شناسهٔ خبر: 38502778 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جدیدترین ماموریت اسپیس ایکس؛

ارسال محموله‌ای شگفت انگیز به ایستگاه فضایی بین المللی

شرکت اسپیس ایکس در جدیدترین ماموریت کپسول فضایی کارگو دراگون محموله‌ای از تجهیزات علمی به ایستگاه فضایی ارسال می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،مقام‌های شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده اند در تاریخ ۲ مارس سال میلادی جاری کپسول فضایی کارگو دراگون این شرکت محموله‌ای شامل انواع تجهیزات و ابزار‌ها برای انجام آزمایش‌های علمی مختلف را به سوی ایستگاه فضایی بین المللی ارسال می‌کند.

برخی از آزمایش‌هایی که قرار است در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شود برای بهبود زندگی انسان‌ها برروی زمین و برخی دیگر مخصوص فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی است.

از جمله این آزمایش ها، شرکت آدیداس است که در نظر دارد آزمایش کفی کفش‌های خود را که از هزاران گلوله کوچک تشکیل شده و بین لایه درونی و کفی کفش قرار می‌گیرد را در وضعیت میکروگرانش مورد آزمایش قرار دهد تا نحوه حرکت گلوله‌ها را بررسی کند.

کارشناسان آدیداس امیدوار هستند با انجام آزمایش در وضعیت میکروگرانش بتوانند محصول‌های منعطف‌تر تولید کنند و به این ترتیب در زمینه تجاری به موفقیت دست یابند.
 

یکی دیگر از تجهیزات منحصربه فردی که قرار است در جدیدترین ماموریت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شود، تاسیساتی به نام Bartolomeo facility است که خارج از ایستگاه فضایی به ماژول کلمبوس آژانس فضایی اتحادیه اروپا ESA متصل می‌شود و به این ترتیب می‌تواند چشم انداز منحصربه فرد و ویژه‌ای از زمین در اختیار فضانوردان قرار دهد. بیشتر بخوانید: خودور‌های خاص برای رانندگی در ماه بدون لباس فضایی
در این تاسیسات جدید برخی آزمایش‌ها انجام می‌شود و پس از اتمام آزمایش‌ها داده‌ها به زمین بازگردانده خواهند شد. یکی از مشکل‌هایی که در فضا وجود دارد کمبود آب مصرفی است. امروزه آب در ایستگاه فضایی بین المللی مقدار محدودی دارد و در موارد مختلفی، چون انجام آزمایش‌های علمی، بهداشت شخصی فضانوردان و تمیز و ضدعفونی کردن برخی تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانشمندان برای بررسی میزان آب مصرفی درحمام به وسیله انسان‌های ساکن بر روی زمین و ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی درنظر دارند نوعی آزمایش برای بررسی نحوه شکل گیری قطره و جریان آب انجام دهند.
 

بنابر مطالعه‌های انجام شده کاهش سرعت جریان آب در دوش سبب کاهش اثربخشی و طولانی شدن زمان استفاده افراد از دوش شود که در اثر آن میزان بیشتری آن مصرف می‌شود. نیروی جاذبه زمین نقش بسیار مهمی در چگونگی شکل گیری قطره و جریان‌های آب دارد؛ از این رو دانشمندان در نظر دارند به بررسی نحوه حرکت و شکل گیری قطره‌های آب در وضعیت میکروگرانش بپردازند تا به این ترتیب راهکار‌های جدیدی برای جلوگیری از هدر رفت آب بیابند.

مطالعه اثر‌های زندگی در فضا بر بدن انسان به ویژه سیستم گوارش یکی دیگر از هدف‌های ماموریت پرتابی کپسول فضایی کارگو دراگون است.

انجام آزمایش اثر زندگی در فضا بر سیستم گوارش بدن انسان به وسیله شرکت hiIC انجام می‌شود. این شرکت نوعی دستگاه در سایز بسیار کوچک طراحی کرده است که برای مطالعه فیزیولوژی اندام‌ها و بدن انسان و مطالعه بیماری‌ها در فضا در محیط آزمایشگاهی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
 

این دستگاه قابلیت‌های مختلفی، چون تصویر برداری، نمونه برداری، ذخیره سازی اطلاعات و قابلیت دانلود اطلاعات جدید را دارد و می‌تواند به تجزیه تحلیل مولکولی بدن انسان بپردازد. انجام آزمایش از راه بلعیدن تراشه انجام می‌شود و مشکلی برای فضانوردان به وجود نمی‌آورد.

به گفته کارشناسان زندگی در فضا سبب ایجاد استرس فراوان در فضانوردان می‌شود که درنتیجه آن سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند. این مشکل به ویژه برای فضانوردانی که برای بازه زمانی طولانی درسفر‌های فضایی به سر می‌برند بیش از سایرین است.

کارشناسان امیدوارند با انجام آزمایش‌های فراوان بتوانند به راهکار‌های جدیدی برای درمان بیماری‌های گوارشی در انسان‌ها دست یابند.

دستگاه چاپ سه بعدی یکی از منحصربه فرد‌ترین اختراع‌هایی است که در عصر مدرن انجام شده است. دانشمندان درنظر دارند با استفاده از این دستگاه در آینده تجهیزات مورد نیاز سفینه‌های فضایی را درفضا ساخته و به بهره برداری برسانند.
 

کارشناسان درجدیدترین ماموریت کپسول فضایی کارگو دراگون در نظر دارند به آزمایش و ساخت نسل جدید چاپگر‌های سه بعدی بپردازند تا بتوانند قطعه‌های جدیدی با استفاده از چاپگر سه بعدی در آینده تهیه و تولید کنند که کیفیت بهتری به نسبت نمونه‌های کنونی داشته باشد.

در زمینه آزمایش‌های پزشکی هم فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی در نظر دارند به انجام آزمایش رشد سلول‌های قلب بدن انسان بپردازند. تولید قلب از سلول‌های بنیادی بدن انسان می‌تواند درآینده سبب نجات جان میلیون‌ها نفر از مرگ شود.
 
رشد سلول‌های قلب در وضعیت میکروگرانش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند اطلاعات منحصربه فردی درباره اثر وضعیت میکرو گرانش بر تولید تعداد بیشتر سلول‌های قلبی در اختیار دانشمندان قرار دهد.
 

کارشناسان در نظر دارند رشد سلول‌های قلبی را به طور موازی درایستگاه فضایی بین المللی و زمین انجام دهند و پس از تکمیل آزمایش درفضا نمونه‌ها را برای بررسی بیشتر به زمین ارسال کنند.

منبع: spacedaily
انتهای پیام/

نظر شما