شناسهٔ خبر: 38676325 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

ارائه مطالب درسی صوتی و تصویری به دانش‌آموزان تیزهوش/ خانواده‌ها باید با دانش‌آموزان همراه باشند

رییس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران از ارائه مطالب درسی صوتی و تصویری به دانش آموزان تیزهوش خبر داد.

صاحب‌خبر -

«بهروز مهری» رییس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره جزئیات آموزش از راه دور به تیزهوشان که نیازمند تمرین و آموزش‌های ویژه‌ای هستند، گفت: پس از این که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و موجب تعطیلی کلاس‌های درس شد ما برنامه‌ریزی کردیم در مدارس تیزهوشان به صورت مشترک برنامه‌هایی اجرا کنیم، ولی بین سطح دروس و میزان تدریس شده تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: مدیران مدارس ما بیشتر ترجیح دادند هر کدام برنامه‌های مستقلی داشته باشند. هر مدرسه‌ای برای خودش برنامه‌های ویژه‌ای تهیه کردند که عمده‌ترین آنها این است که معلمان در مدرسه حضور پیدا می‌کنند و  به صورت آنلاین یا آفلاین کار می‌کنند.

مهری با اشاره به طرح درس آموزش الکترونیک گفت: معلمان ما تقریبا طرح درس آموزش الکترونیک را تنظیم کردند و مهم‌تر از این خود معلمان ملزم و مکلف شدند، هر روز مطابق با برنامه درسی که داشتند نسبت به تدریس درس‌ها اقدام کنند و دروس را در قالب آموزش الکترونیک ارائه دهند، از طرفی خانواده‌ها هم باید با دانش‌آموزان همراه باشند و بدانند مدارس چه برنامه‌هایی دارند.

رییس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: عمده مدارس ما یک چارچوب تحت عنوان طرح آموزش‌های غیرحضوری نوشتند که در این طرح به جهت اطلاع اولیاء از یک سری اهداف و ضرورت‌های آموزشی و درسی تهیه و در اختیار آنها گذاشته شده است.

مهری در ادامه افزود: هر مدرسه یک بسته آموزشی مستقل را طراحی کرده و با تمام دانش آموزان در ارتباط هستند. از این رو چندان نگرانی نداریم که دانش آموزان از درس عقب بیافتند. برای فوق برنامه‌ها منتظریم که اگر شرایط مناسب در جامعه ایجاد شد، اقدامات فوق برنامه را با دقت تمام و طبق رویکرد قبلی که داشتیم اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معلمان ما در مدارس محتوای آموزشی را تنظیم می‌کنند و حتی برای این کار کمیته‌هایی در هر یک از مدارس تشکیل شده است. معاونان پژوهشی سامانه‌های مستقل در مدارس ایجاد کردند که کار سامانه‌ها شامل سه بخش انجام شده است؛ اول این که سعی می‌کنند حتما برای تمام دانش‌آموزان پیام‌هایی توسط معلمان ارسال شود، از دانش آموزان سوال می‌پرسند و آنها را مشارکت می‌دهند و نکته دیگر ارائه دروس به صورت صوتی یا تصویری به دانش آموزان است.

رییس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: این طرح که ارائه شد در واقع میز کار معلم است که در آن پرسش و پاسخ بین معلم و دانش آموز وجود دارد و هم تدریس و ارائه درس صورت می‌گیرد. درست است کرونا برایمان تهدید شده و مشکلات زیادی ایجاد کرده، ولی فرصتی ایجاد شده تا به سمت آموزش‌های الکترونیکی که گاهی خیلی بهتر از شرایط عادی و کلاس‌های عادی جوابگوی دانش آموزان است، پیش برویم.

وی اظهار کرد: عمده کار ما این بوده که مدارس با اولیاء و دانش آموزان ارتباط داشته باشند و زمان بندی دروس را اعلام کنند. این برنامه‌ها به صورت آفلاین است و دانش آموزان می‌توانند هر درسی که بخواهند را از سیستم بگیرند و استفاده کنند. در کنار این شبکه‌ها شبکه آموزش هم هست اگر چه برای مدارس ما قدری تفاوت دارد، چون سطح آموزشی که در کلاس‌های شبکه آموزش وجود دارد با سطح آموزش مدارس تیزهوشان خیلی تفاوت دارد به همین خاطر این مدارس تاکید کردند برنامه‌های مستقلی طراحی، تدوین و اجرا شوند.

مهری در پاسخ به این سوال که آموزش‌هایی که گفتید به صورت صوتی و تصویری بارگذاری می‌شود در چه بستری هستند؟ گفت: مدارس ما کارشناسان آی تی دارند و آنها این موارد را طراحی می‌کنند. فایل‌های صوتی عمدتا از طریق پیام‌رسان‌ها بارگذاری می‌شود و کارشناسان آی تی با مدیران و معلمان در این زمینه همکاری دارند.

نظر شما