شناسهٔ خبر: 38791565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

روز بزرگداشت شهدا روز تکریم همه شهیدان از صدر اسلام تا امروز است

روز بزرگداشت شهدا را باید روز تکریم همه شهیدانی دانست که از صدر اسلام تا امروز در پی تحقق شعار زنده «هیهات من الذله» بود.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ حضرت امام خمینی (ره) یکی از گویاترین و عمیق‌ترین تعاریف را در مورد شهادت دارند؛ «ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد.» این جمله را باید تفسیری از همه‌فهم از «هیهات من الذله»ای دانست که امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند. شرایط جنگ تحمیلی ما و جنگ نابرابری که بر سیدالشهداء تحمیل شد و کار به‌جایی رسید که خون پسر رسول خدا (ص) را در ماه حرام ریختند، از جهاتی شبیه به هم است و نتایج آن نیز به دلایلی با هم قرابت دارند.

اگر رزمندگان ابران اسلامی تسلیم دشمن می‌شدند و اسلحه را روی زمین می‌گذاشتند تا سایه جنگ و چنگال تحریم را از خود دور کنند، شاید امروز خبری از تحریم نبود اما باید با ننگ تسلیم و سازش سر می‌کردیم و عار نوکری را به جان می‌خریدیم. این خون شهدای جنگ تحمیلی، شهدای ترور، شهدای هسته‌ای و امنیت و مدافعان حرم است که انقلاب را هر روز پویاتر و ماناتر و قدرتمندتر از روز قبل می‌کند.

انقلابی که خون شهید در دل ما ایجاد می‌کند و جلوه‌های بیرونی پدید می‌آورد قابل شرح و تفسیر نیست. نمونه بارز و عینی آن‌که همه ما تجربه کردیم، شهادت سردر حاج قاسم سلیمانی بود. در روزگاری که بسیاری دم از مذاکره می‌زدند و تعامل با جبهه کفر دیدیم که دست‌های شیطانی آن‌سوی میز مذاکره با فرزند ایران اسلامی چه کرد. این خون حاج قاسم بود که در دل‌های مشوش و دچار شبهه انقلابی عظیم ایجاد کرد و مهر باطل بر مذاکره و سازشی زد که نتیجه آن جز اسارت چیز دیگری نداشت.

خون شهید حیات ابدی برای ملتی دارد که نمی‌خواهد زیر یوغ استعمار قرار گیرد و مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح می‌دهد. البته دست یافتن به چنین معرفتی نیز آسان نیست، شهید از چنان بصیرتی برخوردار است که ماهیت باطل دشمنان را از پشت نقاب ظاهراً زیبایشان به‌روشنی می‌بیند و خون پاک او جلوه‌هایی از این بصیرت را به آنانی که ضمیر روشنی دارند عنایت می‌کنند.

کسانی که در صفین امیرالمؤمنین را رها کردند و تن به حکمیت و سازش با معاویه دادند ثمرش را که زبونی و حقارت بود، دیدند؛ و کسانی که همراه امام حسین (ع) در واقعه عاشورا ماندند برای همه شیعیان جهان آزادگی به ارمغان آوردند. انقلاب اسلامی ما تنها بارقه‌ای از قیام جهانی عاشورا دارد و اگر همه جهان اسلام خود را متعهد به خون سیدالشهداء بدانند بدون شک هیچ قدرتی در جهان جرأت اظهار نظر علیه اسلام را نخواهد داشت چه رسد به اینکه نیات خود را عملی کند.

روز شهید و روز بزرگداشت مقام شامخ سیدالشهداء است، روزی که نباید محدود به صفحات تقویم شود. تکریم شهدا، تکریم همه شهیدانی که است که در تحقق شعار همیشه زنده هیهات من الذله خون خود را نثار کردند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما