شناسهٔ خبر: 38532508 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش| اروپا در تب و تاب مهار بحران کرونا

اتحادیه اروپا که این روزها در سایه بحران‌های خودساخته زیادی از جمله بحران مهاجرت نفسش به شماره افتاده، حالا خود را در آستانه وقوع سونامی کرونا می‌بیند و تلاش می‌کند آن را مهار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شیوع ویروس کرونا این روزها به یک معضل و چالش جهانی تبدیل شده و با سرعت بالایی دامن گیر کشورهای مختلف دنیا از جمله کشورهای اروپایی می شود.

آلمان هم از جمله کشورهایی است که این روزها در اتحادیه اروپا به این مسئله می پردازد و برای یافتن راهی برای خروج از این بحران تلاش می کند.

سیاستمداران آلمانی و اروپایی تلاش می کنند تا جو ترس و نگرانی درباره شیوع این بیماری ناشناخته واگیر دار را کم کنند.

رسانه های آلمانی گزارش دادند که آلمان موقتا سفارت خود در کره شمالی را تعطیل کرده است. چهار دیپلمات و هسر دو تن از آن ها همراه با حدود 60 تبعه خارجی قرار است در آخر هفته آینده با یک پرواز ویژه خطوط هوایی کره شمالی از آلمان خارج شوند.

البته وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که تصمیم گیری برای تخلیه این سفارتخانه از دلایل پزشکی و یا ترس از ویروس کرونا نبوده است و کره شمالی در این باره تصمیم گیری کرده است.

به هر حال شیوع سریع ویروس کرونا بسیاری از شهروندان اروپایی و آلمانی را نگران کرده است.

"ینز اسپاهن"، وزیر سلامت آلمان و "هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان با توجه به شیوع ویروس کرونا به شهروندان خود درباره وقوع یک سناریوی جدید هشدار داده اند. آن ها اعلام کرده اند که در صورت نیاز محدودیت های تردد و سفر برای شهروندان و برخی سفرها مانند سفر به چین اعمال خواهد شد.

وزیر سلامت آلمان اعلام کرده است که ما در شروع یک اپیدمی کرونا در آلمان قرار داریم.

دولت آلمان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا می خواهد کنترل مسافران را گسترش داده و ممنوعیت نشست های بزرگ بین المللی در این کشور را در دستور کار قرار دهد. این خبر را وزیر بهداشت و وزیر کشور آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در روز پنجشنبه اعلام کردند.

دولت آلمان همچنین برای مقابله با این مسئله یک تیم بحران متشکل از مقامات وزارت امور خارجه، حمل و نقل و پلیس فدرال و دویچه بان را تشکیل داده است.

ایتالیا کانون گسترش کرونا در اروپا

رسانه های ایتالیایی هم از فلج شدن صنعت توریسم ایتالیا به عنوان کانون گسترش کرونا در اتحادیه اروپا خبر داده اند.

روزنامه تاگس شاو آلمان در مطلبی به کاهش تردد توریسم ها در ایتالیا، ایستگاه های قطار خالی و افرادی که در خانه ها مانده اند اشاره کرده و بخصوص نوشته است که شمال ایتالیا فلج شده است.

البته در این شرایط بروکسل همچنان برای حمایت از دستاوردهای اروپایی تلاش می کند و کنترل های مرزی در این اتحادیه به دلیل شیوع ویروس کرونا را رد می کند.

سازمان حمایت در برابر بیماری های مسری در اتحادیه اروپا خطر سرایت کرونا به سایر کشورهای اروپایی مشابه آنچه در ایتالیا اتفاق افتاده است را متوسط تا زیاد ارزیابی کرده و با این همه از وحشت و ترس داشتن در این باره هشدار داده است.

هر روز سازمان حفاظت از بیماری های عفونی اروپایی (ECDC) گزارش هایی را درباره ویروس کرونا منتشر می کند.

این سازمان مستقر در استکهلم روز گذشته نیز از کشف حدود 477 مورد تایید شده به ویروس کرونا در 15 کشور اروپایی خبر داد که حدود 400 مورد آن در ایتالیا بوده است. این در حالی است که حدود 2 هفته پیش تنها 44 مورد تایید شده در 8 کشور اروپایی اعلام شده بود.

این نهاد اروپایی اعلام کرده است از وقتی که این بیماری در چهار منطقه ایتالیا به سرعت در حال شیوع است، زنجیره ای غیر قابل ردیابی ایجاد شده که اوضاع را به طرز چشمگیری بدتر کرده است.

"آندره آمون"، مدیر آلمانی این آژانس اروپایی روز چهارشنبه اعلام کرد :این احتمال وجود دارد که ما شاهد تحولات مشابه ایتالیا در سراسر اتحادیه اروپا باشیم.

وی همچنین اعلام کرد که در حل حاضر موج متداول آنفولانزا در اروپا به نقطه اوج خود رسیده و می توان از منابع موجود در سیستم سلامتی بیشتر و بیشتر برای مهار کرونا استفاده کنیم. بر اساس اطلاعات موجود میزان مرگ و میر بر اثر این بیماری تنها 2 درصد تشخیص داده شده است.

