شناسهٔ خبر: 38534556 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بسته خبری استان ها

توقف کامیون ها در مرزهای ترکمنستان با ایران و پیگیری خروج زائران پاکستانی از میرجاوه

استان‌ها - ایرنا –برآورد خسارت های سیل لرستان ، افزایش۲ برابری خروجی سد دز، پایش ملخ ها در شوش، پیگیری خروج ۳۰۰ نفر از زائران پاکستانی از مرز میرجاوه و توقف یک هزار دستگاه کامیون در پشت مرزهای ترکمنستان با ایران از جمله خبرهای مهم استان ها در ۲۴ ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

سایت‌های استانی ایرنا به عنوان ویترین ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی روزانه به طور میانگین محل انتشار حدود ۶۰۰ فرآورده خبری شامل خبر، گزارش، مصاحبه، میزگرد خبری، یادداشت، بسته تصویری و تحلیل است که عصر هر روز به منظور بهره‌برداری و آگاهی بیشتر مخاطبان در قالب «بسته خبری ۲۴» چکیده مهمترین رویدادهای استان‌ها منتشر می‌شود.

پیگیری خروج ۳۰۰ نفر از زائران پاکستان از مرز میرجاوه

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پیگیری خروج ۳۰۰ نفر از زائران کشور پاکستان که در مرز میرجاوه این استان دچار مشکل از سوی کشور خود شده‌اند به طور جدی مورد توجه است.

محمد هادی مرعشی اظهار داشت: این افراد که برای زیارت امکان زیارتی وارد ایران شده بودند هم‌اینک برای ورود به پاکستان دچار مشکل جدی شده‌اند به طوری که مسوولان این کشور از پذیرفتن آنان امتناع می‌کنند.
وی افزود: استانداری سیستان و بلوچستان از ابتدای هفته جاری به طور جدی از طریق وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت پیگیر رفع این مشکل بوده است.
 

توقف یک  هزار ر دستگاه کامیون پشت مرزهای ترکمنستان با ایران بر اثر کرونا

مسدود شدن مرزهای سرخس، لطف آباد و باجگیران خراسان رضوی با کشور ترکمنستان توسط طرف ترکمنستانی به علت شیوع ویروس کرونا موجب شده است بیش از هزار دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی در این مرزها متوقف و زمین‌گیر شوند.

علی فراهی فرماندار درگز گفت: در پی شیوع کرونا، دولت ترکمنستان طی هفته جاری علاوه بر ممنوع کردن هرگونه تردد مسافر در مرز لطف آباد از ورود کامیون‌های غیر ترکمنستانی نیز جلوگیری می‌کند و حتی به کامیون‌های ترکمن حامل مواد غذایی نیز اجازه ورود نمی‌دهد.

محمد رضا رجبی مقدم، فرماندار سرخس نیز از معطلی کامیون‌ها پشت مرز ترکمنستان خبر داد و گفت: هم اکنون آمار دقیقی از شمار کامیون‌های معطل در مرز ندارم اما تا روز چهارشنبه بیش از ۱۰۰ دستگاه کامیون پشت مرز معطل بودند که بیشتر ناوگان ایرانی هستند.

حمید محمدی فاز رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: ۲۰۰ دستگاه کامیون در مرز سرخس نیز در انتظار ورود به خاک ترکمنستان هستند که این ناوگان بیشتر ایرانی و از سایر ملیت‌های غیرترکمن می‌باشند.

افزایش ۲ برابری خروجی سد دز 

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: خروجی سد دز از امروز با افزایش ۲ برابری به ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه افزایش یافته اما خروجی سد کرخه فعلا تغییری نخواهد داشت.

فراز رابعی با بیان اینکه خروجی سدهای دز و کرخه در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها افزایش می‌یابد، به شهروندان توصیه کرد: با توجه به افزایش جریان آب در رودخانه‌های کرخه و دز، رعایت احتیاط را داشته و از نزدیک شدن به رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی افزود: جریان‌های سیلابی حداکثری در روز چهارشنبه در ورودی سدهای استان اتفاق افتاده و اکنون با توجه به پایان بارش‌ها در حوضه‌های آبی منتهی به خوزستان، سیلاب‌های ورودی روند کاهشی یافته است.

تامین نیاز واحدهای تولید مواد ضدعفونی البرز

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی البرز گفت: مواد اولیه شامل الکل و ژل واحدهای تولید کننده مواد ضدعفونی استان تامین و به این واحدها تزریق شد.

محمد امین فرشی با اشاره به افزایش مصرف چند برابری مواد ضدعفونی در کشور با هدف پیشگیری  از ویروس کرونا اظهار داشت: به همین منظور، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید کننده مواد ضدعفونی در استان تامین و تزریق و همچنان نیز در حال تهیه هستیم.

وی گفت: همچنین با هدف توسعه فعالیت هر چه بیشتر در این بخش، تعدادی از واحدهای همگن پس از اخذ مجوزهای لازم نسبت به تولید مواد ضدعفونی برای تامین نیاز استان و کشور اقدام کردند.

پایش ملخ ها در شوش

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان شوش با بیان اینکه فیلم منتشر شده درخصوص هجوم ملخ‌ها مربوط به این شهرستان نیست، گفت: هشت تیم تخصصی ملخ‌ها را در شوش رصد و پایش می‌کنند.

علیرضا ملک زاده افزود: این اکیپ‌ها روزانه در حال رصد حضور و ریزش احتمالی ملخ‌های مهاجر در مناطق مختلف شهرستان هستند تا به محض مشاهده این ملخ‌های آسیب رسان صحرایی در اسرع وقت وارد عمل شوند و در صورت نیاز با استفاده از تمامی امکانات نسبت به مبارزه و کنترل آنها اقدام کنند.

واکنش مجمع‌ مدرسین قم به عدم تصویب FATF

 مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای به عدم تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد پیوستن به کارگروه اقدام مالی (FATF) واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در این بیانیه آمده است: گروه ویژه اقدام مالی (اف. ای. تی. اف.) دوم اسفند، به ریاست چین، به‌طور رسمی ایران را در لیست سیاه خود قرارداد و اکنون فقط ایران و کره شمالی در این لیست سیاه جای دارند.

این بیانیه حاکی است: براساس این مصوبه، همه کشورها در فعالیت‌های اقتصادی و روابط مالی دوجانبه حداکثر دقت را به‌منظور جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و پولشویی در رابطه با ایران لحاظ خواهند کرد.

آغاز تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در قم 

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم از آغاز تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در استان خبر داد.

دکتر علی اِبرازه اظهار داشت: به منظور رفع مشکل ماسک مورد نیاز برای مردم، دستگاه تولید ماسک را در استان قم مستقر شد.

وی اضافه کرد: این دستگاه ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک را دارد که نیاز داروخانه‌ها و مرکزهای درمانی استان را تامین خواهد کرد.

 ضرورت غربالگری مسافران در ورودی‌های پایتخت

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلانی شهر تهران بر ضرورت غربالگری مسافران در دروازه‌های پایتخت جهت پیشگیری از کرونا تاکید کرد.

«ناهید خداکرمی» روز جمعه در نشست خبری که به طور مجازی با حضور سخنگوی شورای شهر تهران و  رییس مدیریت بحران شهرداری تهران درباره موضوع کرونا در حال برگزاری است، اظهارداشت: هفته‌ای که گذشت در صحن شورا تذکر دادم که شهرداری با همکاری پلیس راهور در مبادی ورودی و خروجی تهران کنترل‌هایی انجام دهد و غربالگری صورت گیرد و مکانی برای قرنطینه در نظر گرفته شود.

تعامل دوسویه نمایندگان مجلس و اصحاب رسانه لازمه شفاف‌سازی

در نشست مشترک اصحاب رسانه و منتخبان مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی بر شفافیت و مبارزه با فساد از طریق ارتباط و تعامل بیشتر مجلس و رسانه تاکید شد.

نشست صمیمی منتخبان خراسان رضوی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با مدیران و اصحاب رسانه استان برگزار شد و نمایندگان و اصحاب رسانه به بیان دغدغه‌های خود پرداختند.

سیل در لرستان و براورد خسارت به زیر ساخت ها  

علی محمد نظریان مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری نورآباد گفت: سیل اخیر بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال از تاسیسات، خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب شهری این شهرستان خسارت وارد کرده است.

