شناسهٔ خبر: 38510328 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

ترکیه بازنده منازعات در ادلب است

خبرگزاری میزان- کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ترکیه باید از ادلب عقب نشینی کند؛ آزادسازی ادلب خیلی طول نخواهد کشید، ترکیه اگر خیلی بخواهد مزاحمت ایجاد کند هم به ضرر خودش و هم به ضرر منطقه است.

صاحب‌خبر -
سید هادی افقهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به ادامه درگیری‌های ارتش سوریه وترکیه در ادلب بیان داشت: ادلب جزو چهار منطقه کاهش تنش بود که در اجلاس آستانه مطرح شد.

وی افزود: ۴ منطقه کاهش تنش در سوریه شامل درعا، غوطه شرقی و شمال حماء و ادلب بودند که  متاسفانه هیچ کدام از اینها با توافقات آستانه آزاد نشدند و ارتش سوریه و همپیمانانش مجبور شدند این مناطق را با جنگ و زور از چنگ تروریست‌ها دربیاورد.
 
کارشناس مسائل غرب آ‌سیا خاطر نشان کرد: برای پاکسازی ادلب، چندین نشست برگزار شد و قرار شد اردوغان با گروه‌های مسلح برای کنارگذاشتن سلاح‌هایشان به توافق برسد. مسئله دوم جداسازی تررویست‌های مسلح از بقیه آنها بود و سوم ایجاد یک منطقه امن برای تروریست‌هایی بود که اسلحه خود را زمین می‌گذارند. که هیچکدام از اینها بخاطر عدم همکاری اردوغان رخ نداد. 
 
بیشتر بخوانید: 
وی افزود: در این رابطه چند مشکل وجود داشت چراکه همه گروه‌های تروریستی اهل سوریه نبودند. تعداد ۱۳۰ هزار تروریست با خانواده‌های خود در ادلب ساکن هستند که تنها ۳۰ درصد آنها سوری هستند. 

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهارداشت:  اردوغان طبق اجلاس‌های آستانه و سوچی یکسری ایست‌های بازرسی جهت نظارت بر امور آوارگان و تحرکات نیرو‌های مسلح در داخل خاک سوریه ایجاد کرد و نیرو‌های سنگین توپ و تانک وارد خاک سوریه کرد. هم اکنون که ارتش سوریه در حال پیشروی در این مناطق است، بین یکی از این ایست‌های بازرسی ترکیه و ارتش سوریه درگیری نظامی رخ داد که با بالاگرفتن منازعات، روسیه و ایران وارد کار شدند.
 
افقهی گفت: از آنجا که ترکیه به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده بود، روسیه هم جانب سوریه را گرفت. اردوغان به زعم خود می‌خواهد یک بازی دو جانبه کند یعنی هم نمی‌خواهد خشم روس‌ها را بر انگیزد و هم نمی‌خواهد زیر بار فرصت‌طلبی‌ها و فشار‌های آمریکا برود لذا در حالت میانه قرار گرفته و سعی می‌کند روابط خود را روسیه و آمریکا حفظ کند تا روسیه کمتر سر مسئله ادلب به آن‌ها فشار وارد کند.

وی یادآور شد: وظیفه ذاتی ارتش سوریه است که با تروریست در خاک خود مبارزه کند ، ترکیه هم از لحاظ دلیل قانونی دستش خالی است چراکه وارد کشور دیگری شده است و ناتو، آمریکا و  حتی جامعه بین الملل نمی‌توانند از اقدامات آنها در خاک سوریه دفاع کنند. ترکیه تا عمق ۳۵ کیلومتری سوریه به بهانه مبارزه با گروه‌های جدایی طلب کرد ورود کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مسئله ادلب گرهی است که حالا با دست و یا با دندان باید باز شود، گفت: ترکیه مقاومت می‌کند اما باید دست از لجاجت و کارشکنی بردارد چراکه قطعا بازنده است.

افقهی خاطرنشان کرد: ایران نیز حق را به سوریه می‌دهد و ترکیه باید از ادلب عقب نشینی کند، آزاد سازی ادلب خیلی طول نخواهد کشید، ترکیه اگر خیلی بخواهد مزاحمت ایجاد کند هم به ضرر خودش و هم به ضرر منطقه است. 

انتهای پیام/

نظر شما