شناسهٔ خبر: 38513431 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سد چم شیر گچساران سال آینده آبگیری می شود

گچساران - ایرنا - معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: با توجه به روند اجرایی مطلوب سد چم شیر، در نیمه دوم ۱۳۹۹ آبگیری این سد برای تأمین آب بخش های مختلف از جمله چاه‌های شرکت نفت و زمین‌های کشاورزی آغاز خواهد شد.

صاحب‌خبر -

محمد رضا فاضل روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آماده سازی این سد برای آبگیری در نیمه دوم  سال آینده چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: هم اکنون طرح های انتقال آب به سمت روستاهای سراب ننیز و روستای باباکلان از سد چم شیر در حال اجراست.

فاضل تصریح کرد: هم اکنون ۶۰۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند.
وی ابراز کرد:  حجم کل مخزن این سد را ۳/۲ میلیارد متر مکعب با مساحت ۵۱ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را ۵۹۸ متر عنوان کرد.
فاضل با بیان اینکه این سد در هر ثانیه ۵۰۰ متر بر ثانیه آب تخلیه می‌کند ادامه داد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به ۵۶۰ متر خواهد رسید.
وی گفت: سد چم شیر دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه،۶۰۴ متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع، ۷۵ متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.
فاضل ابراز کرد: برای تکمیل این پروژه مهم اقتصادی بیش ازچهارهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص سال آینده به‌طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: این سد هم اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فاضل بیان کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.

وی بیان کرد: تاکنون ۲۲۹ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است.
فاضل گفت: انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب بتن بدنه، ۳۰ کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.
تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.
نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

نظر شما