شناسهٔ خبر: 38525424 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دلایل کاهش نرخ زاد و ولد در آمریکا

گذشته از چند سال در میانه دهه 2000 تعداد کودکان به دنیا آمده در آمریکا در طول سه دهه گذشته همواره کاهش داشته و اکنون به پایین ترین میزان خود طی 32 سال گذشته رسیده است.

صاحب‌خبر -

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: در طول چند دهه گذشته نرخ زاد و ولد در سراسر جهان کاهش داشته است. ایالات متحده نیز در این میان مستثنی نبوده است. گذشته از چند سال در میانه دهه 2000 تعداد کودکان به دنیا آمده در آمریکا در طول سه دهه گذشته همواره کاهش داشته و اکنون به پایین ترین میزان خود طی 32 سال گذشته رسیده است.
این کشور هم اکنون در پایین ترین نرخ جایگزینی خود در سطح کشوری قرار دارد. این یعنی تعداد جمعیت کشور با گذر هر نسل کوچک و کوچک تر خواهد شد.
من به عنوان یک متخصص باروری با زنانی مواجه می شوم که با اشتغال خاطری که در تصمیم گیری پیرامون فرزندآوری و باروری دارند، با این گرایش به طور روزمره زندگی می کنند.

1.چرا نرخ زاد و ولد کاهش یافته است؟
این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و همه آنها الزاما بد نیستند. قطعا یکی از دلایل آن کاهش نرخ زاد و ولد نوجوانان – که از 41.5 در هر هزار زن در سال 2007 به 17.4در هر هزار زن در سال 2018 رسیده – است و می تواند خبر دلگرم کننده ای باشد.
سن نیز نقش مهمی در این میان ایفا می کند. در حالی که نرخ زاد و ولد تقریبا در تمام گروه های سنی زیر 35 سال با کاهش مواجه بوده، این نرخ در زنانی که در اواخر 30 و اوایل 40 سالگی به سر می برند افزایش یافته است. این داده ها نشان می دهند که زنان در حال به تاخیر انداختن زمان فرزندآوری خود هستند.
در واقع در طول دهه گذشته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری از افزایش سن میانگین اولین زایمان  و افزایش 8 برابری سهم نوزادان اول در میان زنان 35 سال و بزرگ تر گزارش داده است.
این یعنی سن زنان در زایمان اول در آمریکا هم اکنون در بالاترین حد خود قرار دارد و در سال 2018 به 26.9 سال رسیده است.

2.آیا به تاخیر انداختن فرزندآوری یک مشکل است؟
مثل تمام انتخاب های دیگر به تاخیر انداختن فرزندآوری برای سال های بعدتر زندگی نیز فواید و زیان های خود را دارد.
در سطح جمعیتی به تاخیر انداختن فرزندآوری به کند شدن روند رشد جمعیت منجر می شود. این کار توزیع جمعیت بر اساس سن را تغییر می دهد و تعداد فرزندان را در ارتباط با حجم جمعیت واقع در سن کار کاهش می دهد.
در سطح فردی به تاخیر انداختن فرزندآوری فرصت هایی را برای دنبال کردن ثبات مالی پیش از تشکیل خانواده در اختیار فرد قرار می دهد.
 با این حال به تاخیرانداختن فرزندآوری در افزایش نرخ زاد و ولدهای چندقلو هم با فناوری و هم بدون فناوری های کمکی باروری و نیز افزایش مشکلات همراه با بارداری نظیر دیابت و تشنج دوران بارداری نقش داشته است.
به همین ترتیب هر چه سن زنان بالاتر می رود، احتمال باردار شدن آنها بدون کمک های پزشکی یا سزارین کمتر می شود.
وقتی یک زن تلاش می کند در اوایل 30 سالگی باردار شود، شانس باردار شدن او در هر ماه 20 درصد می شود و برای یک زن 40 ساله این شانس به 5 درصد کاهش پیدا می کند.
احتمال اینکه بسیاری از این زنان در سنین بالاتر به درمان ناباروری به عنوان شیوه ای برای تشکیل خانواده روی آورند بسیار بالاست. در سال 2007 در ایالات متحده بالغ بر 6 هزار چرخه آی وی اف در زنان بالاتر از 42 سال با استفاده از تخمک خود آنها آغاز شده بود. تا سال 2017 این رقم به بیشتر از 10 هزار مورد رسیده است.

