شناسهٔ خبر: 3864622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

علی خرم در گفت و گو با برنا:

لغو تحریم های دو جانبه آمریکا و اروپا در گام اول قابل دسترسی است

مهم این است که تحریم ها در گام اول به طور عملی لغو شود، سپس در مدت زمان مورد نظر از لحاظ حقوقی نیز لغو گردد.

صاحب‌خبر -

علی خرم کارشناس حوزه سیاست خارجه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص روند مذاکرات در هفته های اخیر، اظهار نظرهای دو طرف مذاکره کننده و فشردگی مذاکرات، اظهار داشت: روند مذاکرات نشان می دهد که گام های خوبی برای رسیدن به توافق برداشته شده و طرفین مصمم هستند که مذاکرات را به یک نتیجه مطلوب برسانند.

وی ادامه داد: تا به امروز طرف ایرانی و آمریکایی در مورد تمام مسایل مربوطه، یک به یک بحث و گفت و گو کرده اند و سعی دارند در همان چارچوب مهلتی که داده شده، مذاکرات را به یک نتیجه مطلوب برسانند.

خرم در خصوص نقش چین و روسیه در این مذاکرات و اینکه چه تاثیری می توانند بر روند مذاکرات بگذارند گفت: چین و روسیه اصولا تاثیر چندانی در پرونده هسته ای نداشته و ندارند و تاکنون نیز دیده ایم که آن ها نقشی در مذاکرات بازی نکرده اند زیرا خود آن ها با رسیدن به توافق مد نظر ایران موافقند.

وی نقش اتحادیه اروپا را به عنوان سومین عامل تاثیرگذار در روند مذاکرات، بعد از ایران و آمریکا  ارزیابی می کند که با محوریت سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان به نقش آفرینی می پردازند مضاف بر آنکه مسوول سیاست خارجه اتحادیهاروپا نیز در مذاکرات شرکت کرده و به عنوان نماینده 1+5 نقش تعیین کننده ای در روند مذاکرات دارد.

وی در خصوص هدف تیم مذاکره کننده برای دستیابی به توافق یک مرحله ای و تفاوت آن با تفاهم یک مرحله ای گفت: طرفین می خواهند که بر روی کل و جزو به توافق رسند و به نظر می رسد با توجه به اخبار رسیده از مذاکرات دو طرف می خواهند تا چند هفته آینده بر سر کلیات به توافقی برسند و جزئیات را نیز تا پایان موعد مقرر یعنی پایان ماه ژوئن به نتیجه رسانند، لذا توافق یک مرحله ای به نوعی همان تفاهم تا پایان موعد مقرر است. 


خرم در خصوص مسایل حقوقی برای برداشتن تحریم های شورای امنیت و کنگره و راه و روش آن، تصریح کرد: تا پایان دوره ای که ایران برنامه جامع هسته ای را اجرا می کند چه 5 سال باشد یا 10 سال، با هم توافق می کنند تا پایان دوره مورد نظر تحریم ها به صورت کامل برداشته شود و مهم این است که تحریم ها در گام اول به طور عملی لغو شود سپس در مدت زمان مورد نظر از لحاظ حقوقی لغو شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از این نظر اگر در عمل تحریم های دو جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا برداشته شود، در این صورت می توان گفت که اکثریت تحریم ها برداشته شده که گام اول کاملا قابل دسترسی است و پس از آن در یک مقطع چند ساله تحریم ها به طور کامل برداشته می شود.


نظر شما