شناسهٔ خبر: 38529073 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ضرورت غربالگری مسافران در دروازه‌های پایتخت/ اختصاص مکان قرنطینه برای مسافران مشکوک به بیماری

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت غربالگری مسافران در دروازه‌های پایتخت جهت پیشگیری از کرونا،‌ گفت: باید مکانی برای قرنطینه مسافران مشکوک به این بیماری در نظر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، درباره موضوع کرونا، اظهار داشت: قبل از اعلام ورود این بیماری در کشور در کمیسیون سلامت پیشنهاد دادم که در تبصره بودجه برای بیماری‌های واگیر هم اعتباری اختصاص دهند در جهت محافظت از شهروندان هزینه و ردیف کمک شهرداری در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین اعلام کردم که شهرداری کمک هزینه‌ای را برای نظام پزشکی و انجمن‌های علمی در نظر داشته باشد ولی آن زمان پذیرش این موضوع سخت بود به ویژه زمانی که اسم پزشکان و گروه سلامت می‌آید می‌گویند این قشر پول‌دار هستند در حالی که ما با سلامت جامعه روبه‌رو هستیم.

این عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: متأسفانه شرایط آن زمان طوری نبود که بودجه بیشتری اختصاص داده شود ولی اکنون امیدوارم اعضای شورای شهر و بودجه‌ریزان شهرداری بتوانند بودجه سلامت شهرداری را تقویت کنند.

خداکرمی گفت: از چهارشنبه هفته گذشته که اعلام شد کرونا به ایران آمده با مشورت رئیس کمیسیون حمل و نقل و اعضای کمیسیون سلامت نامه‌ای را تصمیم گرفتیم برای شخص حناچی شهردار تهران بنویسیم که 6 بند عملیاتی داشت.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل ستاد بحران کرونا در تهران و تهیه محتوای حفاظت شخصی و عمومی و نصب بیلبوردها از جمله بندهای عملیانی این نامه بود و محتوای آموزشی خوشبختانه به صورت استاندارد تهیه شد و نکته مهم همراهی شهرداری با وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه بود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: هفته‌ای که گذشت در صحن شورا تذکر دادم که شهرداری با همکاری پلیس راهور در مبادی ورودی و خروجی تهران کنترل‌هایی انجام دهد و غربالگری صورت گیرد و مکانی برای قرنطینه در نظر گرفته شود.

 خداکرمی گفت:‌ تصمیم‌گیر نهایی دراین زمینه ما نیستیم زمانی که خبر کرونا در قم منتشر شد از همان زمان ما معتقد به محدودیت عبور و مرور در این شهر بودیم ولی با هر مسؤولی که صحبت کردیم اعم از وزارت بهداشت و استانداری گفتند این کار امکانپذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌ تعدد تصمیم‌سازی در کشور داریم و باید حل این مسائل در امور سلامت بر عهده وزارت بهداشت باشد همانطور که مسائل مذهبی به مراجع تقلید سپرده شده و موضوعات مهندسی توسط سازمان مهندسی تصمیم‌گیری می‌شود.به نظرم باید وزارت بهداشت تصمیم‌هایی را در این زمینه با هماهنگی‌هایی داشته باشد.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: آخرین اقدامی که شورای شهر در مقابله با ویروس کرونا انجام داده تصویب لایحه دوفوریتی بود تا بودجه‌ای برای این مسأله اختصاص داده شود.

* نحوه مواجه با بیماران بر زمین افتاده مشکوک به کرونا

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اخیراً در برخی از ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده افرادی مشکوک به کرونا در خیابان به زمین افتاده‌اند چه اقدامی باید انجام داشت اظهار داشت: مشخص نیست این افراد به چه دلیل بر زمین افتاده‌اند کسانی که مبتلا به کرونا باشند دچار سندروم تنفسی بوده و با تنگی شدید نفس همراه هستند.

وی افزود: شهروندان در صورت مواجه با چنین مشکلاتی حتما با شماره 115 اورژانس تماس گرفته تا اقدامات لازم برای این افراد انجام گیرد.

* شست‌وشو و ضدعفونی میادین میوه و تره‌بار طی روز

خداکرمی از شست‌وشو و ضدعفونی میادین میوه‌و تره‌بار در پایتخت خبر داد و گفت:‌به نظرم باید ورودی اطراف میادین میوه و تره‌بار هم غربالگری شود و تب افراد مورد کنترل قرار گیرد.

عضو شورای سالامی شهر تهران افزود:‌ اگر شهروندان علائمی مانند تب، ترشحات بینی و یا به طور کلی علائم مشابه سرماخوردگی دارند از منزل بیرون نیایند و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند.

خداکرمی با تأکید بر اینکه هر نوع سرماخوردگی دلیل بر ابتلا به کرونا نیست گفت:‌کرونا با تب، سردرد و تنگی نفس همراه است که گاهی برخی از افراد به طور خفیف مبتلا به آن می‌شوند و حتی متوجه آن نخواهند شد.

