شناسهٔ خبر: 38499089 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آفریقا در معرض کرونا

تهران - ایرنا - با وجود اینکه بیش از دو ماه از خیزش ویروس کرونا در شرق آسیا گذشته و با زایش آن در این منطقه از جهان در دیگر نقاط جهان نیز گسترش یافته است، قاره آفریقا به همراه آمریکای جنوبی دیرتر از همه نقاط با این بیماری مرگبار رو به رو شد.

صاحب‌خبر -

اگرچه این قاره از قبل هم با برخی بیماری های مهلک دیگر همچون ایبولا، آنفولانزای خوکی، تب زرد آفریقایی و برخی بیماری های دیگر دست و پنجه نرم کرده است اما این باز نیز، ولو دیرتر از دیگر نقاط جهان با این ویروس ناشناخته و به اعتقاد برخی کارشناسان شناخته شده و دستکاری شده توسط آمریکا رو به رو شد، با این وجود بعد از هشدارهای سازمان بهداشت جهانی برای گسترش تدریجی این ویروس در سطح این قاره که بطور کل از لحاظ امکانات ضعیف است، بسیاری از کشورهای این قاره اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با این بیماری جدید را آغاز کرده اند.

این ویروس که به "کووید-۱۹" معروف است براساس پیش بینی ها از تقریبا اول فوریه (۱۱ بهمن) به تدریج مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و در برخی کشورهای آفریقایی به ویژه آنهایی که با چین مراودات بازرگانی بیشتری داشتند ظهور و بروز کرد و بعد از انتشار اخبار مربوط به ابعاد ناشناخته این ویروس در رسانه های جهان، اقدامات تامین امنیت بهداشتی برای پیشگری و جلوگیری از گسترش این ویروس در این قاره نیز آغاز شد.

شناسایی نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در مصر بسیاری از ناظران و کارشناسان را به شدت نگران کرده بود، چرا که آنها معتقدند سیستم ناکارآمد بهداشتی و ضعف زیرساخت‌ها در اغلب کشورهای آفریقایی مقابله موثر با همه گیری آنرا را دشوار می‌کند و احتمال گسترش سریع آن را افزایش می‌دهد.

شنبه گذشته سوم اسفند ماه بود که سازمان بهداشت جهانی در مورد مقابله با ویروس کرونا در قاره آفریقا به‌ دلیل فقدان تجهیزات ضروری پزشکی و سیستم سلامت ضعیف این قاره هشدار داده بود.

خبرگزاری فرانسه همان روز به نقل از "تدروس ادهانون" دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نوشت که وی از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا خواسته که با همکاری یکدیگر در برابر حمله احتمالی این ویروس به قاره خود آمادگی پیدا کنند و در برابر ویروس رفتار تهاجمی قوی‌تری نشان دهند.

وی خطاب به وزرای بهداشت اتحادیه آفریقا که در آدیس‌آبابا گرد هم آمده بودند، گفته بود که نگرانی عمده این سازمان، شیوع کرونا در کشورهایی با سیستم سلامت ضعیف است.

بیماری کرونا از دسامبر سال ۲۰۱۹ تاکنون، بیش از ۲۵۰۰تن را کشته و بیش از ۷۵ هزار و ۵۰۰ نفر را نیز در چین آلوده کرده است.

بیش از هزار و ۱۵۰ نفر از مبتلایان در خارج از چین آلوده شده‌اند. مصر نیز تنها کشور آفریقایی است که آزمایش کرونا در یک مورد در آنجا مثبت گزارش شده است.

با این حال به گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۲۰۰ مورد مشکوک به کرونا در قاره آفریقا وجود داشته که پاسخ نمونه‌گیری از همه آنها منفی بوده است.

با این حال تدروس ادهانون رییس سازمان بهداشت جهانی معتقد است اگر این ویروس در قاره آفریقا همه‌گیر شود، تجهیزات و سیستم پزشکی کشورهای آفریقایی به سختی قادر به رسیدگی به همه بیماران خواهد بود.

کشورهای آفریقایی در تلاش برای افزایش ظرفیت نمونه‌گیری از موارد مشکوک هستند و آن‌ طور که خبرگزاری فرانسه نوشته توانایی آنها در انجام نمونه‌گیری از دو به ۲۶ رسیده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه یکشنبه ۲۳ فوریه ( ۴ اسفند) به نقل از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در مبارزه کشورهای آفریقایی علیه ویروس کرونا، در کنار آن ها خواهد ایستاد و به آن ها کمک خواهد کرد. 

مسوول قاره آفریقا در سازمان بهداشت جهانی گفته بود: قاره آفریقا از آمادگی لازم برای مقابله با ویروس کرونا برخوردار نیست. سازمان بهداشت جهانی به تازگی آزمونی را برای سنجش میزان آمادگی کشورهای آفریقایی جهت مقابله با ویروس کرونا به اجرا گذاشته که بر اساس آن در بهترین حالت این دسته از کشورها، ۶۶ درصد برای مقابله با این ویروس آمادگی دارند.
اما به گزارش ۲۶ بهمن ماه رادیو بین المللی فرانسه عمده‌ترین مکانی که بیشترین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده، کشتی تفریحی «دایموند پرنسس» است که ۶۹۱ نفر از مسافران آن به این ویروس آلوده شدند و تا به امروز ۴ تن از آنها جان باختند.

