شناسهٔ خبر: 38505055 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

قابل توجه وزارت ارشاد، بهداشت و سازمان مالیاتی؛

کاسبی سلبریتی از ویروس کرونا!

مسئولیت اخلاقی، حلقه گمشده ارتباط سلبریتی‌ها با مردم است؛ افرادی که به واسطه شهرت درآمدهای سرشاری دارند اما در قبال این درآمد تعهدی به جامعه احساس نمی‌کنند.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، روزنامه جوان نوشت: انتشار یکی از ویدئوهای تبلیغاتی بهنوش بختیاری در اینستاگرام باعث اعتراض‌هایی به این بازیگر شد، معترضان می‌گویند بختیاری در شرایط شیوع ویروس کرونا با تبلیغات فریبنده به دنبال کسب درآمد است.

در ویدئوی کوتاهی که از بازیگر زن سینمای ایران منتشر شده، وی در حال تبلیغ یک شربت گیاهی است. بختیاری در این ویدئو شربت مذکور را برای درمان کبد چرب و بیماری‌های ریوی از جمله کرونا معرفی و توصیه می‌کند. از آنجا که تا به حال هیچ دارویی از سوی وزارت بهداشت برای درمان کرونا معرفی نشده است، توصیه به استفاده از یک شربت گیاهی، در قالب یک ویدئوی تبلیغاتی باعث خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است. این برای نخستین بار نیست که یک سلبریتی توصیه‌ای دارویی به مردم می‌کند و متعاقب آن حواشی به وجود می‌آید.


پیش از این مهناز افشار در صفحه شخصی‌اش دارویی برای ترک اعتیاد معرفی کرد. افشار مدعی شده بود توصیه مصرف داروی ترک اعتیاد را به پیشنهاد داریوش اقبالی خواننده لس‌آنجلس نشین، اطلاع‌رسانی کرده است. این پست حواشی زیادی در پی داشت، اما در نهایت موضوعی که باعث شد افشار در فضای مجازی به معنای واقعی حاشیه‌ساز شود، یک پست دیگر این بازیگر بود.

رفتار سلبریتی‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به خاطر نداشتن چارچوب مشخص و نبود نظارت، اغلب حاشیه‌آفرین بوده است. چه در مسائل سیاسی، چون نقش‌آفرینی به عنوان پیاده‌نظام تبلیغاتی، چه هنگام بلایای طبیعی که سلبریتی‌ها بدون توجه به کارکرد نهادهای رسمی، به صورت مستقیم به دنبال جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌روند و چه در دوره کنونی که در شرایط التهاب روانی جامعه در مقابل ویروس کرونا، یک سلبریتی، بدون توجه به مسائل اخلاقی به دنبال کسب درآمد از محل تبلیغ در شبکه‌های مجازی است.

فضای بی‌دروپیکر شبکه‌های اجتماعی برای بسیاری از سلبریتی‌های ایرانی به محلی برای کسب درآمدهای میلیونی بدون نظارت و حتی بدون پرداخت مالیات تبدیل شده است.

چندی پیش یکی از خبرنگاران شناخته‌شده حوزه موسیقی اعلام کرد بختیاری برای تبلیغ آهنگ خواننده‌های جوان در اینستاگرام بین ۸ تا ۴۰ میلیون تومان دریافت می‌کند. این اختلاف قیمت هم بر اساس حضور یا عدم‌حضور وی در کلیپ تبلیغاتی تعیین می‌شود. اینکه بازیگر سابق سریال‌های کمدی تلویزیون که این روزها کمتر در صداوسیما و سینما حضور دارد، به خاطر کلیپ‌های چندثانیه‌ای تبلیغاتی چه درآمدی کسب می‌کند؛ موضوعی که می‌تواند مورد توجه وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد تا شاید در معافیت‌های مالیاتی که به این افراد تعلق می‌گیرد، تجدیدنظر انجام دهند، ولی آنچه از بعد اجتماعی و اخلاقی از سوی ارشاد پیگیری شود، بحث تعهد اجتماعی سلبریتی‌هاست.

کسب درآمد از موضوعی که با جان انسان‌ها در ارتباط است و میلیون‌ها ایرانی را درگیر خود کرده است، چه توجیه اخلاقی می‌تواند داشته باشد؟ تبلیغ محصولی که کاربرد دارویی دارد، بدون توجه به اینکه آیا از سوی وزارت بهداشت تأثیر درمانی آن تأیید شده یا خیر! کاری است که شارلاتان‌ها در این روزها انجام می‌دهند. مردم در حال انتقاد از بختیاری هستند که چرا چنین تبلیغی را منتشر کرده است، ولی چرا مسئولان وزارت ارشاد حاضر نیستند در قبال این رفتار غیرمسئولانه واکنشی نشان دهند و برای جلوگیری از تکرار آن از سوی بختیاری یا دیگر سلبریتی‌ها قاطعانه برخورد نمی‌کنند!؟

در شرایطی که جامعه نسبت به شیوع یک بیماری در شرایط مساعدی قرار ندارد، آیا نمونه مشابهی غیر از ایران درباره چنین رفتارهای کاسب کارانه‌ای در دنیا گزارش شده است؟ آیا سلبریتی‌ها در آن کشورها هم مانند ایران تعهد و فهم اجتماعی را آموزش ندیده‌اند؟ جهان نيوز

نظر شما