شناسهٔ خبر: 38510251 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کودکان را از کرونا نترسانید/ چگونه کودکان را در خانه نگه داریم؟

سیمین برادران

نغمه‌گو ضمن انتقاد از نحوه آگاهی دهی به کودکان در خصوص کرونا، توصیه هایی در خصوص روش های بازی با کودکان در این روزها و در خانه ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهدی نغمه‌گو، روانشناس حوزه کودک، در رابطه با نحوه تفریحات کودکان در منزل گفت: در حال حاضر شرایط ما بحرانی و موقت است و بنا نیست شرایط اینگونه باقی بماند که امیدواریم با گرم شدن هوا همه چیز به حالت عادی بازگردد اما تا جایی که ممکن است نباید کودکان را بترسانید.

او افزود: وقتی استرس نباشد یعنی بی‌خیال باشیم به کودکان و خودمان آسیب می‌زنیم اما در نظر بگیرد اگر بیش از اندازه استرس داشته باشیم ترس، مقاومت بدن را کاهش می‌دهد و افراد مستعد بیماری می‌شود بنابراین استرس زیاد و بی خیالی هر دو به یک اندازه خطرناک است.

نغمه‌گو تصریح کرد: خانواده‌ها با آگاهی دادن به بچه‌ها آنان را نگران نمی‌کنند بنابراین باید بچه‌ها را در شرایط حاضر نسبت به وجود این ویروس آگاه کنیم.

او خاطرنشان کرد: مراجعات زیادی از کودکان را در روزهای اخیر به خاطر استرس در خصوص کرونا داشتم از این رو فراموش نکنیم کودکان هنگامی که استرس دارند شیطنت‌شان افزایش پیدا می‌کند تا جایی که حتی بچه‌های معمولی شبیه بچه‌های بیش فعال رفتار می‌کنند.

این روانشناس حوزه کودک ادامه داد: پدرها و مادرها باید برای کودکان خود در این شرایط وقت بگذارند و کارهایی را باهم در منزل انجام دهند.

نغمه‌گو با اشاره به یکسری فعالیت‌ها و بازی‌هایی که می‌توان در خانه انجام داد گفت: نقاشی کشیدن، رنگ آمیزی و نقاشی با آبرنگ می‌تواند گزینه خوبی برای سرگرم کردن کودکان در منزل باشد. همچنین قصه‌گویی و تئاتر از دیگر مباحثی است که پدران و مادران می‌توانند همراه با بچه‌های خود انجام دهند. لگو هم می‌تواند سبب افزایش خلاقیت کودکان شود و آن‌ها را تا ساعاتی درگیر کند.

او ادامه داد: فراموش نکنیم که باید بازی‌ها را متناسب با سن کودکان انجام بدهیم. پازل می‌تواند گزینه خوبی برای بچه‌هایی باشد که سن‌شان با پازل مورد نظر همخوانی دارد از این رو نوع بازی که پدران و مادران انتخاب می کنند اهمیت زیادی دارد.

این روانشناس حوزه کودک افزود: برخی از بچه‌ها بازی‌هایی را که زود تمام می‌شود انتخاب می‌کنند اما در شرایط حاضر باید بازی‌های انتخاب کرد که مدت زمان بیشتری آن را درگیر کرده و همچنین آپارتمانی باشد.

نغمه‌گو در پاسخ به این سوال که از آنجایی که کودکان در این شرایط شیطنت بسیاری می‌کنند بنابراین نقاشی نمی‌تواند آنها را آرام نگه دارد، چه بازی‌های دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟ گفت: من از جمله کسانی هستند که مخالف شدید بازی‌های کامپیوتری است اما در شرایط کنونی می گویم بازی های کامپیوتری بین یک تا یک ساعت و نیم می تواند مفید باشد چرا که زیاد آن ضرر دارد.

او ادامه داد: بازی‌های کامپیوتری خشن نباید برای بچه‌ها در نظر گرفته شود شرایط بحرانی با شرایط عادی متفاوت است و ممکن است در جنگ کنسرو بخورید ولی در شرایط عادی این کار را انجام نمی‌دهید گاهی مجبور هستیم یک سری قوانین را زیر پا بگذاریم.

این متخصص حوزه کودک خاطرنشان کرد: والدین می‌توانند نظافت و بهداشت را از طریق بازی به کودکان یاد بدهند.

 نغمه‌گو تاکید کرد: مراقب باشیم تا خدای نکرده بحث روانی این بیماری مردم را اذیت نکند. درست است که در ایران تعدادی به خاطر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند ولی همه آنها کسانی بودند که در مجاورت این ویروس بوده‌اند بنابراین با رعایت نظافت و ماندن در خانه می‌توانید ضمن کاهش استرس و نگرانی با این بحث نیز مقابله کنیم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما