شناسهٔ خبر: 38501988 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

با مداخله آمریکا در افغانستان تحلیف «غنی» به‌تعویق افتاد

علی‌رغم برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت افغانستان برای برگزاری مراسم تحلیف غنی، وزارت خارجه آمریکا از به‌تعویق افتادن این مراسم تا 2 هفته آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

العالم-آسیا

«زلمی خلیل‌زاد»، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان امروز در حساب توئیتری خود از به‌تعویق افتادن مراسم تحلیف اشرف غنی تا 9 مارس (19 اسفند) سال جاری خبر داد.

وی با اعلام این خبر تاکید کرد که سیاسیون افغانستان باید از این حکومت به رهبری اشرف غنی حمایت فراگیر داشته باشند.

پس از اعلام وزارت خارجه آمریکا، ارگ نیز در بیانیه‌ای شایعات درباره شیوع ویروس کرونا، تنگنای زمانی برای حضوریابی مهمان‌های خارجی و نیاز به آمادگی‌های بیشتر فنی برای برگزاری مراسم با شکوه را از دلایل عمده تاخیر در برگزاری مراسم تحلیف غنی عنوان کرد.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله رقیب اصلی غنی، اعلام کرد این نتایج را قبول نداشته و حکومت فراگیر را تشکیل خواهد داد.

پس از اعلام موضع عبدالله، بسیاری از احزاب سیاسی افغانستان از جمله حامد کرزی از تشکیل حکومت فراگیر حمایت کردند.

همزمان با اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برخی چهره‌های سیاسی این کشور عوامل خارجی و دست دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کابل را از عمده دلایل ناکامی انتخابات عنوان کردند.

حامد کرزی ریس‌جمهور پیشین افغانستان چندی پیش در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی به صراحت اعلام کرد که سرنوشت انتخابات افغانستان را آمریکا رقم می‌زند.

وی نتایج انتخابات افغانستان را در راستای اهداف و سیاست‌های آمریکا و سایر کشورهای خارجی خواند.

فارس

نظر شما