شناسهٔ خبر: 38514928 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رأی الیوم:

مردم ترکیه نمی‌خواهند جنازه فرزندانشان را به‌طور هم‌زمان از سوریه و لیبی تحویل بگیرند

یک نشریه مشهور عربی با اشاره به اتمام ضرب‌الاجل ترکیه به سوریه نوشت که بعید است افکار عمومی ترکیه بخواهند جنازه فرزندانشان را به‌طور هم‌زمان از جبهه‌های سوریه و لیبی تحویل بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در گزارشی نوشت: یک روز تا پایان ضرب‌الاجل رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای خروج ارتش سوریه از شهرها، روستاها و مناطق حومه ادلب که آزاد شده‌اند، باقی مانده است؛ اما هیچ سیگنال جدیدی وجود ندارد که نشان دهد وی قصد داشته باشد 15 هزار نظامی مستقر در نزدیکی مرزها را برای انجام عملیات به داخل سوریه گسیل کند. 

بیشتر بخوانید:

اردوغان درباره عملیات احتمالی در سوریه تصمیم می‌گیرد

اجلاس سه جانبه سوریه با حضور روسیه و ترکیه در تهران برگزار می‌شود

طبق این گزارش، تاکنون پنج جلسه میان نمایندگان ترکیه و روسیه در مسکو و آنکارا انجام شده است، ولی به توافقی در زمینه جلوگیری از تقابل نظامی احتمالی دست نیافته‌اند. حتی به نظر می‌آید نشست چهارجانبه استانبول که در آن سران ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان در کنار ترکیه حضور خواهند داشت و قرار است هفته آینده برگزار شود به نتیجه دست نیابد‌؛ به ویژه اینکه ولادیمیر پوتین،  رئیس جمهور روسیه بر کنترل همه گروه‌های تروریستی دارای سلاح و مهمات اصرار دارد. 

رجب طیب اردوغان - ولادیمیر پوتین

رأی الیوم می‌نویسد: «احمد الرحال»، فرمانده جداشده ارتش سوریه در توصیف مذاکرات روز دوشنبه در مسکو مدعی شد که روند مذاکرات برای طرف ترکیه‌ای توهین‌آمیز بود و عصبانیت اردوغان را برانگیخت. وی جزئیات بیشتری در این باره بیان نکرد. روسیه در این مذاکرات از عملیات نظامی ترکیه (در خاک سوریه) و نقض مفاد توافق نامه سوچی انتقاد کرد و خواستار پایبندی آنکارا بر لزوم تمایز قائل شدن میان مخالفان مسلح و گروه‌های تروریستی شد.

لحن قاطع لاوروف خطاب به ترکیه

این روزنامه عرب‌زبان به نقل از برخی دیپلمات‌های اروپایی نوشت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد لحن محتاطانه دیپلماتیک  را کنار گذاشت و گفت: ما هرگونه تماس را برای متوقف کردن حمله نیروهای سوریه در ادلب رد می کنیم، زیرا این توقف می‌‌تواند به مثابه تسلیم در برابر تروریست‌ها و پاداشی برای آنها باشد و رعایت حقوق بشر معنا نمی‌دهد.

سرگئی لاوروف

رأی الیوم افزود: با بررسی لحن دیپلماتیک لاوروف که ادعا می شود توهین بوده و مخالف سازش با ترکیه است، می‌توان گفت که رئیس جمهور ترکیه جز انتخاب دو گزینه چاره دیگری ندارد‌؛ یا اینکه به نیروهای خود دستور دهد تا به ادلب حمله کنند و گروه‌هایی را که به عنوان تروریست مشخص شده‌اند و در رأس آنها هیئت تحریرالشام (جبهة النصره سابق) را پاک‌سازی و نابود کنند که این به معنای واقعی کلمه مطابق توافق سوچی است؛ یا اینکه تهدیدات خود را برای حمله به نیروهای ارتش سوریه اجرایی کند.

روزنامه رأی الیوم با بیان اینکه انتخاب گزینه دوم از سوی اردوغان می‌تواند جان بیش از یک هزار نظامی مستقر در پست‌های دیده‌بانی ترکیه در منطقه ادلب را به خطر بیندازد چراکه اکنون آنها کاملاً محاصره شده‌اند، می‌نویسد: ما بعید می‌دانیم افکار عمومی ترکیه بخواهند جنازه فرزندانشان را به‌طور هم‌زمان از جبهه‌های سوریه و لیبی تحویل بگیرند؛ این در حالی است که آنها مخالف جنگ بودند و رئیس جمهور ترکیه باید مسئولیت هرگونه تلفات نظامیان خود را بپذیرد. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که گزارش‌هایی درباره احتمال کودتای نظامی در روزهای آینده و سرپیچی نظامیان از دستورات مافوقشان در موضوع سوریه به گوش می‌رسد. 

در پایان این گزارش آمده است: روسیه صدها سرباز و میلیاردها دلار در سوریه از دست داده و بعید است این بار بخواهد گوی و میدان را در اختیار ارتش ترکیه و اردوغان قرار دهد که می‌خواهند نفوذشان را در سوریه گسترش دهند.

انتهای پیام/4106/4033/پ

نظر شما