شناسهٔ خبر: 38510610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

از تاثیر این استعفا نباید غافل شد

یکی از اهداف استعفای آقای ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی که پس از تشدید مجادله ای درون ائتلاف سیاسی انجام شد، جلوگیری از نخست وزیر آقای انور ابراهیم است که قرار بود در سال 2020 جانشین ماهاتیر شده و به نخست وزیر برسد.

صاحب‌خبر -

ماهاتیر محمد و انور ابراهیم که برای شکست نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی،متحد شدند و موافقت کردند که  ماهاتیر محمد تنها دو سال از دوره نخست وزیری ۵ ساله را در قدرت باشد و سپس برای سه سال مقام نخست وزیری را به انورابراهیم تحویل دهد. اما از نیمه دوم سال ۲۰۱۹، ماهاتیر محمد مواضعی اتخاذ کرد که نشان می داد علاقمند است برای مدت بیشتری نخست وزیر مالزی باشد. مثلا وی چند بار گفت که زمانی قدرت را تحویل انورابراهیم می دهد که مشکلات مهم اقتصادی این کشور حل شود. وی  می گفت وظیفه دارد که با فساد اقتصادی که میراث دولت قبلی است، مبارزه کند و لذا نمی تواند در موعد مقرر، دفتر نخست وزیری را ترک کند. ماهاتیر همچنین با تجاهل نسبت وعدۀ تحویل قدرت به انور ابراهیم گفته بود که من قول داده ام که از سوی ائتلاف احزاب مختلف، فردی را به عنوان نامزد نخست وزیری تعیین و سپس کناره گیری کنم. با استعفای ماهاتیر، نخست وزیر آینده نیاز به ائتلاف با سایر احزاب مهم مالزی از جمله، آمنو یعنی حزب سابق ماهاتیر، حزب اسلامی مالزی وحزب فعلی ماهاتیر محمد و سایر احزاب برای تشکیل کابینه دارد. انورابراهیم باید این احزاب را به سوی خود متمایل نماید و بتواند حمایت ۱۱۲  نفر از  ۲۲۲ نماینده مجلس از احزاب مختلف را داشته باشد. حال باید دید انورابراهیم می تواند این کار مشکل را انجام دهد یا احزاب مختلف مجددا بر روی ماهاتیر محمد و یا کسانی همچون عزمین علی وزیر اقتصاد مالزی و یا "مخریز ماهاتیر" پسر نخست وزیر متمرکز خواهند شد.

از تاثیر استعفای او بر جهان اسلام نیز نباید غافل شد. ماهاتیر محمد یک شخصیت برجسته در جهان اسلام است و دارای دیدگاه های خوبی در مورد فلسطین، یمن،مبارزه با تروریسم و وحدت اسلامی است. اخیرا کشورش میزبان یکی از مهمترین رویدادهای دیپلماتیک جهان اسلام درسال جاری با عنوان کنفرانس سران کوالالامپوربود که نشان می داد که ماهاتیر از فعالیت های سازمان همکاری اسلامی به دلیل وابستگی به عربستان ناامید شده و گام‌های جدیدی برای ارائه الگویی جدید از همکاری در رهبری جهان اسلام برداشته است.

 پس از بازگشت ماهاتیر به عرصه قدرت در مالزی، مواضع صریحی علیه سیاست‌های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطینی‌ها داشته که جلوگیری از ورود ورزشکاران اسرائیلی به مالزی برای شرکت در مسابقات بین المللی پارالمپیک شنای ۲۰۱۹ ، مواضع آشکار علیه آنگ سان سوچی که مخالف مسلمانان میانمار است ، مخالفت با حضور نظامیان مالزیایی در ائتلاف جنگ علیه یمن  و ابراز نارضایتی و مخالفت آشکار با بازگشت تحریم‌ها علیه ایران داشته است. بعید است جانشین های وی چنین مواضعی داشته باشند. انور ابراهیم از زمانی که رئیس انجمن جوانان مالزی بود به عربستان وابستگی داشت و مجمع جهانی جوانان مسلمان که در جده بود، وی را نماینده خود می دانست. لذا وی نمی تواند بدون نظر عربستان اقدامی انجام دهد.بقیه نامزدهای نخست وزیری نیز در قد و قواره ماهاتیر نیستند.

 آینده روابط تهران و کوالالامپور نیز می تواند یکی دیگر از موضوعات مهم باشد. بطور اصولی همیشه روابط ایران و مالزی خوب و سازنده بوده اگرچه در دوره ماهاتیر مواضع وی در انتقاد از تحریم های آمریکا علیه ایران، قوی و مترقی بود. با توجه به اینکه بدنه جامعه مالزی مخالف یکجانبه گرائی آمریکاست، دولت های مالزی هم نمی توانند بدون توجه به افکار عمومی بخصوص مسلمانان، در مسیر سیاست های آمریکا قرار گیرند لذا این امیدواری وجود دارد که کماکان رویکردهای ماهاتیر در سیاست خارجی و در قبال ایران حفظ شود.

۳۱۰۳۱۱

نظر شما