شناسهٔ خبر: 38501707 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار علمی و پژوهشی

تولید الماس از مولکول نفت و گاز

پژوهشگران دانشگاه استنفورد برای بار اول توانستند ملکول موجود در سوخت فسیلی را به الماس خالص تبدیل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، محققان پس از بررسی سازوکار شکل گیری اَلماس توانستند شیوه تازه ای را برای تولید یک الماس خالص با استفاده از مولکول سوخت فسیلی اختراع کنند.

این خبر نه تنها برای سازندگان طلا و جواهر مسرت بخش است، بلکه برای تمامی افرادی که در فرآیند تولید محصولات گوناگون به اعمال فشار زیاد بر روی مولکول های اجسام گوناگون احتیاج دارند، تحولی امیدوارکننده محسوب می شود. مولکولی که به این منظور شناسایی شده هم در نفت خام و هم در گاز طبیعی وجود دارد.

الماس در عمق چند صد کیلومتری زمین و تحت فشار و گرمای شدید شکل می گیرد و ایجاد آن حاصل کریستالیزه شده کربن است.

پژوهشگران از چند دهه گذشته به دنبال پیدا کردن راهی برای تبدیل مواد گوناگون به سنگ الماس بوده اند. ولی علیرغم استفاده از روش های گوناگون مبتنی بر اعمال فشار و گرما در خصوص هیچ ماده ای به نتیجه مناسب نرسیده بودند و این بار اول است که مولکولی در دنیا با چنین قابلیتی شناسایی می شود.

محققان بررسی های خود در این زمینه را با بررسی پودرهای تصفیه شده و به دست آمده از مخازن نفتی شروع کردند و با بررسی آن ها از روش میکروسکوپ های قوی، الگوهایی را در اتم های این پودرها شناسایی کردند که شبیه با اتم های کریستال های الماس بود. بعد از آن این پودرها با لیزر در حد ۶۲۷ درجه سانتیگراد گرما داده شد و تحت فشار شدید قرار گرفت تا سنگ الماس به دست آید.

الماس جدید تنها دارای کربن است و بر خلاف الماس های دیگر هیچ هیدروژنی در آن وجود ندارد. کل این فرآیند در عرض چند ثانیه رخ می دهد و اکنون از این شیوه تنها میتوان برای تولید الماس های ریز استفاده کرد.

نظر شما