شناسهٔ خبر: 38500914 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با روشی نوین؛

محققان کشور موفق به حذف فلزات سنگین پساب‌ها شدند

میترا سعیدی کیا

محققان کشور با روشی نوین و فناورانه موفق به حذف فلزات سنگین از پساب‌های صنعتی شدند. از مزایای این روش علاوه برسادگی، ارزان بودن آن برای استفاده در مقیاس صنعتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایرج کاظمی نژاد مجری طرح پژوهشی حذف فلزات سنگین پساب‌ها گفت: ما با اجرای این طرح موفق شدیم آلاینده‌ها را از پساب کارخانه‌ها جدا کنیم تا آب خروجی آنها عاری از فلزات سنگین باشد.

وی افزود: الکترواکسیداسیون پالسی به عنوان رهیافتی نوین در حذف آلاینده‌های پساب‌ها مورد استفاده قرار گرفت که روشی توانمند، کارآمد و در عین حال سازگار با محیط، ساده و ارزان بدون نیاز به تجهیزات پیچیده است. این روش امکان حذف آلاینده‌ها را در شرایط متعارفی محیط، زمان کم، با کنترل مناسب بازدهی و بدون مصرف انرژی زیاد فراهم می‌کند.

این محقق ادامه داد: حذف آلاینده‌های مس و نیکل در این طرح مورد نظر بود اما این روش برای تمامی فلزات سنگین با بهینه کردن روش قابلیت اجرا دارد. دو الکترود در این روش استفاده می‌شود و با تولید اکسید آهن جذب فلزات سنگین رخ می‌دهد. پس اگر برای هر عنصری شرایط محلول از نظر غلظت و ph بهینه شود می‌توان آن حذف آن عنصر را انجام داد.

با این اقدام محققان و توسعه این روش می‌توان با هزینه‌ای کمتر شاهد جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به محیط زیست باشیم. سالانه فعالیت‌های غیراصولی صنعتی و کشاورزی مقادیر زیادی از ترکیبات آلاینده­ آلی و معدنی را به­طور مستقیم و غیرمستقیم به خاک و آب‌های زیرزمینی وارد می‌کند. این اقدام منجر به آلودگی آنها و در نتیجه وارد شدن به چرخه­ غذایی موجودات زنده می‌شود.

همچنین افزایش فعالیت‌های صنعتی آلودگی ناشی از پساب‌های صنعتی به­ویژه در اطراف مراکز صنعتی از جمله عوامل تهدید کننده­ سلامت جامعه به­شمار می‌رود. پس بررسی و مطالعه برای یافتن روشی مناسب و مطلوب برای حذف این آلاینده­ها بسیار ضروری است. از جمله­ مهم­ترین معایب روش‌های موجود در جداسازی آلاینده­‌ها از محیط‌های آبی می­توان به نیاز به تجهیزات پیچیده و گران­قیمت، زمان نسبتاً طولانی فرآیند جداسازی، مصرف انرژی زیاد و بازدهی کم اشاره کرد که این عوامل ­موجب محدودیت بکارگیری این روش­ها در مقیاس صنعتی می‌شود.

نظر شما