در بخش کشاورزی نیز خسارت های به زیر ساخت های این بخش وارد شده که در این خصوص  مدیرجهادکشاورزی دلفان گفته که سیل اخیر بیش از ۸۶۵ میلیاردریال به بخش کشاورزی، دام و شیلات این شهرستان خسارت وارد کرده است.

فرود ساروقی اضافه کرده که  سیلاب به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی، ۱۵۰ هکتار باغات حاشیه رودخانه‌ها خسارت زده است.
وی بیان کرد: تخریب ۲۱۲ واحد جایگاه‌های دامی روستایی سنتی، ۷۵ واحد انبار علوفه، ۵۰ تن علوفه دام، تلف شدن ۳۰ راس دام سبک و سنگین،۷ واحد پرورش آبزیان و تلف شدن ۸۰ تن ماهی از دیگر خسارات سیل در بخش دام و شیلات بوده است.
سیل  همچنین بنا به گفته رییس اداره توزیع برق دلفان ۱۱ میلیارد ریال به تاسیسات و شبکه های توزیع برق این شهرستان خسارت زد.

 رییس شورای اسلامی شهر نورآباد نیز از وارد شدن  ۱۵ میلیارد تومان خسارت  به تاسیسات زیربنایی و زیرساختی این شهر خبر داده است .

اقدامات خوبی هم هم توسط جمعیت هلال احمر استان در راستای امدادرسانی به ۳۸ خانوار الیگودرزی گرفتار در سیلاب انجام شده است .

بارش های سیل آسا از دوشنبه پنجم تا ظهر چهارشنبه هفتم اسفند ماه در استان جریان داشت .میانگین این بارندگی های در لرستان به ۱۰۴ میلیمتر رسید که در این مدت نورآباد با میانگین بارندگی ۱۴۴.۹ میلیمتر بیشترین بارش را داشته است.

استقرار سامانه سی‌تی‌اسکن سیار تشخیص ویروس کرونا در بیمارستان یافت‌آباد تهران 

فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از استقرار سامانه سی‌تی اسکن سیار این نیرو در بیمارستان یافت‌آباد تهران خبر داد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار احمد اخوان افزود: ما همه تلاش خود را در مجموعه نیروی زمینی سپاه برای مقابله با ویروس کرونا انجام خواهیم داد.
فرمانده بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: همانطور که فرمانده کل سپاه نیز گفته بود، ما آماده همه گونه خدمت و امداد برای مقابله با ویروس کرونا و در کنار ملت عزیز ایران در مقابله با این ویروس هستیم.

آتش‌سوزی مجتمع مسکونی در قم، ۵ کشته و ۳۸ مصدوم 

سخنگوی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: به دلیل آتش سوزی بامداد جمعه در مجتمع ۲۲۵ واحدی در خیابان شهیدان محرابی در منطقه انسجام قم، پنج نفر کشته و حدود ۳۸ نفر مصدوم شدند.

حمید کریمی خاطرنشان کرد: علت آتش سوزی هنوز مشخص نشده است، اما ساعت ۳ بامداد، خبر آتش گرفتن یک مجتمع مسکونی به ما اعلام شده که بلافاصله ۱۵۰ آتش نشان با تجهیزات سبک و سنگین به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: ۱۲ خودروی عملیاتی سنگین، ۳ خودروی نردبان، ۴ خودروی آب پاش  و نجات به همراه واحدهای پشتیبانی از شهرداری، اورژانس و نیروی انتظامی به محل حادثه اعزام شدند و به دلیل اینکه آتش از طبقات منفی به سایر طبقات فوقانی سرایت کرده بود، علملیات در دو بخش اطفاء و نجات حدود ادامه پیدا کرد.

 پاکسازی و ضدعفونی کردن نقاط حساس شهر رشت توسط سپاه قدس گیلان

گندزدایی و پاک‌ سازی اماکن حساس و همچنین نقاط شهری به وسیله کیت‌های ویژه ضدعفونی توسط سپاه قدس گیلان در رشت آغاز شد.

فرمانده لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان اظهار داشت: طبق توفقات انجام شده،  گندزدایی‌ اماکن حساس و همچنین نقاط شهری به وسیله کیت‌های ویژه ضدعفونی از جمله اقداماتی است که از امروز آغاز شده است.

سرهنگ پاسدار بهروز دولتی افزود: این امر در راستای مدیریت شیوع بیماری کرونا در گیلان و توسط نیروهای پدافند جنگ نوین لشکر عملیاتی ۱۶ قدس  برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در رشت انجام می شود.

تاکید برخی خطیبان جمعه بر عمل به توصیه پزشکان برای مقابله با کرونا

بدنبال شیوع ویروس کرونا در کشور شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برپایی آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته را با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در بسیاری از استان ها و شهرستان ها لغو کرد.

تصمیم به عدم برگزاری نماز جمعه به پیشنهاد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و رییس ستاد ملی مبارزه با کرونا و با هدف جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری کرونا و به جهت رعایت حقوق شهروندی و حفظ سلامت و امنیت شهروندان صورت گرفت.

این آیین در برخی استان ها  از جمله خراسان جنوبی ، کردستان ، برخی شهرهای استان اصفهان ، شهرستان مراغه ، ورامین برگزار شد.

 امام جمعه موقت بیرجند در نماز جمعه این هفته بیرجند گفت: تمامی موضوعات مرتبط با ویروس کرونا از طریق رسانه ملی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه می‌شود لذا مردم نباید به شایعات فضای مجازی دامن بزنند.

حجت‌ الاسلام غلامحسین نوفرستی از مجموعه درمان، پزشکان و پرستاران برای ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی قدردانی کرد و گفت: استکبار جهانی با تبلغیات سوء و فضاسازی در رسانه‌های مختلف معاند سعی در ایجاد استرس و ترس مردم و سلب اعتماد آنان از مسوولان دارند که همه باید مراقبت توطئه‌های دشمن باشیم.

امام جمعه سنندج نیز به شیوع بیماری کرونا در کشور و بالا بودن میزان سرایت آن اشاره کرد و گفت: مردم به توصیه‌های پزشکان مبنی بر رعایت نکات بهداشتی و ایمنی توجه کنند تا در کمترین زمان این ویروس از بین برود.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: در صورت توجه به توصیه‌های پزشکان و وزارت بهداشت، این بیماری با کمترین تلفات در کشور از بین می‌رود، پس همه باید نسبت به هشدارها و توصیه های علمی در مورد آن غافل نباشیم.
امامان جمعه برخی از شهرستانهای استان اصفهان نیز گفتند برای شکست به این بیماری همگان باید دستور و راهنمایی‌های بهداشتی مسوولان امر را به طور جدی توجه و عمل کنند.

آیت الله محمدتقی پورمحمدی عضو خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه نیز با اشاره به شیوع بیماری کرونا در برخی مناطق کشور گفت: براساس نظر مراجع تقلید، تبعیت از دستورات متخصصان بهداشت، حجت شرعی برای جامعه است.

حجت الاسلام سید محسن محمودی امام جمعه موقت ورامین نیز با انتشار با انتشار پیامی به عنوان خطبه‌های مجازی نماز از دستگاه قضا خواست تا با جدیت با افرادی که مایحتاج مردم را احتکار می‌کنند برخورد کند و اجازه سوء استفاده به آنان را ندهد.

ماموستا ملاسید محمد محمدی امام جمعه روانسر استان کرمانشاه نیز احتکار و گرانفروشی در مواقع حساس را اقدامی مذموم و ناپسند و خیانتی بزرگ دانست و گفت:با محتکرین و گرانفروشان باید برخورد جدی و قاطعانه صورت بگیرد.
 

گزارش های استان ها 

اصناف بجنورد در تب ویروس کرونا ،فرهنگ غذایی ایرانی‌ها برگ برنده کنترل بیماری کرونا است ، کرونا و مراکز علمی مشهد،بازگشایی مدارس و دغدعه والدین کرمانی، هدفمندسازی تعطیلی مدارس با آموزش مجازی،زندگی آگاهانه‌ در عصر کروناویروس ،توصیه‌های تغذیه‌ای، شاه‌کلید مقابله با کرونا ،کرونا و تبعات اجتماعی از نگاه رییس انجمن جامعه شناسی لرستان ،کرونا را با خود مراقبتی مهار کنیم، گشت‌وگذار کرونا در بازار دست فروشان مازندران ،تا آخرین مرحله با زلزله‌زدگان آذربایجان‌غربی  و دلفان محروم چشم انتظار حمایت ویژه دولت از جمله گزارش های منتشره در سایت ایرنا است .

نظر شما