شناسهٔ خبر: 38539561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

از شامگاه تا بامداد با مروری بر خلاصه مهمترین اخبار ساعات گذشته؛

از نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه تا بازگشت مسافران ایرانی از شارجه و دبی

پارسینه

درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند.

صاحب‌خبر -
از نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه  تا بازگشت مسافران ایرانی از شارجه و دبی
 
تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 
از نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه  تا بازگشت مسافران ایرانی از شارجه و دبی
 
فولکس واگن به مشتریان آلمانی۸۳۰ میلیون یورو خسارت می‌دهد

پس از جدالی طولانی بالاخره وکلای اتحادیه حمایت از مصرف کنندگان با غول خودروسازی فولکس واگن به توافقی بر سر پرداخت خسارت به ۲۶۰ هزار نفر از صاحبان خودرو‌های دیزلی رسیدند. پس از روشن شدن تقلب فولکس واگن در سیستم‌های سنجش آلاینده موتور‌های دیزلی در سال ۲۰۱۵ این شرکت محکوم به پرداخت میلیارد‌ها دلار جریمه در آمریکا شد، اما وضع در مورد مشتریان آلمانی فرق می‌کرد. فولکس واگن حاضر نبود زیر بار پرداخت خسارت به صاحبان آلمانی خودرو‌های دیزلی برود. صاحبان این خودرو‌ها پس از دوندگی زیاد و با کمک اتحادیه حامیت از مصرف‌کنندگان توانستند به بخشی از مطالبه خود از این شرکت برسند.

دادگاه عالی در شهر برانشوایگ از طرفین دعوا خواسته بود بر سر پرداخت غرامت به توافق برسند. بر اساس اطلاعاتی که اشپیگل آنلاین منتشر کرده فولکس واگن در مجموع ۸۳۰ میلیون یورو به مشتریان خودرو‌های دیزلی خود پرداخت می‌کند. برای هر یک از صاحبان این خودرو‌ها مبلغی میان ۱۳۵۰ تا ۶۲۵۷ یورو خسارت پرداخت می‌شود. این مبلغ بر اساس مدل خودرو و زمان خرید آن تعیین شده است. در مجموع خسارتی که قرار است پرداخت شود حدود ۱۵ درصد قیمت اولیه خودرو خواهد بود. این بر عهده صاحبان خودروهاست که آیا توافق را می‌پذیرند یا شکایت خود را برای گرفتن خسارت بیشتر شخصا پیگیری می‌کنند.

در این رابطه یک شکایت‌نامه تنظیم شده بود که صاحبان خودرو‌های دیزلی می‌توانستند نام خود را در آن وارد کنند. پس از یک دور مذاکره وکلای اتحادیه حمایت از مصرف‌کنندگان با وکلای مدافع شرکت فولکس واگن، اتحادیه حمایت از مصرف‌کنندگان این مطالبه را پیش کشید که نه تنها کسانی که نام خود را در شکایت‌نامه ثبت کرده‌اند، بلکه تمام صاحبان خودرو‌های دیزلی مشمول گرفتن خسارت شوند.

شرکت فولکس واگن در سال ۲۰۱۵ اعتراف کرد که در فناوری سنجش میزان گاز‌های آلاینده خودرو‌های دیزلی تقلب کرده است. نخستین بار آژانس آمریکایی حفاظت از محیط زیست (EPA) در سپتامبر سال ۲۰۱۵ از رسوایی خودرو‌های دیزلی فولکس واگن پرده برداشت. آن زمان بر اساس تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا مشخص شد که در نرم‌افزار سنجش میزان آلاینده‌های خودرو‌های فولکس‌واگن با موتور‌های دیزلی تا حجم ۲ لیتر دستکاری صورت گرفته است تا میزان آلاینده‌ها کم‌تر نشان داده شود.

اما چند ماه بعد آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد که شرکت آلمانی فولکس‌واگن در موردی دیگر، یعنی در خودرو‌هایی با حجم موتور بالا نیز دستکاری کرده تا قوانین مربوط به آلودگی هوا را دور بزند. این آژانس برملا کرد که تقلب نه فقط خودرو‌های دیزلی فولکس‌واگن که مدل‌هایی از پورشه و آئودی را هم در بر می‌گیرد.

در آلمان پروسه‌ای بسیار طولانی و پر دست‌انداز تاکنون طی شده است تا صاحبان خودرو‌های دیزلی فولکس واگن به بخشی از حقوق‌شان برسند. در ماه آوریل سال گذشته میلادی دفتر دادستانی کل آلمان اعلام کرد که به دلیل رسوایی موتور‌های دیزلی از پنج نفر از دست‌اندرکاران عالی‌رتبه فولکس واگن به اتهام تقلب، فرار مالیاتی و صدور مدارک دستکاری شده و نادرست شکایت می‌کند. در میان متهمان نام مارتین وینترکورن، مدیرعامل پیشین کمپانی فولکس واگن نیز به چشم می‌خورد.

دو نفر از این مدیران متهم شدند که نزدیک به ۷۸ میلیارد یورو به کمپانی فولکس واگن خسارت زده‌اند. این دو نفر متهم‌اند که از ابتدای دستکاری نرم‌افزار موتور‌های دیزلی، برای کمتر نشان دادن میزان واقعی گاز‌های آلاینده، در این ماجرا دخیل بوده‌اند و در دوران فعالیت آن‌ها حدود ۹ میلیون خودرو با این نرم‌افزار‌ها وارد بازار شده است. این تعداد بخش بزرگی از کل خودرو‌های مورد مناقشه بوده است.

با تمام این معضلات فولکس واگن، این بزرگترین شرکت خودروسازی جهان، به نسبت گذشته درآمدی به مراتب چشمگیرتر داشته است. شرکت سهامی فولکس‌واگن تنها در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ از معاملات خود سودی ۱۰ میلیارد یورویی به دست آورده است. این رقم دو درصد بیشتر از سود این شرکت در زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ بوده است.
 
۳۰ کشته و ده‌ها مجروح در برخورد قطار با اتوبوس در پاکستان

 برخورد قطار با یک دستگاه اتوبوس مسافربری در منطقه «روهری» در ایالت سند پاکستان، دست کم ۳۰ کشته و ده‌ها مجروح بر جا گذاشت.

پلیس ایالت سند پاکستان اعلام کرد: اتوبوس مسافربری از شهر کراچی به راولپندی در حرکت بود که به علت نبود حفاظ، وارد مسیر ریل راه آهن می‌شود.

«شفیق مهیسر» کمیسر منطقه سکهر ایالت سند با تایید کشته شدن ۳۰ نفر در این حادثه اعلام کرد: تعدادی زن و کودک نیز در بین کشته شده‌ها وجود دارد.

او افزود: نیرو‌های امدادرسانی به محل حادثه آمده اند و امداد و نجات ادامه دارد.

اجلاس شورای مشورتی اجرای طرح دالان گازی جنوب در باکو

در این اجلاس که با حضور "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان، مسوولان انرژی اتحادیه اروپا، ترکیه، گرجستان، یونان، ایتالیا، بلغارستان، انگلیس، صربستان، مجارستان، کرواسی، مونته نگرو، رومانی، انگلیس و مشاور وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد؛ روند اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی میدان "شاه دنیز" جمهوری آذربایجان در دریای خزر از طریق خاک گرجستان، ترکیه و یونان، آلبانی و ایتالیا به اروپا بررسی شد.

"کلائوس دیئتر بورخاردت" معاون مدیر کل دفتر انرژی کمیسیون اروپا در نشست خبری پایان این اجلاس، با ثمربخش خواندن مذاکرات انجام گرفته در این اجلاس، حمایت اتحادیه اورپا از این طرح زیرساختی را برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا یادآور شد و گفت: تاکنون ۹۲ درصد کار‌ها در قالب این طرح اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر ساخت خط لوله ترانس آدریاتیک (تاپ) در خاک ایتالیا ادامه دارد و اطمینان داریم، ساخت این خط لوله در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی به پایان می‌رسد و انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا آغاز می‌شود.

دالان گازی جنوب شامل خط لوله گازی قفقاز جنوبی (۴۸۷ کیلومتر) در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان، خط لوله ترانس آنادولی (۱۸۱۶ کیلومتر) در خاک ترکیه و نیز خط لوله در دست ساخت ترانس آدریاتیک (۸۷۸ کیلومتر) در خاک یونان، آلبانی و ایتالیاست.

هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه درباره هدایت آوارگان سوری به اروپا

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در نشست خبری روزانه خود در بروکسل درباره توافق اتحادیه اروپا با ترکیه درباره مهار موج مهاجرت سوری‌ها و سایر مهاجران غیر قانونی ساکن ترکیه، به سوی کشور‌های اروپایی گفت: گفته می‌شود ترکیه، مرز‌های خود را برای خروج سوری‌ها و سایر آوارگان به سوی اروپا گشوده است.

پیتر استانو افزود: استرداد پناهندگانِ غیرقانونی به ترکیه و پیشگیری از آغاز موج مهاجرت، هنوز هم معتبر است. انتظار داریم ترکیه به این توافق پایبند باشد. اگر ترکیه، این قرارداد را نقض کند با تبعات آن روبرو خواهد شد و اتحادیه اروپا تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: درباه حفظ قرارداد پناهندگان که در سال ۲۰۱۶ میلادی بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضاء شد با مقامات ترکیه گفتگو کرده است.

استانو همچنین گفت: اگر یونان و بلغارستان که با موج مهاجرت پناهندگان روبرو شده اند، کمک درخواست کنند، اتحادیه اروپا به آن کشور‌ها کمک خواهد کرد. مقامات دولت ترکیه؛ به ویژه عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، بعد از کشته شدن ۳۳ سرباز ترکیه در ادلب اعلام کردند مرز‌های خود را برای خروج آوارگان سوری و غیرسوری به سوی اروپا گشوده اند. آن‌ها از طریق زمینی و دریایی می‌توانند به اروپا مهاجرت کنند و ترکیه، مانع خروج آن‌ها از ترکیه نخواهد شد. پلیس و ارتش یونان برای پیشگیری از ورود مهاجران از ترکیه به یونان، به حال آماده باش درآمده اند. یونان درحال کشیدن سیم خاردار در مرز‌های مشترک یونان با ترکیه است.

جوزپ بورل، کمسیر عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا نیز هشدار داد: اتحادیه اروپا برای کاهش تنش در ادلب تلاش می‌کند. باید از کشته شدن مردم در ادلب پیشگیری کرد. اتحادیه اروپا برای حفظ منافع و امنیت اتحادیه اروپا تدابیر لازم را اتخاذ می‌کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: هم اکنون در حال گفتگو با طرفین نبرد در ادلب و سوریه هستیم. اگر تنش در ادلب کاهش پیدا نکند، احتمال آغاز درگیری نظامی بین المللی وجود دارد. در نتیجه، حق زندگی و امنیت جانی مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد.

دبیرکل انصارالله یمن: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت است
 
به گزارش شبکه خبری المیادین، عبدالملک بدرالدین الحوثی گفت: اکنون شاهد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستیم و این موضوع شرعا حرام و خیانت به امت اسلامی است.

وی همچنین تاکید کرد که موضع ما در دشمنی با رژیم صهیونیستی موضعی اصولی و در حمایت از مسائل سرنوشت سازی است که چانه زنی را هرگز نمی پذیرد.

این مقام یمنی همچنین گفت که یکی از روحانیون سعودی برای آمرزش صهیونیست ها در موضوع مورد ادعای موسوم به «هولوکاست» دعا می کند در حالی که شاهدیم آنها کشتار مسلمانان در فلسطین و دیگر جاها را توجیه می کنند.

وی همچنین با تاکید بر ایستادگی در برابر متجاوزان گفت که ما باید به طور جدی و مسئولانه با تجاوز سعودی-آمریکایی و اماراتی و صهیونیستی مقابله کنیم.

الحوثی همچنین ادامه داد که یمن هر قدرهم قربانی بدهد، باید مستقل باشد.

دبیر کل جنبش انصارالله گفت که ارتش و کمیته های مردمی یمن برای دفاع از کشور اقدام به مدرنیزه کردن صنایع تسلیحاتی مورد نیاز کرده اند.

وی  یادآورشد که با وجود محاصره و کمبود منابع مالی، مردم آزاده یمن به توانمندی های زیادی دست یافتند.

دبیرکل انصارالله همچنین تاکید کرد که امت اسلامی و مردم یمن هدف توطئه‌های گسترده اقتصادی و عقیدتی دشمنان قرار گرفته اند و دشمنان در همه زمینه‌ها متمرکز شده اند و هدف شان تضعیف و سلطه بر مرد م یمن است.

الحوثی اظهار داشت که آمریکا و رژیم  صهیونیستی خواری و ضعف ملت ما را می‌خواهند و حتی افراد وابسته خود را تحقیر می‌کنند و بازیچه خود قرار می‌دهند.

عربستان از ورود اتباع شورای همکاری خلیج فارس جلوگیری می‌کند

وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا به توصیه طرف‌های ذیربط پزشکی درباره رعایت بالاترین استاندارد‌های پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن و حفظ سلامت زائران عازم مسجد الحرام و مسجد شریف نبوی، ورود شهروندان کشور‌های عضو شورای همکاری به مکه و مدینه به طور موقت به حال تعلیق درآمده است.

عربستان، کویت، امارات، عمان، بحرین و قطر، ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

در حال حاضر خبر‌هایی درباره شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در برخی از این کشور‌ها از جمله کویت (۴۵ نفر)، بحرین (۳۶ نفر) و امارات (۱۹ نفر) گزارش شده است.
از نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه  تا بازگشت مسافران ایرانی از شارجه و دبی
 

تعویق دیدار سران "آسه‌آن" با ترامپ از بیم کرونا

خبرگزاری رویترز بامداد شنبه در تارنمای رسمی خود نوشت دو مقام آگاه آمریکایی گفته‌اند دیدار سران اتحادیه کشور‌های آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا که قرار بود ۱۴ مارس (۲۴ اسفندماه) در لاس‌وگاس برگزار شود، قرار است به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق بیافتد.

رویترز اشاره‌ای به تاریخ بعدی برگزاری این دیدار نکرده است.

ترامپ در آبان‌ماه که به دلیل سرگرم بودن به فعالیت‌های انتخاباتی و مخمصه استیضاح، در اجلاس رهبران «آسه آن» در بانکوک شرکت نکرده بود، برای جبران این فرصت از دست رفته، رهبران این نهاد آسیایی را برای نشستی ویژه به آمریکا دعوت کرد.

«رابرت اوبراین» (Robert O’Brien) مشاور امنیت ملی ترامپ به نمایندگی از وی در نشست بانکوک شرکت کرد و دعوتنامه رسمی رییس جمهوری آمریکا را در جمع رهبران آسه‌آن خواند.

سال گذشته مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا دراین نشست حضور یافت، اما امسال علاوه بر اوبرین، «ویلبر راس» (Wilbur Ross) وزیر بازرگانی ایالات متحده نیز در نشست آسه‌آن در بانکوک تایلند شرکت داشت.

سی و پنجمین اجلاس سران اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آسه‌آن از سوم نوامبر (۱۲ آبان‌ماه) در بانکوک پایتخت تایلند که امسال هدایت این بلوک را برعهده داشت، آغاز شد و تا روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان ماه)  با موضوع پیشبرد مشارکت برای رشد پایدار ادامه داشت.

عدم حضور ترامپ در این اجلاس برای دومین سال پیاپی اتفاق افتاد و سبب شد برخی دیپلمات‌های آسیایی و ناظران منطقه با توجه به کنار کشیدن وی از توافقنامه ترانس پاسفیک در سال ۲۰۱۷، در مورد بی‌مسئولیتی بیشتر آمریکا در قبال تعهدات بین‌المللی هشدار دهند.

واشنگتن در دو سال اخیر از کشور‌های دهگانه این اتحادیه خواسته است به طور مستقیم با نفوذ قدرت نظامی و اقتصادی چین در منطقه مقابله کنند. این پیام در حالی به کشور‌های جنوب شرق آسیا داده شده که حضور نیافتن ترامپ یا وزیر خارجه‌اش در اجلاس سران بانکوک، اعتماد این کشور‌ها به واشنگتن برای مقابله با مشکلات منطقه را به چالش کشید.

مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس، ویتنام و تایلند اعضای دهگانه آسه‌آن را تشکیل می‌دهند که از سال ۱۹۶۷ تشکیل شده و این کشور‌ها در بیش از نیم قرن اخیر عمدتاً با ارز‌های رایج بین‌المللی معاملات تجاری گسترده درون‌منطقه‌ای را انجام داده‌اند.

جنوب شرق آسیا با جمعیتی افزون بر ۶۵۰ میلیون نفر یکی از بازار‌های مهم و بالقوه جهانی محسوب می‌شود.

سازمان ملل به استقرار نیرو‌های ترکیه در محل مخالفان مسلح سوری اعتراف کرد

رز ماری دیکارلو عصر جمعه در نشست فوق العاده شورای امنیت که با موضوع سوریه برگزار شد، افزود شرایط امنیتی در داخل و اطراف ادلب به شدت وخیم شده است.

وی ادامه داد: در ۹ روز گذشته، نیرو‌های دولت سوریه با حمایت نیروی هوایی روسیه به پیشرفت و تصرف بخش وسیعی از جنوب ادلب ادامه داده اند. حملات هوایی همچنان ادامه دارد و در همین زمان، گروه‌های مسلح غیردولتی در بخش شرقی ادلب دست به ضد حملات زده اند و شهر سرادق را بازپس گرفته اند که در هفته‌های اخیر آن را به ارتش سوریه واگذار کرده بودند.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: این اقدام باعث از دست دادن کنترل دولت سوریه بر بزرگراه استراتژیک ام ۵ شد. نیرو‌های ترکیه بار‌ها نقش حمایتی در این عملیات ایفا کردند. از ۲۶ فوریه هیات‌های روسیه و ترکیه در آنکارا به گفتگو‌های خود ادامه دادند.

دیکارلو تاکید کرد: این تبادل نظر‌ها تا به امروز ادامه داشته است تا جایی که دو رئیس جمهوری به صورت تلفنی گفت: وگو کردند. در ۲۷ فوریه، در داخل سوریه به نیرو‌های ترکیه حمله هوایی شد. وزیر دفاع ترکیه توجه داد که ۳۳ سرباز ترک کشته شدند و ۳۲ تن دیگر زخمی شدند.

وی اظهار کرد: وزیر دفاع روسیه هم به طور رسمی تایید کرد که یک تعداد نامشخصی از سربازان ترکیه که در مقر گروه‌های مسلح غیردولتی بوده اند مورد اصابت گلوله‌های دولت سوریه قرار گرفتند؛ و وزیر دفاع ترکیه هم پس از این حمله، اعلام کرد این کشور تمام مواضع دولت سوریه اعم از هواپیماها، پهپاد‌های نظامی و توپخانه‌ها را هدف گرفت.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه قویا از روسیه و ترکیه  می‌خواهیم که به توافق پیشین خود در آتش بس شمال سوریه بازگردند، تاکید کرد: این تحولات اخیر در بستر تشدید نظامی گسترده تر، در حال حاضر برای غیرنظامیان در شمال غربی ویرانگر بوده است. ماه‌ها است که بمباران و گلوله باران توسط دولت سوریه با حمایت همپیمانانش در منطقه به اصطلاح کاهش درگیری ادلب ادامه دارد.

دیکارلو تصریح کرد: بمباران به مناطق اعتصابات در مناطق پرجمعیت از هوا و زمین آغاز شده است، ظاهراً بدون در نظر گرفتن غیرنظامیان. از اوایل ماه دسامبر، تقریباً چندین میلیون نفر از جمله ۵۶۰ هزار کودک آواره شده‌اند. دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر تأیید کرده است که از آوریل گذشته حداقل یکهزار و ۷۵۰ غیرنظامی کشته شده اند.

وی با تاکید بر اینکه گروه‌های تروریستی همچون هیات تحریرالشام همچنان به حملات علیه غیرنظامیان ادامه می‌دهند، افزود: شهروندان سوری در اردوگاه‌ها کشته می‌شوند و بیمارستان‌ها و مدارس تخریب می‌شوند. همه این‌ها در مقابل چشم ما انجام می‌شود.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: دبیرکل این سازمان بار‌ها نسبت به تشدید خطرناک تنش در شمال غربی سوریه هشدار داده است. سازمان ملل متحد بار‌ها و بار‌ها به همه طرف‌ها یادآوری کرده است که هرگونه حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی پذیرفتنی نیست.

دیکارلو ادامه داد: ما بار‌ها خواستار آتش بس شده ایم. ما به طرفین تاکید کردیم که کلیه عملیات نظامی باید قوانین بین المللی حقوق بشری را رعایت کند. اگر این اقدامات و تاکتیک‌های هولناک با وجود خشم جهانی ادامه داشته باشد، آیا این امر تا حد زیادی به این دلیل است که مرتکبان آن‌ها از پاسخگویی و عدالت نمی‌ترسند؟

وی اضافه کرد: غیرنظامیان در ادلب با تهدید و وحشت روزانه زندگی می‌کنند و از حملات هوایی، گلوله‌ها و خمپاره‌ها فرار می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند که جنگ به طور موقت، متوقف شود بلکه خواستار پایان دادن به این کشتار هستند. همه ما باید مسئولیت خود را بر عهده بگیریم تا تمام تلاش خود را برای متوقف کردن این خشونت انجام دهیم.
از نشست اضطراری شورای امنیت درباره سوریه  تا بازگشت مسافران ایرانی از شارجه و دبی
 
 
آمریکا: آتش‌بس پایدار در شمال سوریه برقرار شود

شورای امنیت سازمان ملل بامداد شنبه به وقت تهران یک روز پس از تشدید درگیری‌های ترکیه و سوریه در ادلب، نشست فوق العاده برگزار کرد و در آن هر یک از نمایندگان کشور‌های عضو درباره اوضاع شمال سوریه اظهارنظر کردند.

در ابتدای این نشست، معاون نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل، روسیه و سوریه را به انجام حملات هوایی در ادلب متهم و اعلام کرد که باید جلوی حملات کنونی در این منطقه گرفته شود.

سپس نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در سخنانی گفت که ترکیه حق دارد به حملات علیه مواضع خود در ادلب پاسخ دهد و حمایت واشنگتن از ترکیه ادامه خواهد داشت.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل افزود: ما خواستار برقراری آتش بس پایدار و فوری در شمال سوریه هستیم. حمله ادلب باید آخرین میخی باشد که به تابوت نشست آستانه کوبیده می‎شود.

نماینده آمریکایی در ادامه تصریح کرد: آنچه اکنون در ادلب رخ می‌دهد، این است که به یکی ازشرکای ما در ناتو (ترکیه) حمله شده است.

نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز در سخنانی گفت: زمان آن فرا رسیده که جلوی حملات ارتش سوریه با حمایت روسیه در ادلب گرفته شود. بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

نماینده فرانسوی تصریح کرد: ما خواستار برقراری آتش بس و توقف هر چه سریعتر درگیری‌ها در ادلب هستیم. تشدید درگیری‌ها به نفع هیچ کس نیست و باعث تشدید اوضاع انسانی می‌شود.

نماینده دائم آلمان در سازمان ملل گفت: دولت سوریه و روسیه باید به منظور توقف درگیری‌ها در شمال سوریه به آتش بس برگردند. وی تصریح کرد: ما از روسیه می‌خواهیم که درباره اوضاع ادلب، گفتگو با ترکیه را آغاز کنند.

الجعفری: مبارزه سوریه با تروریسم در خاک خودش است، نه در خاک دیگری

«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بامداد شنبه در سخنانی در نشست فوق العاده شورای امنیت درباره ادلب بر ادامه کار ارتش سوریه برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

بشار الجعفری با بیان اینکه ادلب جزو سوریه است، افزود: سوریه در خاک خود با تروریسم مبارزه می‌کند و نه در خاک دیگری.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که مبارزه نیرو‌های سوری با تروریسم طبق قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه خواهد داشت.

بشار الجعفری عنوان کرد: ارتش ترکیه مراکز دیده بانی خود در شمال سوریه را که هدف از ایجاد آن، نظارت بر تحرکات تروریست‌ها است، به اتاق‌های عملیات جهت حمایت از این تروریست‌ها تبدیل کرده است.

وی گفت: دلیل حمایت نیرو‌های ترکیه از تروریست‌ها، کشته شدن نظامیان ترکیه‌ای در صفوف تروریست‌ها در اطراف ادلب است.

بشار الجعفری تصریح کرد: دمشق حملات ترکیه به مواضع ارتش سوریه را محکوم و بهانه‌های آنکارا در خصوص اجرای توافق را رد می‌کند.

وی همچنین اعلام کرد: ما به شدت اقدام جنایتکارانه ترکیه در استفاده از غیرنظامیان سوری به عنوان سپر انسانی در جهت تحقق منافعش را محکوم می‌کنیم.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در پایان سخنان خود درباره اینکه برخی‌ها همچنان از جنایت‌های ترکیه در استفاده از گذرگاه‌های انسانی برای انتقال سلاح برای تروریست‌ها حمایت می‌کنند، ابراز تاسف کرد.

ویروس کرونا؛ توسعه بیش از ۲۰ واکسن در سراسر جهان

ویروس کرونا این روز‌ها تبدیل به بزرگترین دغدغه جهانی شده است. گرچه آمار بهبودیافتگان رو به رشد است و قطعا با مهار شیوع آن خیلی زود به آمار مبتلایان نزدیک خواهد شد، اما بار روانی و استرس ناشی از شیوع این بیماری در جهان آن هم بیشتر تحت تاثیر هجمه‌های رسانه‌ای باعث نگرانی مردم جهان شده است.

اخبار ضد و نقیضی که این روز‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود شاید بیش از هر زمان دیگر بر این نگرانی‌ها دامن می‌زند، اما در این میان اخبار خوش هم وجود دارد از جمله خبر خوش سازمان جهانی بهداشت درباره توسعه ده‌ها واکسن کرونا در سراسر جهان که به راستی خبر مسرت بخشی است.

تدروس مدیر کل این سازمان در این خصوص گفت: بیش از ۲۰ واکسن برای درمان ویروس کرونا در جهان در حال توسعه است که با بررسی‌های انجام شده این پروژه‌ها روند رو به رشد بسیار خوبی دارند.

ترامپ خطاب به مردم افغانستان: از فرصت صلح و آینده‌ای جدید برای کشورتان استفاده کنید

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای که کاخ سفید آن را منتشر کرده است، اعلام کرد که مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور در مراسم امضای توافقنامه صلح بین ایالات متحده و طالبان در شهر دوحه قطر حضور خواهد داشت.
وی ابراز امیدواری کرد که امضای این توافق‌نامه «یک گام قوی در مسیر پایان دادن به جنگ در افغانستان و خروج نیرو‌های آمریکایی» از این کشور باشد.