3.چرا زنان منتظر می مانند؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها آمارهای خود در سطح جمعیتی را بر اساس یک زاد و ولد در هر هزار زن گزارش می کند.
با این حال این نرخ ها نشان دهنده تعداد زنانی که فرزندآوری خود را به تاخیر می اندازند نیست و در نتیجه دلایل اینکه چرا زنان برای مادر شدن منتظر می مانند را نشان نمی دهد.
قدرت باروری زنان با گذشت عمر افت می کند، اما تقریبا یک سوم زنانی که از یک کلینیک باروری بازدید کرده اند، گزارش می کنند که انتظار دارند بدون هیچ مشکلی تا 40 سالگی باردار شوند. باوری که تا حد زیادی حقیقت ندارد.
برخی مطالعات نشان می دهند که شیوه روابط و لذت بردن از سبک زندگی فعلی زنان دلیل اصلی این تاخیر است. در کلینیک خود من مشاهده می کنم که زنان در توضیح این تصمیم خود مکرر  به کار و تحصیلات اشاره می کنند. بسیاری از بیماران من دوست دارند تا وقتی که در زندگی در جایگاه بهتری قرار نگرفته اند منتظر بمانند و بعد به تشکیل خانواده فکر کنند.

4.من آمادگی ندارم؛ چرا باید این کار را کنم؟
گزینه های درمانی برای زنانی که در باردار شدن با کمک درمان ناباروری مشکل دارند محدود است. هرچند برخی زنان همچنان با استفاده از تخمک های خودشان باردار می شوند، اما میانگین ملی نرخ زاد و ولد زنده در میان زنان بالاتر از 42 سال بالغ بر 3 درصد از زنانی است که درمان آی وی اف را با استفاده از تخمک های خودشان دریافت می کنند. پیشینه پزشکی افراد مختلف ممکن است موجب بالاتر یا پایین تر رفتن این درصد شود، اما نه در مقیاس وسیع.
برای آن دسته از زنانی که آمادگی باردار شدن را ندارند اما می خواهند به بارداری با استفاده از تخمک های خودشان به عنوان یک گزینه فکر کنند، هر چه می گذرد روش های مختلف بارداری همچون منجمد کردن تخمک بیشتر در دسترس قرار می گیرد. اما زنان باید درک کنند که این گزینه اتکای زیادی به شانس دارد و  تضمینی برای فرزندآوری در آینده نمی دهد.
«جامعه پزشکی باروری آمریکا» و «کالج متخصصین زنان و زایمان آمریکا» بر نیاز به آموزش و ارزیابی های فوری از افت قدرت باروری مرتبط با سن تاکید کرده اند.
دلیل اصلی این کار هر چه که باشد، صرف افزایش نرخ زاد و ولد در سنین بالاتر برای گفتن این واقعیت کفایت می کند که آموزش های لازم در ارتباط با خطرات و مزایای فرزندآوری تاخیری باید خیلی زود شروع شود.هر چند من امیدوارم که این بحث ها بتواند در میان تمام متخصصین زنان و زایمان انجام شود، اما واقعیت مراقبت های درمانی امروزی این است که پزشکان به هنگام ویزیت بیماران مطب خود، باید مسائل زیادی را پوشش دهند. ممکن است ببینیم یک زن زمانی آمادگی گفتگو در مورد باروری را پیدا کرده که امکان باردار شدنش دشوارتر از آن شده که خود تصور می کند.
با توجه به اینکه هرچه می گذرد خانواده های بیشتری با کاهش قدرت باروری و زاد و ولد مواجه می شوند، به نظر می رسد که اهمیت آموزش و گفتگو در مراحل مقدماتی تر برنامه ریزی خانواده، هیچ وقت بیشتر از این زمان نبوده است.
نویسنده: مری منکه (Marie Menke) استادیارزنان و زایمان در دانشگاه پیتسبورگ
منبع: https://b2n.ir/928263

انتهای پیام. 

 

نظر شما