شناسهٔ خبر: 38500486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد

مفرد: جزئیات فعالیت‌ قرارگاه مبارزه باکرونا از سوی معاون سازندگی بسیج دانشجویی

معاون سازندگی بسیج دانشجویی در خصوص جزئیات فعالیت قرارگاه مبارزه با ویروس کرونا که در این سازمان تشکیل شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

جزئیات فعالیت‌های ستاد مبارزه با ویروس کرونا توسط معاونت سازندگی بسیج دانشجویی/ از تامین نیروی متخصص تا تولید ابزار‌های بهداشتی مورد نیاز

صادق مفرد، معاون سازندگی بسیج دانشجویی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص اقدامات بسیج دانشجویی برای پیشگیری و کمک رسانی در خصوص ویروس کرونا در کشور گفت: بیماری کرونا در کشور به صورت فراگیر شده، جو روانی که ایجاد کرده آن را تبدیل به یک مسئله ملی کرده است. در ابتدا معاونت جهادی بسیج دانشجویی جلساتی را با متخصصان وزارت بهداشت برگزار کرد و رفت و آمد‌هایی که در این موضوع داشتیم ابتدا بررسی کردیم که در چه حوزه‌هایی و در کجا‌ها نیاز به ورود سازمان بسیج دانشجویی است.

وی افزود: در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که قرارگاه جهادی مبارزه با کرونا در کشور تشکیل شود که این اتفاق از امروز رخ داد و قرارگاه جهادی تشکیل شد. در این قرارگاه دو سیاست اصلی داریم که اولا می‌خواهیم به آرام شدن فضا کمک کنیم، این کار از طریق تامین پزشک، آموزش دادن و تامین اقلامی که کمبود است و سیاست دیگر این است که ورودمان در این حوزه برای آرام کردن فضا کمک به نهاد‌هایی مانند وزارت بهداشت که متولی اصلی است و بسیج دانشجویی به عنوان حامی در این مسئله ورود کرده است.

وی افزود: بسیج دانشجویی می‌خواهد اولا در این حوزه کمک رسانی کند و دوما کار‌های تخصصی که می‌خواهد در این حوزه انجام شود را کاملا با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه من جمله وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دهذ، به این معنا که اقدام غیر تخصصی و غیرهماهنگ با این مجموعه‌ها صورت نخواهد گرفت.

معاون سازندگی بسیج دانشجویی اضافه کرد: یکی از اقدامات این است که تولید و انتشار محتوا داشته باشیم این امر با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی که ۷۲ دانشگاه در کشور هستند، مطالب مورد نیازی که به آموزش عمومی و هم به بهداشت عمومی کمکی می کند را تولید کنیم،مانند مصاحبه کردن با افرادی که در سطح استان‌ها و کشور شناخته شده هستند این‌ها با مردم صحبت کنند، این افراد کسانی باشند که مردم به آن‌ها اعتماد دارند که بتوانیم در نهایت جوی آرامی را ایجاد کنیم.

مفرد گفت: همچنین در این مسیر قصد داریم از ابزار‌های رسانه‌ای مانند صدا و سیما و خبرگزاری‌ها استفاده کنیم و این محتوا‌ها را از طریق این رسانه‌ها منتشر کنیم. همچنین محور دوم تامین نیروی متخصص است که فراخوان را شروع کردیم که هم بچه‌های جهادی و هم سایر دانشجویان دانشگاه‌های پزشکی  شرکت کردند و در این فراخوان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز اعلام نیاز کردند برای کمک دادن به کادر پزشکی بیمارستان‌ها و مجموعه‌هایی که خدمات ارائه می‌کنند.
 
وی ادامه داد: ما در صدصد هستیم که این نیرو‌ها را بتوانیم تزریق کنیم .همچنین برای مجموعه‌هایی که مشاوره تلفنی و حضوری می‌دهند پزشک و متخصص به این حوزه‌ها معرفی خواهیم کرد. بحث بعدی آموزش بهداشت است که دانشجویان غیرپزشکی هم می‌توانند انجام دهند و می‌توانند نکات بهداشتی را در مراکزی که اجتماع بیشتری است به مردم داشته باشند. محور بعدی فعالیت، تامین اقلام ضروری است که در استان‌های قم و مرکزی گروه‌های جهادی این کار را آغاز کردند و به زودی کارگاه‌های بزرگتر را راه اندازی می‌کنیم. برای تولید ماسک و کمک دادن به مراکزی که نیاز به این اقلام دارند. همچنین کمک به مراکزی که تولید ماسک را دارند و قرار است سه شیفته نیرو‌های آن‌ها فعالیت کنند گروه‌های جهادی می‌توانند به این مراکز کمک کنند و کمبود نیرو‌های آن‌ها از طریق دانشجویان جهادی که لزوما دانشجویان پزشکی نیستند و می‌توانند سایر دانشجویان نیز باشند به این مراکز معرفی می‌شوند تا کمبود نیروی آنها تامین شود.
 
مفرد یادآور شد: قرارگاه جهادی بسیج دانشجویی نیز کارگاهی را راه اندازی خواهد کرد که این اقلام مورد نیاز تامین شود. محور بعدی فعالیت این ستاد مطالبه گری  از دستگاه‌هایی که وظایفی در این خصوص دارند خواهد بود، چه نظارت بر کار و توزیع اقلام بهداشتی و چه دستگاه‌هایی که موظف به ارائه خدمات هستند و به وظایف شان عمل نمی‌کنند و ورود خواهیم کرد.
 
وی گفت: ستاد کشوری مبارزه با ویروس کرونا از امروز تشکیل شده نشستی را به صورت ویدئو کنفرانسی با استان‌ها برگزار خواهیم کرد و دبیرخانه استانی آن نیز به زودی تشکیل خواهد شد. این کمیته‌ها مشغول به کار خواهند شد و کمیته‌ای هم که جلسه آن با معاونین وزارت بهداشت برگزار شد ریشه یابی و مسئله یابی موضوع است که از ظرفیت مسئولان بسیج دانشگاه‌های پزشکی برای بررسی دقیق‌تر این موضوع و ارائه راهکار‌های اساسی که این موضوع مشخص شود استفاده خواهیم کرد.

معاون سازندگی بسیج دانشجویی اظهار کرد: این در واقع کلیات فعالیت ستاد مبارزه با کرونا در بسیج دانشجویی است که با هماهنگی این اقدام را گسترش خواهیم داد و خدماتی نیز تاکنون صورت گرفته است. برای مثال گروه‌های جهادی خراسان رضوی فراخوان نیرو دادند گروه‌های جهادی شیراز، قم و اراک در این قضیه ورود کردند و دانشجویان تهران نیز به این مسئله ورود کردند.

وی در پایان گفت: مجموعه بسیج دانشجویی برای مبارزه با ویروس کرونا پای کار آمده اند و معاونت جهادی دبیر این ستاد خواهد بود.

نظر شما