شناسهٔ خبر: 38533712 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در «شب معماری» مطرح شد:

معماری باید از کودکی به افراد آموزش داده شود

جدیدترین قسمت از برنامه «شب معماری» شب گذشته با موضوع «گنجینه معماران سنتی برای امروز» با حضور مرتضی مطیفی فرد از اساتید برجسته معماری روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، جدیدترین قسمت از برنامه «شب معماری» شب گذشته با موضوع «گنجینه معماران سنتی برای امروز» با حضور مرتضی مطیفی فرد از اساتید برجسته معماری روی آنتن شبکه چهارم سیما رفت.

مطیفی فرد با بیان اینکه از 8 سالگی وارد حوزه معماری شده ام، گفت: این کار را از پدرم که جزو استادکاران زمان خود بود و در ساخت کاخ سعدآباد و نیاوران مشارکت داشتم، فرا  گرفتم. متاسفانه در یک برهه ای در رژیم پهلوی وضعیت کار برای استادکاران بسیار بد شد تا جایی که مجبور شدم بسیاری از اوقات به مکان های تاریخی در اصفهان بروم و علاوه بر کشیدن طرح بناهای تاریخی، در منزل مان طرز کار با گچ و شناخت انواع گج ها را نیز تمرین کنم.

وی ادامه داد: طرح مسجد جامع اصفهان را که معماری اش مربوط به دورن ایلخانی است، کپی برداری می کردم و تمام اجزای این بنا از آجربندی، گره، محراب و ... را مورد بررسی قرار می دادم. از سوی دیگر در آن مدت که 7 سال هم به  طول انجامید کلیه آرایه های گچی و حتی آیینه کاری را دنبال و سبک های دوره فرنگی را نیز پیگیری می کردم.
این استاد معماری تصریح کرد: حدود 8 نوع گچ وجود دارد که هر کدام از آنها فواید خاص به خودش را دارد و قطعا عدم شناخت گچ ها برای یک استادکار ضعف بسیار بزرگی محسوب می شود که متاسفانه امروز شاهد آن هستیم.

مطیفی فرد بیان داشت: معماران ما در گذشته استادان قابل و دانایی بودند و علی رغم اینکه وقتی خواستند طراحی یک بنا را انجام دهند، این کار را با ابتدایی ترین تجهیزات مانند کاغذ و مداد طراحی می زدند ، اما حتی قنات را نیز از داخل خانه ها عبور می دادند و بنا را به گونه ای می ساختند که در هر 4 فصل، گردش هوا در آن جریان داشته باشد که این نشان از دقت محاسباتی آنها در آن ایام است.

وی گفت: در گذشته از قوس ها در ساخت بناها استفاده می کردند که شکل هر کدام از آنها در دوره های مختلف متفاوت بود، اما امروزه از آهن برای این کار استفاده می شود و به همین دلیل است که می بینیم در هر زلزله ای بناهای زیادی دچار آسیب می شود؛ چرا که آهن نمی تواند وزن را تحمل کند، اما قوس وزن به راحتی وزن را تحمل می کند و به همین دلیل است که می بینیم بسیاری از بناهای تاریخی بعد از گذشت سالها و تجربه زلزله های متفاوت هنوز پابرجا هستند.

این استاد مماری اظهار داشت: در دوره قاجار اساتیدی از فرانسه به ایران آمدند و سبک معماری فرنگی با ایرانی تلقیق و در نهایت سبک قاجار ایجاد شد.

مطیفی فرد به اهمیت آموزش در دوران فعلی اشاره و تصریح کرد:  آموزش باید از دوران کودکی آغاز شود و افراد از همان دوران با مصالح آشنا شوند،اما می بینیم که هیچ آموزشی به کودکان در حوزه معماری داده نمی شود و حتی برخی مهندسان نیز اصلا مصالح را نمی شناسند، در حالی که قطعا مدرک گرفتن هنر نیست بلکه مسئله اصلی داشتن آگاهی نسبت به مصالح و ویژگی های آنها است.

نظر شما