو در گمرک کاوه وجود داشت که اظهارنامه صادراتی این محموله هم متعاقب درخواست صاحبان کالا باطل شده است و در شرف برگشت به کشور هستند.

وی با بیان اینکه با کاهش تعرفه‌های واردات ماسک و الکل، تعرفه این اقلام به 5 درصد رسیده است، اظهار داشت: تشریفات واردات بیش از 30 تن ماسک در حال انجام بوده و تشریفات ترخیص بیش از 75 تن دستکش هم در گمرگ شهید رجایی و گمرک دیگری در دستور کار قرار گرفته و پس از اظهار این کالاها به گمرک، وزارت بهداشت بقید فوریت نسبت به صدور مجوز قانونی ترخیص اقدام می‌کند و گمرک مربوطه نیز فرآیند ترخیص را بقید فوریت انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که برای برگشت این اقلام صادراتی آیا مقاومتی از سوی صاحبان کالا وجود دارد گفت: معمولاً این اتفاق نمی‌افتد اما فقط در گمرک شهید رجایی علی رغم اینکه صادرات دستکش ممنوع اعلام شده یک صاحب کالا درخواست ادامه روند صادرات را داشته و مدعی بوده است که قبل از اعلام ممنوعیت، اظهارنامه صادراتی را به گمرک مربوطه ارایه کرده است. باتوجه به مصوبه اخیر هیات وزیران مبنی بر اینکه اعمال هرگونه ممنوعیت و محدودیت یا رفع آن در خصوص این اقلام بر عهده خود وزارت صمت گذاشته شده است، صاحب کالا برای پیگیری موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت هدایت شده است. 

معاون گمرک ایران همچنین از ترخیص 13 آمبولانس دیگر در شب گذشته خبر داد و گفت: 50 دستگاه آمبولانس در چند روز اخیر ترخیص شده بود و برای 13 دستگاه دیگر هم روز گذشته اجازه ترخیص از گمرک تهران داده شد بنابراین در مجموع 63 دستگاه آمبولانس ظرف یک هفته از گمرک تهران ترخیص شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

ارونقی در خاتمه افزود: کلیه گمرکات اجرایی کشور در حال بررسی موضوع هستند که کالای ممنوع الصدور اظهارنشده‌ای در اماکن گمرکی وجود نداشته باشد؛ همچنین پس از ابطال اظهارنامه‌های صادراتی، روزانه لیست و آمار این اقلام به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت منعکس می‌شود. درخصوص اقلام وارداتی نیز گمرکات کشور نهایت تسهیلات و تسریع را بصورت شبانه روزی معمول خواهند داشت. توسط گمرک ایران از وزارت صمت نیز درخواست شده است آمار اقلام اظهار نشده احتمالی را از سایر مراجع تحویل گیرنده مطالبه کند تا در صورت وجود هرگونه مشکل برای اظهار و ترخیص کالا، پیگیری‌های لازم برای ادامه فرآیند توسط دستگاه های ذیربط و ذیصلاح صورت پذیرد.

نظر شما