کرونا تهدیدی برای معاهده شنگن

با گسترش این بیماری واگیر در اروپا حالا همچنین این مسئله مطرح می شود که آیا کشورهای عضو منطقه شنگن دوباره باید کنترل های مرزی را در پیش گیرند. رم در اوایل ماه جاری این مسئله را مطرح کرد که البته کمیسیون اروپایی آن را رد کرد. یکی از کارکنان بلند پایه کمیسیون اروپایی با وجود شرایط پیچیده در ایتالیا روز گذشته مجددا درباره چنین اقدامی هشدار داد.

وی جلوگیری از ورود بیماران به کشورها را راه مناسبی ندانسته و گفت: بهتر این است که رویکرد شفافی بین کشورهای همسایه مورد توافق قرار گیرد تا افراد بیمار به سرعت جدا شده و در قرنطینه قرار گیرند.

روز چهارشنبه برای اولین بار کارشناسان کمیسیون اروپایی و کشورهای عضو این اتحادیه در یک گروه کاری جدید که قرار است به صورت هفتگی برگزار شود گرد هم آمدند. همچنین قرار است در این نشست ها تصمیماتی درباره اقدامات هماهنگ در رویدادهای مهم مانند مسابقات قهرمانی فوتبال که قرار است در ماه ژوئن در 11 شهر اروپا برگزار شود اتخاذ شود.

کرونا به سرعت در اروپا گسترش می یابد

اس ارف سوئیس در گزارشی از تایید 650 مورد ابتلا به ویروس کرونا در ایتالیا و مرگ 17 نفر خبر داده است. با این همه وزیر امور خارجه ایتالیا همچنان برای توریسم خارجی تبلیغ می کند.

در کشور اتریش هم سومین مورد ابتلا به ویروس کرونا تایید شده است. بعد از دو مورد بیماری در تیرول روز پنجشنبه برای اولین بار از یک مورد ابتلا به این بیماری در وین گزارش شده است.

در پنجشنبه شب هم در ایالت "نورد راین وست فالن" آلمان 14 مورد ابتلا به ویروس کرونا گزارش داده شده است. کمی بعد از آن چهار مورد ابتلا به این ویروس در بادن وورتمبرگ هم تایید شد. به این ترتیب شمار مبتلایان به این ویروس در آلمان به 29 مورد اقزایش پیدا کرده است.

در اسپانیا نیز شمار مبتلایان به ویروس کرونا به 17 مورد افزایش پیدا کرده که از بین آن ها 15 مورد از روز دوشنبه شناسایی شده است. در بین این بیماران 4 ایتالیایی هستند که به این کشور سفر کرده بودند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در جریان دیدار از بیمارستانی در پاریس اعلام کرد که ما در آستانه یک بحران قرار داریم و این اپیدمی می آید. در این کشور هم این هفته برای اولین بار یک فرانسوی در اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. در اواسط فوریه هم یک توریست 80 ساله از چین در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

تیم بحران تشکیل شده در آلمان هم قرار است روز جمعه درباره تاثیرات ویروس کرونا بر اجلاس مهم اقتصاد توریسم بین المللی (ITB) که قراراست در روزهای آینده در برلین برگزار شود مشاوره کنند. این نمایشگاه بزرگ بین المللی قرار است از چهارم تا هشتم مارس (14 تا 18 اسفند ماه) در برلین برگزار شود.

دولت آلمان فعلا درباره برگزاری مسابقات ورزشی مانند بازیهای فوتبال بوندس لیگا محدودیت های عمومی را در نظر نگرفته و آن را ضروری نمی داند.

با این همه وزیر بهداشت آلمان از مرحله‌ای می‌گوید که شاید در آن دیگر شناسایی افراد مرتبط با مبتلایان امکان‌پذیر نباشد.

در شهر گانگلت آلمان هم مرز با هلند از 300 شرکت‌کننده در یک مراسم کارناوال خواسته شده که خود را به دستگاه‌های مربوطه معرفی کنند. بنا به اعلام وزارت بهداشت و درمان این ایالت، همه‌ شرکت‌کنندگان در این جشن به همراه دیگر اعضای خانواده‌شان باید 14 روز در قرنطینه‌ خانگی به سر ببرند.

روزنامه‌ آلمانی‌زبان "فوکوس" می‌نویسد، به گفته‌ شهردار گانگلت زوج بیمار ساکن این شهر با موجی از توهین‌ها در شبکه‌های اجتماعی روبرو هستند. شهردار گانگلت تأکید کرده است که این دو خود قربانی‌اند و این ویروس از طریق فرد دیگری به آنها منتقل شده است.

در حال حاضر آلمان مبادله مهاجران با ایتالیا را هم به حال تعلیق درآورده و تست سلامت برای مهاجرانی که به این کشور وارد می شوند را در دستور کار قرار داده است.

در جریان انتشار اخبار مربوط به کرونا برخی رسانه ها از لغو یک رویداد مهم از طرف پاپ فرانسیس 85 ساله به دلیل ابتلا به بیماری خبر داده اند. اینکه دقیقا بیماری پاپ چه بوده است هنوز مشخص نیست.

بهر حال اروپا که این روزها درگیر بحران های داخلی زیادی از جمله بحران مهاجرت ،مناقشات داخلی و بحران برگزیت و ..... است حالا باید خو را برای مواجهه با سونامی کرونا و عواقب آن هم آماده کند.

انتهای پیام/

نظر شما