شناسهٔ خبر: 38505552 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا بررسی می‌کند؛

سودجویی شرکت‌های خصوصی از هراس مردم به‌خاطر کرونا/ مقام‌های مسئول پاسخگو نیستند!

عدم توانایی ستاد مقابله با ویروس کرونا در مدیریت بازار و عدم پاسخگویی مناسب به افکار عمومی، فضا را برای جولان سودجویان از آشفته‌بازار تولید و توزیع محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه پزشکی و بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، از طرف رئیس‌جمهور، وزارت بهداشت به‌عنوان تنها مسئول ستاد مقابله با بیماری کرونا معرفی شده است. به نظر می‌رسد عدم توانایی این ستاد در مدیریت بازار و شاید افکار عمومی، فضا را برای جولان سودجویان از آشفته‌بازار تولید و توزیع محصولات بهداشتی و ضدعفونی‌کننده فراهم کرده است.

با ایجاد بحران‌های مختلف معمولاً در کشور شایعات متفاوتی بر سر زبان‌ها می‌افتد. بخشی از این رفتار البته طبیعی است و در روان‌شناسی اجتماعی حتی می‌تواند به‌عنوان نوعی سازوکار دفاعی جامعه در برابر ترس جمعی و ناآگاهی تلقی شود؛ اما آنچه در این میان روح و روان جامعه را می‌آزارد سوءاستفاده از وضعیت نامساعد روحی اجتماع و سودجویی از کمبود برخی اقلام در مواقع خاص است.

زمینه‌های سودجویی از هراس مردم چگونه فراهم می‌شود؟

کاهش اعتماد مردم به مدیریت بازار مصرف و سیاست‌های کنترلی دولت‌ها بر بازار محصولات از جمله محصولات بهداشتی و فشار روحی ناشی از اتفاقات و بحران‌های متعدد، در موضوع شیوع ویروس کرونا هم موجب هجوم مردم برای تهیه ماسک، الکل و محصولات ضدعفونی‌کننده و در نتیجه باعث بروز برخی مشکلات در بازار این کالاها شده است؛ از سوی دیگر عده‌ای دلال که همیشه، چه در زمان افزایش قیمت بنزین، چه در زمان کمبود گوشت یا پوشک و چه در زمان افزایش نرخ سکه و دلار در صحنه حاضر هستند و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند، بازار ماسک و الکل را تحت کنترل خودشان درآورده و با احتکار، قیمت را به‌صورت نجومی افزایش داده‌اند.

سلبریتی‌ها هم برای داروها بازارگرمی می‌کنند

برعکس کشورهای دیگر که برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها در آن‌ها با شیوع کرونا، برای کمک به اطلاع‌رسانی عمومی و حتی کمک‌های مالی پیشتاز شده‌اند، مثل موارد مشابه گذشته در کشور ما، در موضوع کرونا هم سلبریتی‌های کشور ما وارد میدان شده و به تبلیغ و معرفی دارو و یا حداقل ایجاد جو ناامیدی در فضای عمومی کشور پرداخته‌اند.

در یک مورد در رابطه با ویروس کرونا، (ب.ب) بازیگر و هنرپیشه در صفحه مجازی خود اقدام به تبلیغ شربت پیشگیری از کرونا می‌کند و قبل از آن‌که وزارت بهداشت اقدام یا اطلاع‌رسانی در مورد داروی معرفی شده انجام دهد، سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید در روزهای گذشته یکی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی اقدام به تبلیغ شربت پیشگیری از ویروس کرونا می‌کرد که از شهروندان درخواست می‌کنیم‌ به این‌گونه تبلیغات توجه نکنند.

داستان مفصل تلفن تبلیغاتی برای فروش داروی ضدعفونی‌کننده

در مورد بازار دارو البته فعالیت‌های دیگر خارج از عرف، عجیب و سودجویانه هم انجام می‌شود. در یک مورد که خبرنگار خبرگزاری آنا به بررسی آن پرداخته است تبلیغات و فروش دارو این‌چنین اتفاق می‌افتد:

از طریق سر شماره تلفن‌های تبلیغاتی گویای مخابرات با شما تماس می‌گیرند و به شما خبر می‌دهند که با ارسال عدد 5 به یکی از سامانه‌های تبلیغاتی پیامکی، می‌توانید مجموعه‌ای از محصولات ضدعفونی‌کننده مقابله با کرونا را دریافت کنید. شما به دلیل آن‌که به‌هرحال به مخابرات کشور و سیستم نظارتی آن اعتماد دارید، عدد 5 را می‌فرستید. چند دقیقه بعد اپراتوری با شما تماس گرفته و به معرفی این محصول می‌پردازد.

این اپراتور با آب‌وتاب فراوان نام دارو را به نام «گ.» معرفی کرده و شرکت «ب.» به‌عنوان شرکت تولید و توزیع‌کننده آن معرفی می‌کند و برای این‌که شما را مطمئن کند می‌گوید: این محصول داخل داروخانه‌ها هم پخش می‌شده ولی نوع محلول آن تمام‌شده و داخل داروخانه‌ها دیگر توزیع نمی‌شود و فقط می‌توانیم از همین طریق (پیامکی و تلفنی و ارسال درب منزل) در اختیار شما بگذاریم!

وی در معرفی این محصول ادامه می‌دهد: این محصول برای شرکت «ب.» است و محلول ضدعفونی‌کننده برای جلوگیری از ابتلا به انواع ویروس‌ها از جمله کرونا است و هر نیم ساعت تا یک ساعت باید دستتان را با آن ضدعفونی کنید.

اپراتور ادامه می‌دهد شرکت ما توانسته به‌صورت محدود از این محصول را تولید کند تا بتواند پاسخگوی نیاز مردم باشند! در طول یک‌هفته‌ای که فروش این محصول را داشته‌ایم نصف انبار خالی شده است! و دوباره در حال تولید شدن است.

این اپراتور فروش در مورد محتویات محصول توضیح می‌دهد: این محصول از اتانول، گلیسیرین، عصاره فلفل، مریم‌گلی و رزماری تولیدشده و برای دست‌ها و صورت! مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای ضدعفونی سطوحی که احتمال آلودگی در آن‌ها وجود دارد قابل‌استفاده است.

وی البته مدعی می‌شود این محصول کد وزارت بهداشت هم دارد و این کد روی محصول هم درج شده است و در مورد قیمت این محصول هم توضیح می‌دهد: بسته 6 عددی که هرکدام 220 میلی‌لیتر گنجایش دارند، به قیمت 180 هزار تومان و بسته 12 عددی 360 هزار تومان قیمت دارنده برگ خرید رسمی با مهر تأییدیه برای شما ارسال می‌شود که در صورت خرید انبوه از طرف تعزیرات مشکلی برای شما پیش نیاید.

اگر محصول تلفنی مجوز دارد چرا داروخانه‌ای نمی‌فروشند؟

وقتی از این اپراتور سؤال می‌کنیم که این محصول اگر مجوزهای لازم را دارد چرا از طریق داروخانه فروش آن را انجام نمی‌دهید، می‌گوید داروخانه‌ها هم خرید دارند و از صبح در بسته‌های 500 و هزار تایی به بانک‌ها و کارخانه‌ها فروش داشته‌ایم.

این اپراتور البته به قصد بازارگرمی بیشتر به خبرنگار ما می‌گوید: شما خبر ندارید و همه‌چیز محدودشده و ما قبلاً به داروخانه‌ها فروش داشته‌ایم و الان فقط در مناطق 22 گانه تهران فروش و تحویل این محصول را انجام می‌دهیم و خرید ماسک هم فقط از طریق وزارت بهداشت انجام می‌شود.

وزارت بهداشت فعلاً پاسخگو نبود؛ پس از بررسی جواب می‌دهند

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در گفتگو با خبرنگار آنا در این خصوص که آیا شرکت‌ها مجاز به فروش داروها و ضدعفونی‌کننده‌ها به این شکل هستند یا خیر، اظهارنظر در این مورد را بر عهده کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت می‌گذارد.

اما تماس‌های خبرنگار ما برای ارتباط با رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بی‌نتیجه ماند. هرچند دفتر او (که شماره تماس جهانپور بعد از عدم پاسخگویی به آن وصل می‌شود) از این محصول و معرفی آن اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت: ما موارد گزارش‌شده این‌چنینی را به رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اطلاع می‌دهیم تا پس از بررسی در اولین ارتباط خبری با رسانه‌ها در مورد آن موضوع اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

لازم به ذکر است شماره 190 که از طرف وزارت بهداشت برای پاسخگویی در مورد بیماری کرونا معرفی شده است، علی‌رغم تماس‌های مکرر، تنها به ارائه پیام ضبط‌شده اکتفا کرده و پاسخی از آن‌هم دریافت نشد.

حال باید این را در نظر گرفت شرکت فروشنده تلفنی دارو و شرکت‌های مشابه تا رسیدن پاسخ از وزارت بهداشت، احتمالاً تمام محصولات خود را به فروش رسانده و موضوع از حیز انتفاع خارج شده است و درصورتی‌که خللی در مورد مجوز یا محتوای این محصول باشد، به اصطلاح آب ریخته را به جوی نمی‌توان بازگرداند و پیگیری‌ها احتمالاً به نتیجه روشنی نخواهد رسید.

مخابرات هم قول بررسی می‌دهد

پور اکبری از روابط عمومی مخابرات در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی آنا گفت: گزارشی در مورد تماس تبلیغاتی از یکی از خطوط سر شماره 51 به دست ما رسیده است که برای بررسی به واحد مربوطه ارجاع داده‌ایم و پس از دریافت پاسخ، اطلاع‌رسانی انجام می‌دهیم.

تماس‌های بعدی خبرنگار آنا برای دریافت پاسخ از مخابرات هم تا لحظه تنظیم این گزارش بی‌پاسخ ماند.

سودجوها و کرونا منتظر پاسخ ادارات ما نمی‌مانند

به نظر می‌رسد باید به جای در نظر گرفتن افراد معدود و ارتباط با رسانه‌های محدود در روابط عمومی ستاد مقابله با کرونا، برای پاسخ‌گویی به سؤالات خاص مخاطبان از وزارت بهداشت، بهتر بود و هست که سامانه‌هایی محلی و منطقه‌ای و کشوری و متشکل از کارشناسان چند نهاد عضو ستاد مقابله با کرونا شکل بگیرد تا به مسائل متفاوتی که به دلیل ورود و شیوع این ویروس به کشور ایجاد شده، پاسخ‌گویی مناسبی انجام شود.

فضای مبهم ایجادشده از عدم پاسخگویی مناسب به رسانه‌ها و مردم، می‌تواند به رونق کسب‌وکار دلال‌ها و سودجویان که با ترفندهای مختلف به دنبال سوءاستفاده از مشکلات ناشی از عدم توزیع مناسب داروها و محصولات بهداشتی هستند، منجر شود و این اصلاً خوب نیست.

انتهای پیام/4145/پ

نظر شما