او در این بیانیه گفت: «به‌زودی مایک پمپئو، به دستور من شاهد امضای توافق صلح با طالبان خواهد بود.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور نیز یک بیانیه مشترک با دولت افغانستان منتشر خواهد کرد.

 ترامپ تاکید کرد: «اگر طالبان و دولت افغانستان به تعهدات خود پایبند باشند، گامی قدرتمند در مسیر پایان جنگ در افغانستان و بازگرداندن نیروهایمان به خانه برخواهیم داشت.»

دونالد ترامپ همچنین این تعهدات را گامی مهم برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان جدید بدون القاعده، داعش و هر گروهی تروریسی دیگر توصیف کرد و افزود: «در نهایت این برعهده مردم افغانستان خواهد بود که آینده خود را در دست بگیرند؛ بنابراین از مردم افغانستان می‌خواهیم که از این فرصت برای صلح و آینده‌ای تازه برای کشورشان استفاده کنند.»

رهبران طالبان به آسوشیتدپرس گفتند که اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، سربازان آمریکایی تا ۱۴ ماه آینده از افغانستان خارج می‌شوند. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن برنامه زمان‌بندی خاصی را تایید نکرده است.

طبق گفته رهبران طالبان براساس توافق مذاکره شده، ۵ هزار زندانی عضو طالبان از زندان‌های تحت کنترل دولت افغانستان آزاد می‌شوند، اما مشخص نیست که آیا کابل با این موضوع موافقت کرده است یا خیر.

پنتاگون پیش از این گفته بود که قصد دارد شمار نیرو‌های آمریکایی را از ۱۳ هزار نیروی فعلی به ۸ هزار و ۶۰۰ کاهش دهد.

ترامپ:پمپئو در مراسم امضای توافق با طالبان حضور خواهد داشت

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا در مراسم امضای توافق با طالبان در  دوحه، پایتخت قطر حضور خواهد یافت.

این بیانیه می‌افزاید: اگر طالبان و دولت افغانستان به توافق آتش بس پایبند باشند، راهی برای پایان جنگ و بازگشت نیرو‌های آمریکایی به خانه وجود خواهد داشت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در این راستا گفت: آینده افغانستان به دست مردم آن است و از آن‌ها می‌خواهم تا فرصت پیش آمده برای صلح و آینده جدید را غنیمت شمارند.

ترامپ افزود: توافق با طالبان نتیجه تلاش‌های سخت کسانی است که به نفع آمریکا با قدرت در افغانستان جنگیدند.

ترامپ مدیر جدید اطلاعات ملی آمریکا را معرفی کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، «جان راتکلیف» را به عنوان نامزد سمت مدیر کلی اطلاعات آمریکا انتخاب کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «خوشحالم از اینکه راتکلیف را به عنوان مدیر اطلاعات ملی معرفی می‌کنم».

ترامپ افزود: «این روند می‌توانست زودتر به اتمام برسد، اما جان راتکلیف خواست تا پایان گزارش بازرس کل صبر کند».

رئیس جمهور آمریکا با معرفی راتکلیف قصد دارد وی را جایگزین «دن کوتس» کند. دن کوتس در جولای ۲۰۱۹ از سمت مدیر کلی اطلاعات ملی آمریکا برکنار شد.

وی همچنین در تاریخ بیستم فوریه ۲۰۲۰ نیز «ریچار گرنل» سفیر آمریکا در آلمان را که به اتخاذ مواضع تند علیه ایران معروف است، به عنوان سرپرست سازمان اطلاعات ملی ایالات متحده منصوب کرد.

تعطیلی تمام مدارس و دانشگاه‌های لبنان به مدت یک هفته

شبکه المیادین از تعطیل شدن تمام مدارس و دانشگاه‌ها در لبنان به مدت یک هفته خبر  داد.
بر اساس این گزارش، وزارت آموزش لبنان تمام مدارس و دانشگاه‌ها را در چارچوب پیشگیری از ویروس کرونا به مدت یک هفته تعطیل کرده است.

ترکیه مدعی کشتن ۵۶ نظامی سوریه شد

وزارت دفاع ترکیه بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور که در حملات خود به ارتش سوریه، ۸ تانک، ۴ خودروی زرهی، ۵ خمپاره‌انداز و ۲ پرتابگر موشک را از بین برده و همچنین ۵۶ نظامی دولت سوریه را از پای درآورده است.

براساس این بیانیه یک نظامی ترکیه‌ای در حمله خمپاره‌ای ارتش سوریه کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

در هفته‌های اخیر منطقه امن ادلب بر اثر تحرکات تروریست‌ها متشنج شده و ورود ارتش ترکیه به این منطقه و درگیری آن با نیرو‌های ارتش سوریه و نیز گلوله‌باران مناطق پیرامون ادلب ازسوی گروه‌های تروریستی بر تنش‌ها به شدت افزوده است.

روز گذشته کاروان نیرو‌های نظامی ترکیه در منطقه جبل الزاویه واقع در حومه ادلب هدف حمله هوایی قرار گرفت که دستکم ۳۴ نظامی ترکیه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

ارتش سوریه در ادامه آزادسازی مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در استان ادلب، روز جمعه یک روستای دیگر را آزاد کرد.

ارتش سوریه همچنین عناصر باقیمانده تروریستی را به سمت روستا‌های «عین لاروز» و «جداریا» در حومه جنوب ادلب عقب راند.

استان ادلب در شمال غرب سوریه در هفته‌های اخیر شاهد درگیری‌های شدید بین نیرو‌های ارتش این کشور با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشور‌های خارجی به ویژه ترکیه برای آزادسازی آخرین پایگاه اصلی تروریست‌ها درسوریه است.

این استان ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد و نیرو‌های سوری در ماه‌های اخیر بخش‌های زیادی از آن را آزاد کرده اند.

مسافران ایرانی از شارجه و دوبی به میهن بازگشتند

به گزارش کنسولگری ایران در دوبی، تاکنون ۵۴۰ مسافر ایرانی با کشتی از شارجه راهی بندرعباس شدند،۵۹۲ نفر نیز با هواپیمایی ماهان و۱۸۳ مسافر با هواپیمایی ایران‌ایر و۱۴۴ نفر دیگر با هواپیمایی کیش به کشور بازگشتند.

بر اساس این گزارش، این رویه در روز‌های آینده تا انتقال همه مسافران به کشور ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است که با توقف پرواز‌های هوایی بین ایران و امارات متحده عربی تعداد زیادی از مسافران ایرانی در این کشور بلاتکلیف بودند تا با پیگیری‌های سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دوبی صبح امروز، مجوز چند پرواز بدون مسافر از تهران برای انتقال مسافران ایرانی صادر شد و با پرواز هواپیما‌های شرکت‌های ایرانی به فرودگاه آل مکتوم دوبی مسافران ایرانی به میهن اسلامی بازگشتند.

قانونگذار آمریکایی: ترامپ باید بابت کوچک‌نمایی تلفات حمله موشکی ایران عذرخواهی کند

 «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه در یک جلسه استماع از سوی قانونگذاران کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان درباره عدم آمادگی دولت برای مقابله با ویروس کرونا تحت فشار قرار گرفت.  

طبق گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، پامپئو برای توضیح درباره سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران و ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این جلسه استماع فراخوانده شده بود، اما از اینکه نمایندگان دموکرات او را در نخستین سوال بابت پاسخ دولت به شیوع «کرونا» مورد انتقاد قرار دادند خشمگین شد.  

نمایندگان دموکرات از این فرصت استفاده کرده و توجیه‌های متناقض دولت دونالد ترامپ درباره ترور سردار سلیمانی را با سخنان او درباره شیوع ویروس کرونا مقایسه کردند.  

دولت ترامپ بعد از ترور سردار سلیمانی مدعی شده بود که او برنامه‌هایی داشته که تهدیدی قریب‌الوقوع برای منافع آمریکا به شمار می‌رفته است. با وجود این، کاخ سفید در گزارش رسمی که به کنگره ارائه کرده بود نتوانسته بود این مسئله را به اثبات برساند.   

«دیوید سیسیلین»، نماینده دموکرات نخستین فردی بود که این بحث را مطرح کرد و با بیان اینکه توضیح‌های دولت ترامپ درباره ترور سردار سلیمانی و همچنین شیوع کرونا مدام عوض شده گفت: «مردم اعتماد به این دولت را از دست داده‌اند.»

پامپئو در پاسخ گفت: «ببینید آقای رئیس می‌بینید که توافق کردیم امروز من اینجا بیایم و درباره ایران صحبت کنیم، اما سئوال اولدرباره ایران نیست.»

«تد تاچ»، نماینده دموکرات ایالت فلوریدا هم از عدم آمادگی دولت ترامپ برای جلوگیری از شیوع کرونا انتقاد کرد و گفت: «الگوی ترامپ برای انتشار اطلاعات گمراه‌کننده کل سیستم ما را تضعیف می‌کند.»

تاچ برای مستدل کردن سخنانش به مواردی که ترامپ سخنان نادرستی مطرح کرده اشاره کرد. او گفت که ترامپ گفته که «واکسن [کرونا]آماده است، در حالی که اینطور نیست.»

این نماینده دموکرات گفت: چنین سخنانی همه را در آمریکا تحت تأثیر قرار می‌دهد و دولت آمریکا باید عملکرد بهتری داشته باشد.  

اما شاید جنجالی‌ترین مکالمه بین پامپئو و «برد شرمن» در گرفت. شرمن از پامپئو خواست به نیابت از ترامپ بابت سخنانی که در آن تلفات نظامیان آمریکا در حمله موشکی ایران به عین‌الاسد کوچک‌نمایی شده بود عذرخواهی کند.  

ترامپ پیش از این گفته بود که سربازانی که در حمله ایران به پایگاه «عین‌الاسد» در عراق زخمی شده‌اند مشکلی ندارند و به او گفته شده که فقط به سردرد مبتلا شده‌اند.  

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا در مراحل مختلف اعلام کرده که ۱۰۹ نفر از نظامیان آمریکایی در این حمله به «ضربه مغزی» دچار شده‌اند.  

برد شرمن گفت: «آقای وزیر خارجه آیا می‌خواهید از این فرصت استفاده کنید-به این سوال با بله یا خیر پاسخ بدهید- آیا می‌خواهید امروز از این فرصت استفاده کنید و از آن نظامیان بابت کم‌اهمیت جلوه دادن جراحت‌هایشان عذرخواهی کنید؟»

پامپئو گفت که هیچگاه تلاش نکرده اهمیت این جراحت‌ها را کاهش دهد. شرمن در ادامه پرسید آیا او مایل است از طرف دولتی که در آن انجام وظیفه می‌کند عذرخواهی کند یا خیر.  

پامپئو گفت: «ما زندگی تک تک نظامیان آمریکا را جدی می‌گیریم. درست به همین دلیل است که این سیاست‌ها را در قبال ایران پیش گرفته ایم.»

کشته و زخمی شدن ۳ نظامی ترکیه در شمال سوریه

در حمله خمپاره‌ای ارتش سوریه به تروریست‌های ادلب، ۳ نظامی ترکیه کشته و زخمی شدند.

بر این اساس، وزارت دفاع ترکیه با صدور یک بیانیه اعلام کرد در حمله خمپاره‌ای ارتش سوریه به شمال این کشور، یک نظامی ما کشته و دو نظامی دیگر زخمی شدند.

این بیانیه بر ادامه حملات ترکیه به مواضع ارتش سوریه تاکید کرد.

بامداد روز جمعه همزمان  با اوج گرفتن تنش‌های بین ترکیه و سوریه، شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد درپی حمله هوایی ارتش سوریه به مرکز تروریست‌ها در ادلب، کاروان ارتش ترکیه در منطقه جبل الزاویه در حومه ادلب مورد هدف قرار گرفته است. طی این حمله هوایی حداقل ۳۴ نظامی ترکیه کشته شدند.

پیشتر روسیه اعلام کرده بود نظامیان ترکیه‌ای که در حملات ارتش سوریه کشته شدند در میان صفوف تروریست‌ها در ادلب قرار داشتند.

جلسه رای اعتماد به دولت علاوی تا یکشنبه به تعویق افتاد

منابع آگاه خبر دادند که جلسه رای اعتماد به محمد توفیق علاوی تا روز یکشنبه هفته آینده به تعویق افتاد.

پیش از این و در روز پنج شنبه فراکسیون‌های سیاسی در حالی که علاوی در مجلس حاضر شده و فهرست وزرای خود را اعلام کرده بود، نتوانسته بودند برای رای اعتماد به دولت وی به توافق برسند. پس از آن گروه‌های سیاسی اعلام کردند که جلسه شان برای رای اعتماد به دولت علاوی تا روز شنبه به تعویق افتاد. حال منابع آگاه خبر دادند که این جلسه تا روز یکشنبه به تعویق افتاده است.

گروه‌های اصلی اهل تسنن از جمله فراکسیونی که محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان آن را نمایندگی می‌کند و همچنین گروه‌های کرد و برخی گروه‌های شیعی نسبت به چگونگی تشکیل دولت علاوی با او اختلاف نظر دارند و از وی برای دولت آتی سهم مطالبه کرده اند. علاوی وعده داده است دولتی به دور از سهیه بندی‌های سیاسی تشکیل دهد.

آلمان مهم ترین نمایشگاه گردشگری جهان را تعطیل کرد

نمایشگاه ITB قرار بود از روز چهارشنبه ۱۴ اسفندماه در شهر برلین به مدت پنج روز برگزار شود.  پیش بینی شده بود بیش از ۱۰ هزار شرکت کننده از ۱۸۰ کشور در این رویداد جهانی شرکت کنند.  ایران بیشتر از یک دهه است مستمر در این نمایشگاه حضور دارد.

این نمایشگاه به عنوان بورس گردشگری جهان شناخته می شود. برآورد شده بود ITB امسال حدود ۷ بیلیون یورو درآمد حاصل کند. سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده بودند.

برخی مسؤولان دولت فدرال آلمان در یک هفته گذشته بارها به مسؤولان نمایشگاه برلین درباره خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا در صورت برگزاری رویداد هشدار داده و خواسته بودند آن را به زمان دیگری موکول کنند که سرانجام با تصمیم وزارتخانه های بهداشت و اقتصاد دولت فدرال آلمان، ITB برلین لغو شد و زمان اجرای آن تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد.

نمایشگاه برلین پیش‌تر شهرهای آلوده در کشورهای چین، ایران و کره جنوبی را مشخص کرده بود و از شرکت کنندگان خواسته بود پیش از حضور در این رویداد، برگه سلامت تهیه کنند. علاوه بر این اعلام شده بود در صورت سفر به یکی از شهرهای ووهن در چین، یا قم در ایران و دیگر شهرهای آلوده در کره جنوبی و ایتالیا، اجازه حضور در این نمایشگاه به آن ها داده نمی شود.

مسؤولان بهداشت شهر برلین از برگزارکنندگان این نمایشگاه خواسته بودند اثبات کنند شرکت کنندگان از مناطق آلوده به ویروس کرونا شرکت نمی کنند و کنترل های شدیدی در این زمینه داشته باشند.

مرکز نمایشگاه برلین سرانجام در بیانیه ای رسما اعلام کرد که قادر به اجرای چنین تدابیری نیست و نمایشگاه گردشگری ۲۰۲۰ را تنها به توصیه مقامات بهداشتی این کشور و با هدف حفظ سلامتی شرکت کنندگان و شهروندان لغو می کند.

یکی از اعضای مرکز نمایشگاهی برلین نیز تعطیلی این مرکز و نمایشگاه گردشگری ITB را در ۵۴ سال گذشته، اقدامی بی سابقه دانسته است.

آلمان تا کنون ابتلای حدود ۳۰ نفر از شهروندان این کشور به ویروس کرونا را تایید کرده است. این ویروس که یک ماه پیش از شهر ووهان چین آغاز شده، کشورهای بسیاری را در آسیا، اروپا و آمریکا آلوده کرده است.

نظر شما