شناسهٔ خبر: 38610075 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

دوربین‌های حرارتی تب‌سنج بومی‌سازی شد/تولید نرم‌افزار برای مقابله با کرونا

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید دوربین‌های حرارتی تب‌سنج خبر داد و گفت: شرکت‌هایی که برای مقابله با ویروس کرونا محصولاتی داشته باشند، مشروط به تایید معاونت علمی مورد حمایت قرار می‌گیرند که این حمایت‌ها شامل مواردی چون پوشش ریسک فناورانه شرکت‌ها، اعطای تسهیلات کم‌بهره برای تولید انبوه و کمک‌های بلاعوض برای فعالیت‌های محصول‌محوری که برای بار اول در کشور تولید شده، است.

صاحب‌خبر -

اسماعیل قادری‌فر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پس از شیوع و فراگیر شدن بیماری کرونا برای پاسخگویی فناورانه به نیازهای روز، معاونت علمی، ستادهای فناوری خود را مامور کرده است تا برنامه‌هایی را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی که مبادرت به تولید انواع محصولات برای مقابله با این ویروس دارند، اجرایی کنند.

وی یکی از مهمترین این برنامه‌ها را حمایت از تولید انواع کیت‌های آزمایشگاهی دانست و افزود: این برنامه توسط ستاد توسعه زیست فناوری در حال پیگیری است و امیدواریم از میان شرکت‌های پیشنهاد دهنده تولید کیت، برخی از طرح‌های پذیرفته شده را بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، مورد حمایت قرار دهیم.

قادری‌فر ادامه داد: اقدام دیگر ما افزایش مقیاس و ظرفیت تولید انواع ماسک‌های نانویی است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا است و طبق دستور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور به شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت تولید انواع ماسک‌های نانویی با کاربرد برای کادر درمانی و پرسنل بیمارستانی، سه برابر شده است.

به گفته وی، ماسک‌های نانویی تولید شده به هیات امنای ارزی تحویل داده می‌شود تا در اختیار بیمارستان‌های هدف قرار گیرد.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، از ارائه پیشنهاداتی در زمینه تولید داروی واکسن کرونا خبر داد و یادآور شد: این پیشنهادات در ستاد زیست فناوری و هم در ستاد سلول‌های بنیادی و طب بازساختی در حال بررسی است تا بتوانیم بر اساس پروتکل‌های سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و موازین موجود مورد حمایت قرار دهیم.

تولید انواع دوربین‌های حرارتی تب‌سنج

قادری‌فر از موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید دوربین‌های حرارتی خبر داد و گفت: یکی از شرکت‌ها موفق به تولید دوربین‌های حرارتی تب‌سنج شده است و محققان آن توانسته‌اند دوربین‌های حرارتی را در کمتر از نیم درجه خطا برای تشخیص موارد حادی که دچار تب هستند، تولید کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این شرکت نیز مورد حمایت معاونت قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: این دوربین‌ها برای تب‌سنجی افراد در مکان‌های پر تردد مانند فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها و ایستگاه‌های مترو که حجم عظیمی از مردم در آن تردد دارند، کاربرد دارد. این اقدامات باعث می‌شود که ما همپای سایر کشورها پاسخگوی فناورانه و نوآورانه برای مقابله با این ویروس باشیم.

تیم‌های نرم‌افزاری علیه کرونا

وی اضافه کرد: علاوه بر آن تیم نرم‌افزاری از محققان دانشگاه صنعتی شریف در حال تدوین نرم‌افزاری جهت شبکه اطلاع‌رسانی برای بیماران و افراد مبتلا به ویروس کرونا هستند. از این طریق می‌توانیم با استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزارها، آگاهی‌های عمومی را برای مقابله با این بیمار ارتقا دهیم.

قادری‌فر با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی باید همدل باشیم، گفت: از این بیماری نباید بترسیم، بلکه با حس امیدواری نسبت به آینده و با همکاری همه فناوران و نوآوران در کنار کادر درمان و همگی در کنار مردم بتوانیم این مقطع سخت را به بهترین شیوه طی کنیم.

حمایت‌های معاونت علمی از شرکت‌ها

قادری‌فر به بیان جزئیات حمایت‌های معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه عرضه محصولات و داروهای مقابله با ویروس کرونا پرداخت و خاطر نشان کرد: این حمایت‌ها شامل پوشش ریسک فناورانه شرکت‌ها، اعطای تسهیلات کم‌بهره برای تولید انبوه و کمک‌های بلاعوض برای فعالیت‌های محصول محوری که برای بار اول در کشور تولید شده، است.

وی یادآور شد: بسته حمایتی معاونت علمی برای حمایت از شرکت‌های فناور و نوآور و دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون و از جمله حوزه دارو و سلامت، متنوع است و این بسته‌های حمایتی را به طرح‌هایی که از اساتید و دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌کنیم، اعطا خواهیم کرد تا فناوران به سرعت بتوانند وارد چرخه تولید شوند.

تولید ۱۳۰ قلم دارو

مدیر کل دفتر تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اجرای طرح تولید ۱۳۰ قلم دارو و مواد مؤثره دارویی، اظهار کرد: این طرح جزو طرح‌های مورد حمایت معاونت علمی است که به تدریج این داروها با طی مراحل کارآزمایی‌های بالینی وارد بازار می‌شوند و تلاش می‌شود که حداکثر تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳ درصد وابستگی اقلام دارویی و ماده مؤثره و داروهایی که ارزبر هستند را در داخل تولید کنیم.

انتهای پیام

نظر شما