شناسهٔ خبر: 3871317 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سبد ورشکستگي در دستان ميوه کاران کرماني

صاحب‌خبر -

اين روزها محصولات کشاورزي جنوب کرمان يکي پس از ديگري به سبد ورشکستگي کشاورزان افزوده مي‌شوند و در سوي ديگر کيسه دلالان پرپول‌تر مي‌شود و در اين ميان سکوت تنها چيزي است که عايد کشاورز شده است.

به گزارش مهر، مرثيه کشاورزي در جنوب کرمان تمامي ندارد بعد از گوجه که قيمتش از 8 هزار تومان در اوايل زمستان هم اکنون به 150 تا 200 تومان در مزرعه رسيده و قيمت جعبه اي که ميوه در آن بايد قرار گيرد بيشتر از ميوه‌هاي داخلش شده است هم اکنون خيارکاران و سيب زميني کاران نيز در مزارع خود به سوگ تلاش از دست رفته نشسته اند.

نکته قابل توجه اين است که در زمان گراني گوجه هنوز زمان برداشت محصول در اکثر مزارع گوجه کشور از جمله استان کرمان نرسيده بود و دلالان با خريد گوجه نارس مزارع استان فارس آن را در بازار با چندين برابر قيمت مي‌فروختند.

دست‌هاي پينه بسته کشاورزان هم اکنون ديگر توان برچيدن ميوه‌ها را از مزارع ندارد قيمت هر کيلو خيار سبز هم اکنون در جنوب کرمان به 100 تومان رسيده است و خيار خار داري که قرار بود به عنوان محصولي منحصر به فرد راهي بازار روسيه شود هم اکنون در بازارهاي داخلي هم به فروش نمي‌رود.

نکته جالب اينکه در حال حاضر در بازار شهر کرمان گوجه اي که در مزرعه حتي کيلويي 150 تومان نيز خريداري نمي‌شود کيلويي هزار تومان ارزش دارد و خياري که حتي 100 تومان هر قيمت ندارد بيش از 700 تومان به دست مصرف کننده مي‌رسد. همچنين قرار بود بعد از راه اندازي فرودگاه شهر جيرفت مشکل حمل و نقل محصولات کشاورزي حل شود اما عملا در اين مسير گام عملي برداشته نشد. دلال‌هاي کشاورزي گويا زورشان به سر همه برنامه ريزي‌ها مي‌رسد و کسي را ياراي مقابله با دلال‌ها نيست. سيب زميني کاران جنوب کرمان هم اکنون ترجيح مي‌دهند سيب زميني را برداشت نکنند و نتيجه وجود چنين کاري ورشکستگي کشاورزان و پول دار تر شدن دلال‌هاي پول دار است.

نظر شما