شناسهٔ خبر: 38503209 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی:

کمبود برخی ویتامین ها احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می دهد

یاسوج - ایرنا - کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه کمبود ویتامین‌ها C، A ، D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی و کرونا را افزایش می‌دهد گفت: ویتامین‌ ها دشمن کرونا ویروس هستند.

صاحب‌خبر -

هاجر داورپناه روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت:  عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروسی کرونا دارد.

وی بیان کرد: نداشتن تغذیه صحیح و  بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های ریوی، قلبی، سوء تغذیه علائم این بیماری را تشدید می کنند.

داورپناه تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها و حداقل ۲ واحد میوه، مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مانند سبزی و سالاد، میوه‌های حاوی ویتامین C مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مانند انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ، هویج ،کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو که از منابع خوب ویتامین A هستند  توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد:  کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتونی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا و لازم است برای پیشگیری نکات زیر را رعایت کنند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه کرد: افراد برای پیشگیری از کرونا، هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند.

داورپناه تصریح کرد: برای پیشگیری بهتر علاوه بر رعایت نکات بهداشتی همچنین مصرف هویج، کدو حلوایی، خوردن پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا را فراموش نکنند.

وی اضافه کرد: از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین پرهیز و استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.

 داورپناه گفت: از منابع غذایی مانند حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده و از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده (مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو، کباب‌هایی که مغز پخت نشده اند) خودداری شود.

وی تاکید کرد: خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند، ممنوع و در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.


 

نظر شما