شناسهٔ خبر: 38539534 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانستنی‌های پزشکی/ 85

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟

افرادی‌که به تخم‌مرغ حساسیت دارند نباید واکسن آنفولانزا را دریافت کنند چون انواع واکسن‌های آنفولانزا به میزان کمی حاوی پروتئین تخم مرغ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از mayoclinic، دریافت واکسن آنفولانزا در اغلب موارد می‌تواند خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش دهد هر چند همیشه نمی‌تواند منجر به محافظت کامل شود.

واکسن سالانه آنفولانزا معمولاً برای محافظت در برابر سه یا چهار ویروس از این بیماری پاسخگو است و دوز بالای آن برای افراد 65 سال به بالا تجویز می‌شود.

این بیماری عفونتی تنفسی است که می‌تواند عوارض جدی به‌خصوص در کودکان خردسال، افراد مسن و دارای شرایط پزشکی خاص ایجاد کند.

دریافت واکسن آنفلوانزا -هر چند 100 درصد مؤثر نیست- ولی بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات و عوارض آن است. 

در ادامه به برخی از سؤالات شایع پیرامون واکسن آنفولانزا پاسخ داده خواهد شد.

چه زمانی واکسن آنفولانزا در دسترس است؟

واکسن آنفولانزا توسط چند شرکت خصوصی در دنیا ساخته می‌شود و با توجه به این‌که ویروس آن هر ساله جهش یافته و تغییر می‌کند تولید آن به حدود 6 ماه به زمان نیاز دارد ولی معمولاً از حدود مرداد ماه (اوت) این واکسن در دسترس قرار می‌گیرد.

پس از دریافت واکسن، بدن حدود دو هفته زمان نیاز تا سیستم ایمنی را در برابر این بیماری مقاوم کند.

بهترین زمان برای دریافت این واکسن در آغاز فصل سرما یعنی مهر ماه است هر چند دریافت واکسن پس از شیوع آنفولانزا هم مثلاً در دی یا بهمن ماه می‌تواند مفید فایده باشد. (البته این واکسن مربوط به آنفولانزای فصلی است و واکسن کرونا ویروس که از خانواده آنفولانزا است هنوز کشف نشده است)

چرا دریافت واکسن آنفولانزا هر ساله ضروری است؟

از آنجا که ویروس‌های آنفولانزا هر ساله تکامل می‌یابند ممکن است واکسن سال گذشته از افراد در برابر ویروس امسال محافظت نکند. تولیدکنندگان واکسن آنفولانزا تلاش می‌کنند هر ساله واکسن‌های جدید آنفولانزا را سازگار با تکامل و تغییرات این ویروس تهیه کنند.

چه کسانی در اولویت دریافت واکسن آنفولانزا هستند؟

واکسن سالانه آنفولانزا برای همه افراد بالای 6 سال توصیه می‌شود ولی در این میان برخی از افراد بیش از سایرین در معرض عوارض خطرناک این بیماری قرار دارند که از آن جمله می‌توان به زنان باردار، بزرگسالان و افراد مسن، کودکان بین 6 ماه تا 8 سال اشاره کرد که این افراد باید حداقل در طول 4 هفته 2 نوبت این واکسن را دریافت کنند.

این بیماری همچنین می‌تواند برای بیمارانی که به‌واسطه ضعف شرایط ایمنی بدن که ناشی از ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای است بیش از سایرین در معرض خطرات بیماری آنفولانزا باشند.

مبتلایان به آسم، انواع سرطان، بیماری‌های مزمن ریوی، دیابت، ایدز، کبد، کلیه و حتی افراد دارای اضافه وزن از آن جمله‌اند.

چه افرادی نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟

افرادی‌که به تخم‌مرغ حساسیت دارند نباید این واکسن را دریافت کنند چون انواع واکسن‌های آنفولانزا به میزان کمی حاوی پروتئین تخم مرغ است البته در این میان واکسن‌هایی وجود دارد که دارای پروتئین تخم‌مرغ نیست که این نوع واکسن با تجویز پزشک برای افراد بالای 18 سال توصیه می‌شود.

همچنین افرادی‌که نسبت به واکسن آنفولانزای قبلی واکنش شدید نشان داده‌اند نیز نباید این واکسن را دریافت کنند.

چه نوع واکسن آنفولانزا برای افراد مناسب است؟

به‌طور معمول واکسن آنفولانزا به‌صورت تزریقی یا اسپری بینی در دسترس است ولی در مواردی عنوان شده که نوع اسپری آن به اندازه کافی در برابر انواع خاصی از آنفولانز مؤثر نباشد البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال 2020-2019 دیگر نوع اسپری آن نیز از اثرگذاری کافی برخوردار است.

لازم به ذکر است مصرف واکسن اسپری بینی آنفولانزا برای برخی از افراد توصیه نمی‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کودکان زیر 2 سال، بزرگسالان 50 ساله و بالاتر، زنان باردار، کودکانی بین 2 تا 17 سال که از آسپرین یا داروی حاوی سالیسیلات استفاده می‌کنند، افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و کودکان 2 تا 4 ساله که در یک‌سال گذشته دچار آسم یا خس‌خس شده‌اند.

منبع اصلی

انتهای پیام/ 4105
 

نظر شما