شناسهٔ خبر: 38502213 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

احساس خطر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در پی شیوع کرونا؛

حضور دانشجویان در بیمارستان‌ها امری خطرناک است/ کلاس‌ها را به صورت آموزش مجازی برگزار کنید

بیمارستان‌هایی که خود از پرخطرترین مکان‌های ابتلا هستند و حتی کمترین امکاناتی از جمله ماسک و دستکش در جهت حفظ جان دانشجویان وجود ندارد، حضور در خوابگاه‌هایی که با کمبود شدید امکانات بهداشتی مواجه هستند و خود عامل تشدید بحران است برای دانشجویان بسیار خطرناک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛در روزهای گذشته در پی شیوع بیماری کرونا و فراگیر شدن آن در کشور برخی دانشگاه ها اقدام به تعطیل کردن دانشگاه و خوابگاه های دانشجویی کردند، دانشجویان زیادی به خانه هایشان برگشتند، ابتدا تعطیلی دانشگاه تا آخر هفته اعلام شد سپس بعضی دانشگاه ها با اعلام مجازی شدن کلاس ها تا پایان سال خبر از تعطیلی دانشگاه ها تا 15 فروردین سال جدید دادند، خبری که خیلی زود توسط رئیس جمهور تکذیب شد و حسن روحانی اعلام کرد که از شنبه پیش رو کلاس ها و دانشگاه ها دایر هستند، اما موضوع به همین جا ختم نمی شود و وزارت بهداشت خبر داد به زودی شرایط را بررسی کرده و نتیجه نهایی را اعلام می کند؛ در پی همین بلاتکلیفی دانشجویان و تشکل های دانشجویی دست بکار شده و با نامه نگاری و صدور بیانیه خواستار اتخاذ تصمیم صحیح و تعطیلی دانشگاه جهت حفاظت از دانشجویان و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا شدند. در ادامه اقدامات تشکل های دانشجویی آورده شده است:

بیانیه شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور درباره بیماری کرونا
اکنون ما دانشجویان از مسئولین محترم می‌خواهیم که در کمال صداقت با مردم واقعیات را در میان بگذارند تا همه در کنار یکدیگر فارغ از مباحث غیرکارشناسی از این موقعیت به عنوان یک مبارزه با بیماری همه‌گیر واگیردار نه به بیشتر و نه کمتر عبور کنیم. مسلما عبور و گذشتن از این وضعیت مستلزم پذیرفتن موقعیت و ایجاد آگاهی مناسب است. و در این راستا ضمن لزوم وجود پیگیری و انجام اقدامات پیشگیرانه از قبیل آموزش راهکار‌های لازم، تهیه لوازم اولیه به مقدار لازم برای همه‌ی مردم و تعطیل مراکز عمومی از قبیل مراکز علمی مثل دانشگاه‌ها، مدارس و آموزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی مثل سینما‌ها، مراکز تفریحی و تجاری و .... در کشور لازم است.

به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی این نکته را ذکر می‌کنیم در راستای سوگندی که خورده‌ایم در جهت به کارگیری تمام توان خود در راه حفظ سلامتی مردم کشورمان، ترسی از حضور و یاری رساندن و جان دادن در شرایط بحرانی نداریم اما شایان به ذکر است که در این برهه حضور ما دانشجویان در بیمارستان‌ها و خوابگاه خود تشدید کننده بحران است و به مانند مردم عادی که در این زمان بهتر است از حضور بی‌مورد در بیمارستان منع شوند؛ حضور دانشجویان نیز با توجه به اولویت دوچندان درمان بر آموزش در بیمارستان‌ها امری اشتباه است. بیمارستان‌هایی که خود از پرخطرترین مکان‌های ابتلا هستند و حتی کمترین امکاناتی از جمله ماسک و دستکش در جهت حفظ جان دانشجویان وجود ندارد. حضور در خوابگاه‌هایی که با کمبود شدید امکانات بهداشتی مواجه هستند و خود عامل تشدید بحران است.

بیش تر بخوانید//بیانیه شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها

نامه دفاتر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه‌های علوم پزشکی خطاب به سعید نمکی
نظر به تفویض اختیار ریاست جمهوری به این ستاد، نخست با توجه به شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور و همه‌گیری بالای این ویروس بنابر صلاح‌دید مجامع پزشکی یکی از راه های موثر پیشگیری از انتقال این ویروس، دوری افراد از تجمعات انسانی است؛ همانطور که واقف هستید از مصادیق این تجمعات خوابگاه‌های دانشجویی هستند که بعضا صدها دانشجو در هرکدام از خوابگاه‌ها اقامت دارند و دانشگاه‌های سراسر کشور میزبان هزاران دانشجو هستند که در صورت ابتلا هر کدام از این عزیزان احتمال سرایت بیماری به سایر دانشجویان چندین برابر حالت عادی خواهد بود.

با احترام از جنابعالی خواستاریم با توجه به نظر کارشناسان و نگرانی خانواده دانشجویان و خطر بالای ابتلای دانشجویان به ویروس کرونا در صورت بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، با تعطیلی دانشگاه های سراسر کشور تا عید نوروز موافقت فرمایید.

دوم با توجه به تعطیلی طولانی مدت مراکز آموزشی سراسر کشور پیشنهاد می گردد نسبت به برگزاری کلاس های درسی به صورت مجازی با هدف کاهش اثرات نامطلوب این تعطیلی گسترده، اقدام فرمایید.

بیش تر بخوانید// ۲ درخواست انجمن‌های اسلامی دانشجویان علوم پزشکی از وزیر بهداشت

نظر شما