شناسهٔ خبر: 3864727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

برگزاری کنگره در غیاب چهره‎های شاخص

اختلافات اصلاح‌طلبان با "ندا" از کجا آب می‌خورد؟

صاحب‌خبر -
اختلافات اصلاح‌طلبان با
فرارو- هنوز فاصله میان چهره‌های شاخص اصلاح طلب و «ندا» از بین نرفته است. نگاهی به میهمانان و حاضران در کنگره این حزب از باقی بودن این فاصله حکایت می‌کند هر چند اعضای ندا همزمانی با مراسم تدفین صادق طباطبایی را دلیل حاضر نشدن چهره‌های شاخص در این کنگره می‌دانند.

حزب ندا – نسل دوم اصلاح طلبان –  سه ماه قبل مجوز فعالیت خود را از وزارت کشور گرفت و اکنون با شورای هماهنگی اصلاحات نیز همراه است. اما از‌‌ همان ابتدای کار تاکنون از استقبال و حمایت اصلاح طلبان برخوردار نشده است. این فاصله و اختلاف که نمی‌توان آن را نادیده گرفت برای ندا به یک چالش جدی تبدیل شده است. اما آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که به این انتقاد‌ها و اختلافات توجه‎ای نکنند و کار خود را ادامه دهند!

از این رو نخستین کنگره این حزب تازه تاسیس پنج شنبه گذشته با حضور ۸۰۰ نفر از اعضا و چهره‌هایی همچون حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی‌لاری، فیض ا... عرب‌سرخی، غلامرضا ظریفیان، محمد عطریانفر، سیدمحمود دعایی، مرتضی‌الویری و شهربانو امانی برگزار شد و آیت الله هاشمی نیز به این کنگره پیام فرستاد.

شهاب طباطبایی عضو شورای مرکزی «ندای ایرانیان» این کنگره دو روزه را از لحاظ تعداد شرکت کنندگان و کیفیت مراسم – ابتکار استفاده از چندین کار‌شناس به جای یک سخنرانی – مثبت ارزیابی کرد و در خصوص دلیل کمرنگ بودن حضور چهره‌های شاخص اصلاح طلبی در این کنگره  در گفت‌و‌گو با فرارو گفت: به خاطر همزمانی روز اول کنگره با مراسم تدفین مرحوم صادق طباطبایی برخی از شخصیت‌ها در مراسم حاضر نبودند.

وی با تاکید بر اینکه پیام اصلی این کنگره حضور چهره‌های سر‌شناس نبوده است، گفت: به اعتقاد ما همه کسانی که از استان‌ها آمده بودند چهره‌های شاخص سیاسی هستند اما به خاطر تمرکز امکانات و رسانه‌ها در پایتخت شناخته شده نیستند.

عضو شورای مرکزی اصلاح طبان افزود: ما در حزب ندا بدون اینکه درگیر اظهار نظرهای منفی که علیه ما می‌شود، باشیم با رویکرد خودمان و هماهنگ با شورای هماهنگی اصلاح طلبان فعالیت خواهیم کرد.

سوال اینجاست که اعضای ندا نسبت به کدام حرف‌ها و انتقاد‌ها بی‌توجه خواهند بود. علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با فرارو به برخی از نقدهای وارد به ندا که منجر به دوری چهره‌های اصلاح طلب از این حزب می‌شود اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین انتقادات این است که چهره‌های اصلی و تشکیل دهند این حزب در سه دهه گذشته هیچ سابقه‎ای در فعالیت‌های حزبی و تشکیلاتی نداشته‌اند لذا اکنون باید پرسید که چطور به تحزب اینقدر اعتقاد پیدا کرده‌اند؟

وی افزود: یکی از دلایل بروز اختلاف میان جریان اصلاح طلب و حزب تازه تاسیس ندا این بود که در آغاز کار و در بیان استراتژی خود دقت کافی نداشتند و این طور تلقی شد که این حزب قصد عبور از متن اول اصلاحات را دارد درحالی که ممکن است دوستان فعال در این حزب چنین قصدی نداشته باشند اما به هر حال این تصور را نسبت به خود ساختند و بعد از آن پاسخ جدی نیز به آن ندادند.

تاجرنیا با بیان اینکه فعالیت حزبی و تشکیلاتی اصول خود را دارد، گفت: یارکشی کردن از گروه‌های دیگر و رفتارهایی مانند آن بداخلاقی سیاسی است و متاسفانه شاهد بودیم که برخی چهره‌های موثر ندا از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این است که در این حزب لابی‌گری جای کار حزبی را گرفته است و بیش از آنکه یک مشی سیاسی داشته باشند به دنبال واسطه‌گری و لابی‌گری هستند. حتی وقتی سوال می‌شود که چطور فردی بدون سابقه فعالیت سیاسی در راس این تشکیلات قرارد دارد، می‌گویند که ارتباطات خوبی دارد! این شیوه با اصول فعالیت حزبی فاصله دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه آسیب‌های ناشی از این مشکلات در خود این کنگره و درون این حزب نیز نمایان شده است، گفت: شنیده‌ایم که دلخوری‌هایی میان اعضای ندا ایجاد شده است.

وی با اشاره به فاصله موجود میان چهره‌های شاخص اصلاح طلب با این حزب گفت: به نظر من کسانی که در کنگره ندا شرکت کرده بودند نیز بیش از آنکه به این حزب معتقد باشند به دنبال تلطیف در درون جریان اصلاحات بودند.

تاجرنیا افزود: تا زمانی که سوالات جدی مانند فلسفه وجودی «ندا» بی‌پاسخ مانده باشد، این فاصله میان اصلاح طلبان و حزب ندا باقی است و فعالیت ندا نه تنها به اصلاحات کمک نمی‌کند بلکه تفاوت رویکرد احزاب اصلاح طلب نسبت به ندا زمینه ساز ایجاد شکلاف در این جریان نیز می‌شود.

به اعتقاد وی حزب ندا به فعالیت‌های خود ادامه داده و توفیقاتی نیز به دست می‌آورد اما این توفیقات متناسب با بلندپروازی‌های اعضای آن یعنی کسب ۱۵۰ کرسی از مجلس در انتخابات سال آینده متناسب نیست.

در هر حال با وجود اختلاف نظرهای موجود در جریان اصلاحات نسبت به ندا، این حزب به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به آینده امیدوار است اما باید منتظر بود و دید که بدون حمایت چهره‌های شاخص این جریان چگونه و چقدر موفق می‌شود.

نظر شما