شناسهٔ خبر: 38510334 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تلفیق هنر و صنعت با دستان بانوی کارآفرین

یک بانوی کارآفرین کردستانی با ایجاد کارگاه صنعت مصنوعات بتنی طرح چوب، برای ۳۰ خانوار آسیب دیده اجتماعی شغل ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

ناهیده محمدعلیزاده ، بانوی کارآفرین سنندجی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج گفت: وقتی کار خود را به عنوان یک کارآفرین شروع کرده ام در ذهن خود مطمئن از موفقیت و اراده خود بوده وصنعت مصنوعات بتنی طرح چوب در قالب اشکال مختلف کباب پز، نرده، آلاچیق، آبنما ونیمکت در سنندج و با محدودیت های بسیار پیاده سازی کرده و اکنون بیش از ۱۳۰ نفر  به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار کرده ام.

تلفیق هنر و صنعت با دستان بانوی کار آفرین

 این بانوی هنرمند که از سن 16 سالگی کار خود را با سفالگری آغاز کرده،معتقد است امید به خداوند مهمترین سرمایه برای شروع به کار است و در واقع برای شروع کار الزاماً نباید سرمایه مالی هنگفتی در دست داشت.

علیزاده می گوید:  در سن ۲۴ سالگی به عنوان مربی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مشغول آموزش شدم و با وجود درآمد کم آموزش اما موفقیت و علاقه شاگردانم سبب شد ۱۳ سال در حوزه آموزش فعالیت کنم.

او ادامه داد: بعد از این دوره با صنعتی به نام مصنوعات بتنی طرح چوب آشنا شدم در واقع آنچه رامن با گِل درست می کردم این صنعت با بتن وآهن انجام می داد. در ابتدا من هیچ کارگاهی نداشتم و داخل یک کوچه بن بست شروع به کار کردم ولی اکنون تمام نیمکت های آبیدر و پارک های سنندج و سایر شهرستان ها را بانوان ما طراحی و اجرا کرده اند.

علیزاده که خود نیز از بانوان آسیب دیده اجتماعی است، می گوید: بنابر شرایط خاص خانوادگی و اعتقادات خود تعدادی از بانوانی را که نیاز به کار داشتند مشغول شدند و تمام 30 بانوی که در کارگاه من فعالیت دارند یا سرپرست خانوار هستند یا آسیب دیده اجتماعی، که خدارو شکر وضعیت مالی این افراد روبه بهبود رفته است.

او از نهادهای دولتی و خصوصی گله می کند و اضافه می کند: فعالیت کاری ما از اسفند ماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد و به دلیل فصل سرما و کاربردی نبودن مصنوعات بتنی  از آبان ماه به بعد باید کارهای داخلی مانند کفپوش وکاغذ دیواری را انجام می دهیم که دچار مشکل می شویم  و از طرفی هم با تغییرات قیمت آهن، بتن و رنگ در دو سال اخیر درآمد ، کار ما کاهش پیدا کرده ؛به همین دلیل به دنبال اسپانسری هستم تا همین بانوان دوره کف پوش و کاغذ دیواری را آموزش ببیند زیرا پیمانکاران زیادی هستند که خواستارادامه فعالیت این بانوان هستند.

این بانوی کارآفرین سنندجی همچنین از انجمن حمایت از زنان آسیب دیده اجتماعی «نسیم مهربانی کردستان» می گوید و ادامه می دهد: این انجمن  ۶ سال به صورت رسمی و ۱۶ سال  به صورت غیر رسمی فعالیت خود را در جهت حمایت از بانوان آسیب دیده اجتماعی آغاز کرده است.

علیزاده از مشکلات پیش روی فعالیت کارآفرینان و خصوصا بانوان در سنندج می گوید: درکارگاه من ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم  مشغول به کار هستند ولی هیچ گونه حمایت مالی از جانب نهادهای دولتی نداشته ایم ، فقط ازطرف اداره مبارزه با مواد مخدر کارگاهی را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده شدکه آن هم در یک سال اخیر به اداره زندانها واگذار شده و تقاضای تخلیه این مکان یا پرداخت کرایه را دارند و در این زمینه هیچ گونه حمایتی از ما صورت نگرفته است.

تلفیق هنر و صنعت با دستان بانوی کار آفرین

 او ادامه می دهد: تمدید مجوز،مجوز استخدام ، وام وعدم حمایت نهادهای دولتی( اسپانسر) صورت نگرفته است و ما در این زمینه ها به شدت دچار مشکل هستیم.

علیزاده یادآور می شود: بانوان ما فقط به دنبال کار کردن هستند و ما از شورای شهر و شهرداری و سایر ادارت تقاضا داریم تا از ما حمایت کنند. 

انتهای پیام/ع

نظر شما