شناسهٔ خبر: 38510420 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته ‎با اخبار دانشگاهی | صنفی

مهمان ناخوانده‌ای که تمام فعالیت‌های دانشگاهی را به تعطیلی کشاند / حضور جهادی دانشگاهیان برای پیشگیری از ویروس کرونا

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و حائز اهمیت بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد، برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.


سفر‌های گروهی راهیان نور دانشجویی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا لغو شد

معاونت فرهنگی وزارت علوم دستورالعمل لغو سفر‌های گروهی راهیان نور دانشجویی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ابلاغ کرد.

در این دستور العمل آمده است:ضمن عرض تقدیر از مجاهدت‌ها و تلاش‌های بی شائبه دست اندرکاران عملیات عظیم فرهنگی راهیان نور، بنا به اعلام رسمی سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح کشور، مبنی بر لغو سفر‌های گروهی راهیان نور جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به استان‌های مقصد راهیان نور، (ابلاغیه ستاد کل نیرو‌های مسلح به شماره ۳۳۳۱/۱/۲۲۸۵ مورخه ۹۸/۱۲/۴) خواهشمند است دستور فرمایید از هرگونه اعزام دانشگاهیان به مناطق راهیان نور تا اطلاع ثانوی پرهیز گردد.
 
 
تیتر یک پنج شنبه منتشر نشود//مهمان ناخوانده‌ای که تمام فعالیت‌های دانشگاهی را به تعطیلی کشاند / حضور جهادی دانشگاهیان برای پیشگیری از ویروس کرونا

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برنامه‌های گروهی دانشجویی را تا اطلاع ثانوی لغو کرد 

 
در پی شیوع ویروس جدید کرونا (کووید ۱۹) در برخی از مناطق کشور و به منظور حفظ سلامت دانشگاهیان و جلوگیری از ابتلا آن‌ها به این ویروس، کلیه فعالیت‌ها، مسابقات، جشنواره‌ها، اردو‌های زیارتی، سیاحتی، راهیان نور و جهادی، همایش‌ها، نشست‌ها، کارگاه‌ها و کلیه فعالیت‌هایی که اجرای آن‌ها مستلزم حضور جمعی دانشگاهیان است را لغو کرد.

سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با ابلاغ نامه‌ای به معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تأکید کرد همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظفند تمهیدات پیشگیرانه از شیوع و انتقال بیماری در کلیه اماکن فرهنگی و دانشجویی از جمله (سالن غذاخوری دانشجویی، آشپزخانه‌ها، خوابگاه‌ها، نمازخانه‌ها، مساجد، سالن‌های ورزشی، اتاق‌های اساتید، کارکنان و...) به کار گرفته و با هدف افزایش آگاهی دانشگاهیان خصوصاً دانشجویان، تابلو‌ها و استند‌های اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از ابتلا به ویروس‌کرونا، نشانه شناسی و مداخله و درمان در کلیه مکان‌های پر تردد دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها نظیر خوابگاه‌ها، سالن غذاخوری، سالن ورزشی، اتاق‌های اساتید، کارکنان و ... نصب کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نامه فوق بر نظارت و حضور تمام وقت کارشناسان بهداشتی در سالن غذاخوری و آشپزخانه‌ها بویژه در تهیه، طبخ و توزیع غذا، توزیع غذای دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی در ظروف یکبار مصرف، گندزدایی روزانه از سالن‌های غذاخوری و آشپزخانه‌ها تأکید کرده و در دسترس قرار دادن مایع ضدعفونی کننده در تمام سالن‌های غذاخوری، آشپزخانه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی، ممنوعیت پذیرش مهمان در هر قالبی در خوابگاه‌های دانشجویی، تعیین پزشک یا پزشکان متخصص داخلی و عفونی جهت بررسی وضعیت دانشجویان دارای علایم مشکوک به بیماری (با همکاری معاونت مربوطه) را الزامی دانسته است.
 

