شناسهٔ خبر: 38661196 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دشمن با جنگ شناختی امنیت کشور را هدف قرار داده است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: ایران سی و یکمین کشوری است که درگیر کرونا ویروس شده اما چرا اخبار آن بعد از چین و حتی بیش از آن ضریب داده می‌شود و در داخل کشور این‌گونه التهاب‌آوری شده است، چراکه پای جنگ شناختی در میان بوده و هدف اصلی در جنگ شناختی از پای درآوردن حریف است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به انتشار ویروس کرونا و برخی هجمه‌های رسانه‌ای، اظهار داشت: از روز چهارشنبه که خبر ابتلا و فوت دو نفر به ویروس کرونا مطرح شد، ظرف کمتر از یک هفته موج گسترده‌ای از فضاسازی‌های رسانه‌ای توسط بیگانگان شکل گرفت که این طوفان سهمگین رسانه‌ای حکایت از موج‌سواری استکبار تبلیغاتی داشته و بخشی از جنگ شناختی دشمن در این عرصه است.

وی افزود: اواسط دی‌ماه تا اواسط بهمن‌ماه فقط 230 هزار گردشگر چینی به یکی از کشورهای همسایه ایران سفر کردند اما شما هیچ خبری از ابتلای مردم این کشور به این ویروس مشاهده نکردید بلکه روز جمعه هفته گذشته اعلام شد که جلوی ورود ایرانی‌ها به این کشور را بگیرید، این موضوع قابل‌ بحث است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: آمار تلفات کرونا در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از 60 نفر بوده اما چرا خبری به بیرون درز نمی‌کند چون اقتصاد  این‌گونه کشورها مبتنی بر گردشگری، هتل‌داری و خدمات هواپیمایی بوده، از این‌رو اعلام خبر شیوع کرونا به معنی نابودی اقتصاد آن کشورهاست.

وی ادامه داد: همچنین در برخی کشورهای همسایه ایران اساساً سیستمی قوی برای تشخیص و تست این ویروس ندارند و البته کشورهای جنوب خلیج‌فارس نیز قطعاً درگیر این ماجرا شده‌اند اما هیچ خبری از شایعات رسانه‌ای غربی نیست.

آل‌هاشم بیان کرد: همین روزها که مردم ما درگیر خبر کرونا بودند بیش از 60 ایرانی در تصادفات شهری و جاده‌ای به‌طور متوسط کشته می‌شود اما تعداد فوت‌شدگان بیماری کرونا یک‌پنجم این آمار است، هرروز بیش از یک‌هزار نفر بر اثر سکته قلبی و مغزی در ایران فوت می‌کند چرا کسی هراسی به دل راه نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: در سه‌ ماهه آبان، آذر و دی‌ماه امسال بیش از 16 هزار ایرانی مبتلابه آنفلوانزا شدند که در این میان حدود 125 نفر از مبتلایان فوت کردند یعنی روزی یک نفر، اما تعداد کشته‌شدگان کرونا کمتر از این بوده، آیا این‌ همه ترس و واهمه جا دارد؟ البته این بدان معنی نیست که رعایت نکنیم بلکه باید نهایت دقت را داشته باشیم و تذکرات بهداشت و درمان را جدی بگیریم.

آل‌هاشم تأکید کرد: چینی‌ها به‌صراحت اعلام کردند آنچه بیشترین تلفات را در چین داشته ترس ناشی از کرونا بوده که منجر به سکته یا ضعف سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری بوده است.

آل‌هاشم یادآور شد: در سال‌های 2017 و 2018 در کشور 330 میلیون نفری آمریکا چند میلیون نفر مبتلا به آنفلوانزا شدند و حدود 60 هزار نفر فوت شدند و در سال 2019 نیز فوت‌شدگان براثر آنفلوانزا بین 10 یا 16 هزار بوده است اما چرا اخبار زیادی نمی‌گویند؟ در حالی‌که خود رئیس‌جمهور آمریکا نیز به‌صراحت اعلام کرد که 25 تا 60 هزار نفر کشته داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ایران سی و یکمین کشوری است که درگیر کرونا ویروس شده اما چرا اخبار آن بعد از چین و حتی بیش از آن ضریب داده می‌شود و در داخل کشور این‌گونه التهاب‌آوری شده است، چراکه پای جنگ شناختی در میان بوده و هدف اصلی در  جنگ شناختی از پای درآوردن حریف است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اهداف معین برای رسیدن به این هدف عبارت است از اعتبارزدایی، اعتمادزدایی و ناامیدسازی، ناکارآمدنمایی و مشروعیت زدایی از حاکمیت و نظام است.

وی ادامه داد: روش جنگ شناختی مبتنی بر غوغا‌سالاری، تبلیغات سیاسی و رسانه‌ای است که سیاه ‌مایی مصنوعی و خبرسازی جعلی و التهاب‌آفرینی کذب با بهره‌گیری از رسانه‌های حقیقی و مجازی انجام می‌شود، کافی است اخبار جعلی که در اینستاگرام منتشر می‌شود را مشاهده کنید.

آل‌هاشم اضافه کرد: بعد از معیشت امروز نوبت سلامت مردم است، استکبار جهانی در سال‌های اخیر یک جنگ امنیت پایه را محور نبردهای سخت و نرم خود قرارداده  و در تمام سال‌ها از جنگ‌های تکفیری در اطراف ایران و حملات تروریستی در داخل و آشوب‌سازی‌های سال 96 و 98 هدف یک‌ چیز یعنی امنیت ایران اسلامی بوده است.

