شناسهٔ خبر: 38526034 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیویورک تایمز: اروپا و کشورهای عربی نگران سیاست ترامپ در قبال ایران هستند

تهران- ایرنا- نیویورک تایمز گزارش داد مقام‌های اروپایی و کشورهای عربی نگران هستند که سیاست «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا فرصت مذاکره با ایران را از بین ببرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پنجشنبه شب نیویورک تایمز، مقام‌ها و کارشناسان می‌گویند بن‌بست میان ایران و آمریکا ممکن است دستکم تا یک سال دیگر ادامه پیدا کند.
این روزنامه آمریکایی افزود: مقام‌های ایران این سیگنال را داده‌اند که منتظر انتخابات ریاست جمهوری نوامبر خواهند ماند تا در مورد آغاز مذاکرات هسته‌ای جدید با قدرت‌های جدید تصمیم‌گیری کنند. در عین حال، کنگره می‌خواهند اختیارات ترامپ برای حمله به ایران را محدود کند.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا قصد دارد روز جمعه گزارشی توجیهی درباره اقدامات بعدی دولت ترامپ به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ارائه دهد. قرار است در این جلسه درباره ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از پمپئو سوال شود.
نیویورک تایمز در تحلیل مواضع کشورهای دیگر در قبال سیاست‌های ضدایرانی ترامپ نوشت: مقام‌های قدرت‌های اروپایی و غیراروپایی با تحریم‌های آمریکا به ویژه تحریم‌های نفتی علیه ایران مخالف هستند. این در حالی است که کشورهای عربی خلیج فارس از این تحریم‌ها حمایت کرده‌اند. اما هر دو طرف اکنون نگرانی مشترکی دارند و این است که کارزار فشار حداکثری آمریکا به هر گونه امیدی برای مذاکره درباره یک توافق جدید هسته‌ای پایان دهد.
بنا بر این گزارش، یک دیپلمات اروپایی گفت که بسیاری از اروپایی همچنان نگران آن هستند که دولت ترامپ به دنبال تغییر رژیم باشد؛ هر چند مقام‌های آمریکایی تاکید می‌کنند هدف دولت این کشور تغییر نظام نیست. این دیپلمات افزود که به رغم رخدادهای اخیر، سقوط حکومت ایران غیرمحتمل است.
نیویورک تایمز در ادامه بررسی نتایج سیاست فشار حداکثری نوشت: دیپلمات‌ها همچنین گفتند که انتظار نمی‌رود ایران از حمایت از گروه‌های حمایتش دست بردارد.
در ادامه این گزارش آمده است: «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی نیز معتقد است که دولت ترامپ هیچ چیزی برای ترغیب ایران به منظور آمدن به میز مذاکره ارائه نکرده است. وی به اطرافیانش گفته است که روی مشوق‌های احتمالی کار می‌کند تا واشنگتن آنها را به ایران ارائه کند.
دیپلمات‌های خارجی گفتند پمپئو می‌خواهد در مذاکرات آتی طرف‌های دیگری از جمله اسرائیل، عربستان سعودی و امارات را هم اضافه کند.
به نوشته نیویورک تایمز، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌های توجیهی خود به کنگره اعلام کرده‌اند که حکومت ایران حتی تحت فشار هم باثبات می‌ماند.
ترامپ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند. این اقدام ترامپ با مخالفت‌های گسترده جهانی روبرو شد.
اروپایی‌ها وعده داده بودند تا در مقابل تحریم‌های آمریکا از شرکت‌های خود که به همکاری با ایران ادامه می‌دهند، حمایت کند. اما ایران در واکنش به ناتوانی اروپایی‌ها در عمل به وعده‌هایشان، تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد.

نظر شما