صالحی: طرح همسان گزینی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود

محمد مهدی صالحی، معاون سیاسی فرهنگی نهاد رهبری، پیرامون تبیین ازدواج دانشجویی و راهکار‌های گسترش آن برای دانشجویان گفت: در یک سالی که گذشت نسبت به سال قبل با اینکه آمار ازدواج در کل کشور پایین‌تر آمده بود و ما با اختلال در سیستم ثبت نام اینترنتی برای طرح ازدواج دانشجویی روبرو بودیم، اما آمار ثبت نام در سامانه ازدواج دانشجویی به خاطر اطلاع رسانی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرد.

صالحی ادامه داد: ما مجموعه‌ای از برنامه‌ها را برای تبیین و تسهیل ازدواج دانشجویی در بین دانشجویان در نظر داشتیم که یکی از آن‌ها «همسفر تا بهشت» است و شامل کسانی می‌شود که تازه ازدواج کرده اند و یا یکی دو سال از شروع زندگی آن‌ها بیشتر نمی‌گذرد. این طرح ناظر بر این است که زوجین دانشجو بتوانند مهارت‌های لازم را برای تثبیت و تحکیم زندگی زناشویی یاد بگیرند.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد رهبری تصریح کرد: باتوجه به اینکه دانشجویان مجرد ممکن است در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به کمک وزارتین با دانشگاه‌های مربوطه در حال هماهنگ کردن جشنواره‌ای است که کل دانشجویانی که علاقه‌مند به حضور در این فضا هستند را می‌تواند پوشش دهد. امیدوارم تا قبل از سال تحصیلی بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح همسان گزینی در دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود، گفت: مسئله دیگری که مدنظر نهاد رهبری برای ترویج ازدواج دانشجویی است، مسئله همسان گزینی است. بخش قابل توجهی از دانشجویانی که در فرآیند انتخاب همسر نیازمند مشاوره، آموزش و حتی راهنمایی برای انتخاب گزینه مناسب برای ازدواج هستند طی این طرح صورت می‌گیرد. پیش از این در نهاد رهبری دانشگاه‌ها به صورت سنتی بحث همسان گزینی اتفاق می‌افتاد و حتی مراکز مشاوره نهاد با کمک دانشگاه، خانواده‌های دانشجویان نیز در جهت انتخاب بهتر کمک می‌کردند.
 
تیتر یک پنج شنبه منتشر نشود//مهمان ناخوانده‌ای که تمام فعالیت‌های دانشگاهی را به تعطیلی کشاند / حضور جهادی دانشگاهیان برای پیشگیری از ویروس کرونا


مهلت ثبت‌نام در طرح تسهیلات قرض‌الحسنه اسکان دانشگاه شریف تمدید شد
 

سیزدهمین مرحله از طرح تسهیلات قرض الحسنه‌ی اسکان دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه شریف اجرایی می‌شود.
 
 مهلت ثبت نام در این طرح که از اواخر بهمن آخر شده تا ۱۴ اسفند ماه ادامه دارد. حداکثر سقف تسهیلات در طرح یک، سیصد میلیون ریال (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) و در طرح دو، دویست میلیون ریال (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) است.

لازم به ذکر است، معاونت دانشجویی دانشگاه شریف اعلام کرده که با توجه به مذاکرات صورت گرفته با بانک قرض‌الحسنه رسالت و به منظور ساده کردن شرایط ضمانت وام‌ها است.
 


تیم‌های آموزش بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا با مشارکت گروه‌های جهادی تشکیل می‌شود


 معاونت عملیات جهادی بسیج دانشجویی، فراخوان ثبت نام گروه‌های جهادی درمانی را اعلام کرد.

 در این فراخوان آمده است:با توجه به ورود ویروس کرونا به کشور و لزوم رعایت موارد پیشگیری توسط افراد جامعه جهت مصونیت از ابتلا به بیماری، بدین وسیله کارگروه سلامت معاونت عملیات جهادی از کلیه نیرو‌های درمانی جهت تشکیل تیم‌های آموزش بهداشت دعوت به عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است:مهلت ثبت نام ۱۱ اسفندماه است و علاقمندان می‌توانند برای ثبت نام به آدرس ble.ir/jahadgaran_salamat در پیام‌رسان بله مراجعه کنند.
 

نمایشگاه عکس اقتصاد مقاومتی که مقابل دانشگاه تهران برپا شده بود، تخریب شد

نمایشگاه خیابانی «و این قهرمان واقعی است» که در ضلع جنوبی دانشگاه تهران در حال برگزاری بود با دستور رئیس دانشگاه تهران تخریب شد.

این نمایشگاه عکس که حاصل ۵ سال عکاسی از قهرمانان اقتصاد خرد توسط عکاسان «آژانس عکس مستند سو» بود، در پی تفاهم مکتوب و کسب مجوز از روابط عمومی دانشگاه تهران روی نرده‌های سبز این دانشگاه دایر شد.

بر اساس این توافق، نمایشگاه خیابانی «و این قهرمان واقعی است» می‌بایست از ۲۹ بهمن تا ۱۰ اسفند در ضلع جنوبی دانشگاه به نمایش در می‌آمد.
 

صدیقی: امکان پرداخت وام برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه‌ها نداریم 

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به آخرین وضعیت اعزام به فرصت مطالعاتی گفت: تقاضای فرصت مطالعاتی چه داخل چه خارج از دانشگاه هایمان زیاد داریم، اما اعتبارات ما محدود است. به نسبت سال‌های گذشته گر چه سعی کردیم خیلی تعداد اعزام‌ها کاهش پیدا نکند، ولی بالاخره می‌توانم بگویم که چیزی حدود ۱۱۰۰ نفر امسال خارج و داخل تاکنون از این فرصت استفاده کرده اند.

وی افزود: امیدواریم در این مدت تا پایان سال حدود ۱۰۰، ۱۵۰ نفر دیگر بتوانند از فرصت‌های باقی مانده استفاده کنند.

صدیقی اضافه کرد: واقعیت این است که دلمان می‌خواست این رقم به ۱۸۰۰ برسد منتهی اعتبارات اجازه نداد. اما دانشگاهها، چون اصرار دارند پیشنهاد می‌کنند مثلا از منابع دیگری مانند وزارت خانه امکان‌هایی را پیش بینی کنند اعتبارات را بدهند که تعداد بیشتری از دانشجویانشان بتوانند تحت پوشش قرار دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: پیشنهادات برای افزایش فرصت مطالعاتی جای کار دارد. اگر اعتبارات لازم باشد ما توزیع می‌کنیم، ولی اینکه به شکل وام باشد فعلا صندوق رفاه امکان وام جدید تعریف وام جدید را ندارد تلاش می‌کند پوشش وام‌های قبلی را داشته باشد.

صدیقی یادآور شد: اگر پیشنهادی در این خصوص برسد ما در شورای مرکزی بورس مطرح می‌کنیم که در سال آینده بتوانیم یک روند دیگری را دنبال کنیم که تعداد را بیشتر کنیم گر چه امیدواریم اعتبار هم بیشتر شود.
 

ثبت‌نام متقاضیان وام شهریه در دانشگاه آزاد آغاز شد


 مجید مشکینی دستورالعمل «اعلام شروع ثبت‌نام از متقاضیان تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» را به رؤسای استان ها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی در این دستورالعمل تأکید کرده است: با توجه به بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درخصوص ثبت نام و پرداخت تسهیلات شهریه نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و به منظور اعطای تسهیلات بلندمدت با بازپرداخت بعد از فراغت از تحصیل به متقاضیان عزیز، لازم است تمام شعب صندوق رفاه واحد‌ها و مراکز آموزشی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما ضمن رعایت تمام قوانین، ضوابط و مقررات داخلی برابر مفاد بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، نسبت به اطلاع‌رسانی مستمر در سایت و اماکن دانشگاهی اقدام کنند.
 

زمان قرعه کشی و اعزام زائرین عتبات دانشگاهیان به تعویق افتاد

حجت الاسلام مرتضی مطهری پور؛ رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: زمان ثبت نام دانشگاهیان متقاضی اعزام به عتبات عالیات در بیست و دومین دوره عتبات دانشگاهیان روز گذشته به پایان رسید و علیرغم برنامه ریزی قبلی برای قرعه کشی و اعلام اسامی زائرین در روز پنجم اسفندماه این زمان به تعویق افتاد.

حجت الاسلام مطهری پور گفت:با توجه به توصیه‌های ابلاغی وزارت بهداشت-درمان و آموزش پزشکی مبنی بر عدم تجمع افراد در اماکن عمومی و لغو سفر‌های غیر ضروری، تصمیم بر این شد که قرعه کشی و اعزام زائرین عتبات دانشگاهیان به زمان دیگری موکول گردد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان افزود:از آنجا که حفظ وضعیت سلامت زائرین ارجمند از اهمیت بالایی برخوردار است، در کمیته اعزام تصمیم گرفته شد، تا کنترل شیوع بیماری کرونا و عادی شدن شرایط بهداشتی جامعه، در شرایط مناسب تری اعزام‌های این دوره را آغاز کنیم.
 


هشدار جدی بسیج دانشجویی به مسئولان در خصوص خطر وقوع سیل / آماده هرگونه همکاری هستیم

صادق مفرد؛ معاونت جهادی سازمان بسیج دانشجویی گفت: بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفته میزان بارندگی‌های امسال معادل سال گذشته است و نسبت به سال‌های گذشته افزایش ۱۵ درصدی داشته است و سد‌های خوزستان نسبت به سال گذشته پرتر شده است و در ۹ استان احتمال سیلاب وجود دارند مانند لرستان و شمال خوزستان و ایلام جدی‌تر است و استان‌های دیگر مانند چهار محال بختیاری و غرب اصفهان، قم و استان مرکزی هم هست چرا که بارندگی بالای ۲۰۰ میلی متر می‌شود.

وی افزود:در حوزه محلاتی که در مسیر رود هستند وسال گذشته دچار آب گرفتگی شده اهتمام جدی باید بکنند حتی سال گذشته در لرستان درست است که اطلاع رسانی شد، اما، چون موضوع جدی گرفته نشد ما دچار آسیب شدیم و امسال هم تقریبا همان اتفاق در حال رخ دادن است و تخلیه مسیر رود‌ها و رودخانه‌ها هستند باید تخلیه شوند.

مفرد اضافه کرد:درلایروبی سد‌های خوزستان ونقاطی که به بحران خوردیم همچنان از سال گذشته تا کنون اتفاقی نیفتاده و سد‌ها با مشکلات سال گذشته مواجه هستند و ممکن است حادثه سال گذشته رخ دهد.

وی یادآور ش:جلسه‌ای که داشتیم که موضوع پیگیری نشد تعامل دستگاه‌های دولتی با گروه‌های مردمی است که هیچ گونه تعاملی ندارندو همچنان هر گروه کار خود را انجام می‌دهند و با وجود خدمات گسترده سال گذشته همچنان تعامل مشترک هنوز تشکیل نشده و نگران هستیم که دچار حادثه شویم و دچار سردرگمی نیرو‌های مردمی شویم.

مفرد ادامه داد:اعلام آمادگی می‌کنیم، گروه‌های جهادی در استان لرستان حضور دارند و در تخلیه خانه‌ها به مردم کمک می‌کنند این کار باید توسط دولت صورت گیرد، اما کاری فعلا انجام نشده است. گروه‌های جهادی در خصوص کنترل ویروس کرونا آمادگی لازم را در سراسر کشور دارند.

نظر شما