وی بابیان اینکه گاهی این امنیت با هجمه مسلحانه، بمب‌گذاری و گاهی با توپخانه سنگین رسانه‌ای و تبلیغاتی مورد اصابت تیرهای دشمن قرا می‌گیرد، توضیح داد: دشمن زمانی با خدشه و التهاب در معیشت امنیت را هدف قرارداد و اکنون با هدف خدشه در سلامت به  امنیت عمومی و اجتماعی حمله کرده است، با توجه به این موضوع جا دارد، همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند از وزارت بهداشت و درمان تا کادر درمانی و بهداشتی بیمارستان‌ها تشکر و قدردانی کنیم که شبانه‌روز دلشان را به دریازده‌اند و با بلا در کنار این بیماران هستند تا آنها را مداوا کنند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه نباید مغلوب جنگ شناختی دشمن شویم گفت: امروزه متخصصان امر در وزارت بهداشت و درمان بر اساس اطلاعات و آمار جهانی بر این باورند که کرونا بسیار کم‌خطرتر از ویروس آنفلوانزا بوده و با این‌ همه القاء ترس و واهمه عمومی و بزرگ‌نمایی و التهاب‌آفرینی و شایعه‌سازی دشمن موجب شده نوعی اضطراب عمومی در بین مردم رواج پیدا کند.

وی گفت: متأسفانه در اوایل ضعف اطلاع‌رسانی داشتیم و ورودهای غیرتخصصی و اظهارنظرهای ناشیانه و شعاری برخی مسوولان غیرمرتبط با موضوع  موجب تشدید نگرانی‌های عمومی شد، در واقع دشمن جنگ شناختی خود را بر بستر ناتوانی‌های داخلی در مدیریت افکار عمومی پیش می‌برد.

آل‌هاشم عنوان کرد: آنچه امروز بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا است، مشکل در عدم مدیریت و هدایت افکار عمومی بوده که موج‌سواری رسانه‌های بیگانه به آن ضریب چند برابری می‌دهد.

وی بابیان اینکه راه مقابله با هجمه‌های سنگین امیدبخشی است، اذعان داشت: همگان باید بدانند، ایران اسلامی در عرصه رعایت بهداشت بر اساس شاخص‌های جهانی جزو کشورهای برتر دنیاست، به‌طوریکه دکتر سمیعی اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کردند که ایران بهترین کشوری است که در مقابل این ویروس توانسته مقابله کند و البته بسیاری از آمار و اطلاعات از سوی سازمان‌های بین‌المللی منتشرشده نشان می‌دهد ایران جزو کشورهای اول منطقه و جهان در مقابله با انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های واگیردار است.

امام‌جمعه تبریز ابراز کرد: در همین پاییز گذشته یکی از مرگبارترین حمله‌های آنفلوانزا در جهان اتفاق افتاد که کشوری همانند آمریکا را با 160 هزار نفر تلفات گرفتار کرد در حالی‌که ایران باقدرت تمام توانست بر آن غلبه کرده و تلفات آن به کمتر از 130 نفر رسید.

وی اضافه کرد: در ابتدای سال 98 پس از سیل سنگین که 11 استان کشور درگیر شدند در دوره پس از سیل و با رسیدن فصل گرما که زمان اوج شیوع بیماری‌های واگیردار و مسری بود با تمهیدات لازم حتی یک نفر فوتی نداشتیم.

آل‌هاشم  بابیان اینکه راهکار دوم آگاهی‌بخشی است، خاطرنشان کرد: آگاهی بخشی تخصصی مفید برای همگان باید در دسترس باشد که می‌توانیم در هر شبکه حقیقی و مجازی آن را دریافت کنیم و تمرکز موضوع در قسمت آگاهی بخشی باید به این نکته باشد که کم‌خطر بودن ویروس کرونا در مقایسه با انواع مشابه  همچون سارس و آنفلوانزا با استفاده از اطلاعات موجود و بهره‌گیری از متخصصان مراکز بهداشتی و درمانی است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه مسوولان بهداشت و درمان در مجامع عمومی باید سخنرانی کرده و به مردم توضیح بدهد، تأکید کرد: لزوم توصیه بر احتیاط ورزی و رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه و رعایت دقیق دستورات صادره از سوی وزارت بهداشت و درمان باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه امروز دستورات صادره از وزارت بهداشت و درمان برای همگان لازم‌الاجرا است.

وی با تأکید بر عدم توجه به مصاحبه‌هایی غیر از مجاری بهداشت و درمان و پرهیز از بازنشر اخبار، تحلیل و گمانه‌زنی‌های غیر مستند،گفت: باید به گفته‌های بهداشت و درمان اعتماد کنیم.

آل‌هاشم خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از راهکارهای مقابله آرام‌بخشی است، هر چند اقدامات مقابله‌ای در دو بخش امیدبخشی و آگاهی‌بخشی آرام‌بخش جامعه و اثرگذار است، اما یکی از زیرساخت‌های اساسی آرام‌بخشی توصیه به یاد خداست مخصوصاً در این ماه رجب که ماه راز و نیاز بوده با توسل به قرآن و ائمه معصومین (ع) می‌توانیم در فرصت‌های دیگر به کار بهداشت و درمان کمک کنیم، باید یاد خدا را فراموش نکنیم.

وی ادامه داد: ایران اسلامی و نظام انقلابی نشان داده است با تکیه و اعتماد بر عنایات الهی و توجهات حضرات معصومین (ع) و بهره‌مندی از دانش روز و کارآمد و استفاده از تجربیات 40 سال گذشته می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و الگویی از مدیریت بحران را به یادگار بگذاریم.

انتهای پیام/60025/س

نظر شما