شناسهٔ خبر: 38514868 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شلیک گاز آشک‌آور در دومین روز اعتراضات لسبوس یونان

پلیس برای متفرق کردن معترضان به ساخت اردوگاه آوارگان در جزیره لسبوس گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بی‌بی‌سی،‌ تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد معترضان در حال پرتاب اشیاء به سوی پلیس و محل مشخص شده برای ساخت اردوگاه هستند.

ده‌ها تن از جمله معترضان و افسران پلیس زخمی شده‌اند. کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان خواستار آرامش شده است.

اعتراضاتی نیز در جزیره خیوس و ساموس نیز صورت گرفته است.

مقام‌های دولتی در آتن وعده‌ داده‌اند که به جای اردوگاه‌های فعلی در لسبوس، ساموس، خیوس و لروس که بیش از ظرفیت خود جمعیت دارند، اردوگاه‌های تازه‌ای خواهند ساخت.

تمامی این جزایر در ساحل مرز آبی با ترکیه و در مسیر صدها هزار پناهجویی قرار دارند که در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند از طریق دریا خود را به اروپا برسانند. با این همه ساکنان این جزایر به شدت با برنامه‌های دولت مخالفند.

بعد از چند هفته گفت‌وگو میان دولت و مردم محلی، مقام‌های دولتی مخفیانه ماشین‌آلات ساختمان‌سازی را همراه با پلیس ضد شورش راهی لسبوس و خیوس کرده‌اند.

روز چهارشنبه دومین روز اعتراضات در این جزایر بود.

در لسبوس معترضان تلاش کردند به محل تعیین‌شده برای ساخت اردوگاه نزدیک شوند. پلیس گفته است نزدیک به ۱۰۰۰ تن در نزدیکی این محل جمع شده‌اند و به سوی ماموران سنگ پرتاب کرده‌اند. نزدیک به ۲۰۰۰ تن در اعتراضات خیوس شرکت داشته‌اند.

یک سخنگوی پلیس یونان به خبرگزاری فرانسه گفته است که در پی اعتراضات، گروهی به یک هتل که محل اسکان نیروهای پلیس بوده حمله کرده است و هشت تن از آن‌ها را مجروح کرده‌اند.

تصاویر ویدیویی منتشر شده توسط رسانه‌های محلی نشان می‌دهد گروهی به این هتل می‌روند و ماموران پلیس را کتک می‌زنند. به گزارش رسانه‌های محلی، دست‌کم ۵۲ پلیس ضدشورش و ۱۰ معترض در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های یونانی کوستاس موتزوریس، فرماندار لسبوس غربی از معترضان حمایت می‌کند.

دیمیترا کالوگروپولو، رییس یونانی کمیته امداد بین‌المللی گفته است این تنش‌ها نباید باعث تعجب شود و تاکید کرد تراکم بیش از حد جمعیت در اردوگاه‌ها به نفع هیچکس نیست. به گفته او "مردم محلی احساس می‌کنند جزیره‌شان به زندان تبدیل شده و پناهجویان در شرایطی نامناسب و خطرناک زندگی می‌کنند."

در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ صدها هزار پناهجوی سوری در فرار از کشورشان از طریق ترکیه به جزایر یونان آمدند. تعداد این پناهجویان پس از توافقی میان ترکیه و اتحادیه اروپا کاهش یافته بود اما یک بار دیگر این آمار رو به افزایش است و در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار پناهجو در این جزایر هستند.

در حال حاضر اردوگاه موریا، در جزیره لسبوس که برای اسکان ۳۰۰۰ تن ساخته شده، نزدیک به ۱۹ هزار پناهجو را در خود جای داده است. وضعیت سایر اردوگاه‌ها نیز به همین منوال است.

فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اخیرا خواستار "پایان وضعیت شرم‌آور و تکان‌دهنده" در این اردوگاه‌ها شده بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما