شناسهٔ خبر: 38501915 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عرب نیوز گزارش داد:

تلاش هند و آمریکا برای بهبود روابط، به‌رغم اختلاف‌های جدی

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از سفری دو روزه هند را به مقصد واشنگتن ترک کرد. وی هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که به هند سفر می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه عرب نیوز، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه گذشته -‌سه‌شنبه- پس از سفری دو روزه هند را به مقصد واشنگتن ترک کرد. وی هفتمین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که به هند سفر می‌کرد. 

گرچه رهبران پوپولیست هند و آمریکا در روزهای اخیر با مشکلاتی داخلی مواجه شده بودند، حضور ترامپ در استادیوم ۱۰۰ هزار نفری احمد آباد رویدادی بزرگ در ابعاد دیپلماتیک بود. از این منظر، این دیدار می‌ـاند به بهبود روابط میان دو کشور کمک شایانی کند، هرچند که در حاشیه دیدار ترامپ و در پی درگیری میان پلیس و جامعه مسلمانان این کشور ۱۳ تن کشته شدند. 

پیش از روی دادن این دیدار، ناظران از احتمال توافق تجاری گسترده‌ای میان دهلی نو و واشنگتن خبر می‌دانند، اما این سفر دو روزه نشان داد که این امر چندان هم محقق نخواهد شد. ترامپ روز دوشنبه تاکید کرد که او و جامعه تجاری آمریکا در پی توافق تجاری با هند هستند و «هند به‌زودی میزبان بزرگ‌ترین طبقه متوسط در جهان خواهد بود و طی طی ۱۰ سال فقر شدید در این کشور کاملا ناپدید خواهد شد.»

به‌رغم این ناامیدی، توافق‌هایی در زمینه انرژی، ارتباطات و مسائل دفاعی به امضا رسید. گفتنی است که افزایش روابط دوجانبه با هند یکی از موارد مهم برای افزایش اعتبار استراتژی ترامپ در زمینه کشورهای حوزه اقیانوس هند و آرام است. این در حالی است که پیشتر و با توجه به پروژه راه ابریشم چین، شماری از تحلیل‌گران سیاست ترامپ را در زمینه این منطقه مورد انتقاد قرار داده بودند. 

در واکنش به این انتقادها، تیم ترامپ از شماری توافق‌های دوجانبه با کشورهای آسیای شرقی و منطقه اقیانوس هند پرده برداشت. علاوه بر مورد اخیر هند، می‌توان به توافق با ژاپن در سپتامبر گذشته اشاره کرد، هرچند که موفقیت چندانی در این زمینه عاید کاخ سفید نشده است. 

به همین دلیل است که ترامپ و مودی تلاش می‌کنند در ماه‌های آینده به توافقی جامع و گسترده در زمینه تجارت دست یابند. واشنگتن یکی از دو شریک بزرگ اقتصادی دهلی نو (در کنار پکن) است. نکته اما اینجاست که آیا سیاست «ابتدا آمریکا»ی ترامپ و دستورالعمل «ساخته هند» نخست‌وزیر هند می‌تواند با یکدیگر همپوشانی داشته باشد یا خیر. بنابراین چه‌بسا دور از انتظار نباشد که امضای هرگونه توافق جدی تجاری میان دو طرف به بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر موکول شود. 

 

 


 

نظر شما