وی تأکید کرد: نکته مهم برای ابتلا به کرونا قرنطینه خانگی است شهروندان باید در صورت ابتلا به این بیماری رعایت مسائل بهداشتی را مدنظر قرار دهند تا پیشگیری از این مسأله انجام گیرد.

این عضو شورای شهر تهران به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشگیری از کرونا اشاره کرد و گفت: این سازمان‌ها می‌توانند با همکاری سایر دستگاه‌ها نقش مؤثری را ایفا کنند.

* استفاده از ماسک در افراد غیربیمار می‌تواند سبب رشد باکتری‌ها شود

خداکرمی در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از ماسک برای همه مردم ضرورت دارد گفت:‌ خیر، زمانی که همه‌گیری شدید باشد ماسک نیاز است در غیر این صورت اگر افراد سالم از ماسک استفاده کنند یا هر چند ساعت یکبار آن را عوض نکنند منشأ رشد باکتری‌هایی می‌شود که در دهان انسان فعال هستند.

وی بیان داشت:‌ استفاده از ماسک برای همه ضرورتی ندارد و افراد نباید نگران این موضوع باشند.

*تمهیداتی برای پیشگیری از کرونا در کودکان کار و خیابان

عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد کودکان کار و خیابان گفت: دستورالعمل‌های لازم در اختیار پیمانکاران قرار داده شده امیدوارم فعالیت این کودکان به حداقل برسد.

وی افزود: تا حدود زیادی فعالیت این کودکان مهار شده است ولی باید توجه داشت اقدام اساسی کار شهرداری نیست ولی برای کودکان سر چهارراه می‌شود تمهیداتی با کمک بهزیستی و استانداری انجام داد که این موضوع مورد نظر شهرداری قرار گرفته است.

* آمار مبتلایان به کرونا در گروه درمان بالا است

خداکرمی در ادامه با اشاره به اینکه ریسک ابتلا به کرونا در افراد پزشک و پرستار بالا است گفت:‌به دلیل مراجعات اولیه و اینکه ابتدای کار علائم بالینی شناخته شده نبود و یا فرض آنفلوآنزای ساده گرفته می‌شد سبب شد آمار مبتلایان به گروه درمان بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه در معرض مستقیم بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفتن خطرناک است و می‌تواند افراد دیگر را نیز دچار مشکل کند، گفت: شهروندان باید اقدامات لازم را در این زمینه پیش‌بینی کنند و اگر فردی در خانواده با علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا یا حتی کرونا همراه است از ماسک استفاده کرده و قرنطینه خانگی را رعایت کند.

* بهبودی یک خانواده 5 نفری که همه مبتلا به کرونا بودند

این عضو شورای شهر تهران در ادامه اظهار داشت: در تهران یک خانواده 5 نفری همه گرفتار کرونا شده بودند که خوشبختانه همه این افراد اکنون بهبود یافته‌اند.

وی گفت: همه این 5 نفر بدون اینکه نیازی به ICU داشته باشند بهبود یافتند و این نشان می‌‌دهد با رعایت مسائل بهداشتی و تمهیداتی می‌توان با این بیماری مقابله کرد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه‌ها دمیدن در آرامش است و همدلی و اعتماد در کشور امری ضروری محسوب می‌شود.

* تعداد کشته‌شده‌های ناشی از کرونا در تهران خیلی نبوده است

خداکرمی با بیان اینکه عملکرد شهرداری علیرغم اینکه متولی اصلی مقابله با کرونا نبوده است مثبت بوده، گفت: شهرداری طبق ماده 55 شهرداری‌ها می‌تواند در زمان بروز بیماری‌های مسری همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های متولی داشته باشد که به نظرم شهرداری در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کرده و هماهنگ با پروتکل‌های خاص پیش رفته و حتی در تهیه این پروتکل‌ها به وزارت بهداشت هم کمک کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه آمار کشته‌های ناشی از کرونا را باید ستاد کرونای تهران اعلام کند گفت:‌این آمار خیلی نبوده است ولی همین میزان را باید ستاد کرونا اعلام کند.

 * تدفین مبتلایان به کرونا طبق پروتکل‌های خاص در بهشت‌زهرا

عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد نحوه تدفین مبتلایان به کرونا گفت: بهشت‌زهرا طبق پروتکل‌های خاص این موضوع را مدنظر قرار داده شهروندان نگرانی در این زمینه نداشته باشند که البته امیدوارم آمار از همین تعداد انگشت‌شمار بیشتر نشود.

*اصرار برخی از اعضای شورای شهر جهت برگزاری صحن شورا

خداکرمی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا جلسات صحن شورای شهر تعطیل نشده است،‌گفت: زمانی که دستورالعمل شهرداری جهت پیشگیری و مقابله با کرونا را تهیه کردیم بنده به عنوان رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد تعطیلی شورا را دادم تا بتوانیم وسعت این موضوع را تخمین بزنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: این مسأله نه تنها برای اعضای شورا بلکه برای سایر اعضای جامعه اقدامی پیشگیرانه محسوب می‌شود البته اکثر اعضای شورا با این مسأله موافقت نکردند ولی جلسات کمیسیون‌ها قرار است به صورت مجازی برگزار شود.

این عضو شورای شهر تهران  خاطرنشان کرد: در مورد لغو برگزاری جلسات صحن شورا هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و برخی از اعضا اصرار به علنی برگزار کردن آن دارند.

*ارسال 20 هزار کیت تشخیص کرونا از چین طی دو روز آینده

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در مورد وضعیت کیت تشخیص بیماری کرونا و اینکه آیا درخواستی از کشورهای دیگر جهت دریافت این کیت داشته‌ایم یا خیر،‌گفت‌: نمی‌توان دست گدایی به سوی کشورهای دیگر دراز کرد ولی با توجه به شرایط تحریم هلال‌احمر طبق پروتکل‌هایی اقداماتی را مدنظر قرار داده است. برخی از کشورها مانند چین نیز اعلام کرده‌اند که طی امروز و فردا 20 هزار کیت به ایران ارسال می‌کنند که امیدواریم با ارسال تجهیزات روند تشخیصی این بیماری بهتر شود.

* ابتلای 25 هزار نفر طی یک روز در چین به کرونا

خداکرمی با اشاره به اینکه در چین طی یک روز 25 هزار نفر به آمار مبتلایان به کرونا افزوده شد گفت: با ورود کیت‌های جدید به بازار چین این آمار شدت گرفت و در کشور ما در بدبینانه‌ترین حالات آمار مبتلایان ممکن است 10 تا 15 هزار نفر باشد که البته باید توجه داشت برخی افراد ممکن است این بیماری را مبتلا شده باشند ولی خبری از آن نداشته باشند.

* همه نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه خدمات شهری را متوقف کرده‌ایم

خداکرمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا نمایشگاه پارک گفت‌وگو علیرغم شیوع کرونا متوقف نشده است، گفت‌: این نمایشگاه در حوزه خدمات شهری نیست مربوط به روابط بین‌الملل شهرداری است که تمهیدات لازم در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وی گفت: محیط این نمایشگاه باز است و سربسته نیست و شاید یکی از دلایل تعطیل نشدن آن همین باشد ولی اجازه دهید به صورت کامل سوال کنم و آن را به اطلاع شهروندان برسانم.

* چرایی تعطیل نشدن پارک گفت‌وگو

وی خاطرنشان کرد:‌ همه نمایشگاه‌ها در حوزه خدمات شهری و اقداماتی که ممکن است سبب اجتماعی شود را در شهر تهران متوقف کرده‌ایم.

*کم خوابی و استرس از دلایل احتمالی ابتلای مسؤولین به کرونا

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد دوره کمون و پنهان بیماری کرونا در ایران با چین و سایر نقاط جهان متفاوت باشد که اپیدونیولویژیست‌های کشور باید اقدامات تحقیقاتی را دز این زمینه انجام دهند.

وی گفت:‌در کشور ما زمان بروز و ابتلا کوتاه‌تر بوده و در دنیا این محدوده حدود 2 تا 15 روز است که استرس و بی‌خوابی ریسک ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند. این موضوع دلایلی باشد که مسؤولین ما آمار ابتلا به کرونا در آنها بیشتر شده است.

* تنها یک نفر در شورای شهر تست کرونا داده است

این عضو شورای شهر تهران با اعلام اینکه فقط یک نفر آن هم آقای هاشمی به دلیل ارتباط نزدیک با رحمان‌زاده شهردار منطقه 13 تست کرونا داده است گفت:‌این تست بعد از 48 ساعت قرنطینه ایشان انجام شد و نتیجه آن هم منفی بود البته تست‌های کرونا تا علائم بالینی نباشد ممکن است نتیجه منفی کاذب داشته باشد.

وی عنوان کرد: الهام فخاری که به علت اینکه در ناحیه ریه دچار مشکل بود و تنگی نفس داشت با من مشورت کرد و ما ایشان را به بیمارستان مسیح دانشوری ارجاع دادیم که به دلیل مشکوک بودن به کرونا بستری شد و 4 روز پس از بستری تست کرونای الهام فخاری منفی بود و مرخص شد.

وی خاطرنشان کرد: مسجدجامعی و میلانی دو هفته در منزل قرنطینه هستند و به ویژه اینکه آقای مسجدجامعی جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شود پیشنهاد داده‌ایم در منزل بماند.

انتهای پیام/

نظر شما