کشتی دایموند پرنسس، حامل سه هزار و ۷۰۰ مسافر، پس از آنکه به سواحل ژاپن رسید، تمامی مسافران آن به دلیل احتمال به آلوده بودن به ویروس کرونا در قرنطینه قرار گرفتند.

البته هنوز جز چند گزارش پراکنده، گزارش قابل توجهی از شیوع گسترده ویروس کرونا در قاره آفریقا ارائه نشده است و البته تا کنون بیش از ۸۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا در خارج از کشور چین و در ۳۸ کشور دیگر در جهان شناسایی شده است.

با این وجود اولین کشورهای آفریقایی که سکوت را شکسته و موجودیت این ویروس را در کشورشان اعلام عمومی کردند، کشور مصربود و در آخرین مورد نیز دیروز/سه شنبه/ بود که خبرگزاری رسمی الجزایر (ای پی اس) به نقل از وزارت بهداشت، جمعیت و اصلاحات درمانی این کشور از مشاهده و ثبت نخستین مورد ابتلا شهروندان این کشور شمال آفریقا به به این بیماری خبر داد.

این درحالی است که اخیراً نیز کشورهایی نظیر اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، اتریش و کرواسی در قاره هماسه یعنی اروپا از ثبت اولین نمونه‌های ابتلاء به ویروس کرونا در نزد شهروندانشان خبر داده اند.

برخی گزارش ها حاکی است که مورد الجزایری یک شهروند این کشور است که در روزهای اخیر به ایتالیا سفر کرده و این ویروس را وارد کشور کرده بود و حتی خبرگزاری آل افریکا نیز به نقل از وزارت بهداشت این کشور این فرد را یک تبعه ایتالیایی بزرگسال معرفی کرد که در ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) وارد این کشور شده بود و بعد از آزمایشات مشخص شد که نتیجه ابتلا مثبت بوده است.

یک گزارش امروز تلویزیون تی آر تی ترکیه نیز حاکی است که دولت اسپانیا یک هتل در جزیره قناری متعلق به اسپانیا در مجاورت قاره آفریقا را به دلیل ابتلای یک پزشک مقیم در این هتل با یک هزار مسافر را تحت قرنطینه قرار داد.

با این وجود سامانه جهانی گزارش آن لاین ثبت موارد ابتلا و مرگ ویروس کرونا تا کنون از میان کشورهای آفریقایی مبتلا به این ویروس فقط به مصر و الجزایر اشاره کرده است.

چون غیر از مورد دیروز الجزایر، وزارت بهداشت مصر نیز در شامگاه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) سرانجام سکوت را شکست و از شناسایی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در یک زن خارجی در این کشور و نخستین مورد ابتلا در قاره آفریقا خبر داده بود.

گفته می‌شد که در این زن نشانه مشکل تنفسی دیده نشده بود اما او در بیمارستانی در قاهره قرنطینه شده و تمام اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شده بود.

مقامات مصر درباره تابعیت و یا جزئیات دیگری در ارتباط با این شخص خارجی، اطلاعاتی منتشر نکرده اما گفته‌ بودند که این فرد اگرچه حامل ویروس کرونا است اما در وضعیت پایداری به سر می برد.

این در حالی بود که سازمان بهداشت جهانی پیش از این اعلام کرده بود که ابتلا به ویروس جدید کرونا در قاره آفریقا مشاهده نشده است.

شماری از خطوط هوایی آفریقا از جمله "کنیا ایرویز" پروازهای خود به چین را به طور موقت به تعلیق درآورده‌اند. با این حال هنوز خط هوایی اتیوپی که بزرگ‌ترین خط هوایی قاره آفریقا است پروازها به چین را برقرار نگاه داشته‌اند.

اقدامات آفریقایی ها برای جلوگیری از کرونا

امروزه همه کشورهای آفریقایی با رصد دقیق ویروس کرونا تلاش می کنند ضمن اینکه از آخرین تحولات مربوط به کنترل و مبارزه با این ویروس از طریق سازمان بهداشت جهانی با خبر شوند در همین حال تلاش می کنند تا در همکاری با هم در سطح قاره از انتشار این ویروس ویرانگر جلوگیری کنند.

غیر از مصر و الجزایر در این گزارش، دیگر کشورهای آفریقایی نیز بیکار ننشسته و با بسیج همه نیروهای بهداشتی و درمان ملی و با کمک سازمان های منطقه و فرامنطقه ای و بین المللی سعی می کنند از آسیب های این بیماری در امان باشند.

چون این قاره همواره در معرض بیماری های واگیر زیادی قرار داشته است.

با این وجود، آمارها حاکی است که نسبت نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا بسیار کمتر از موارد مشابه ابتلا به ویروس خانواده کرونا در بیماری هایی مانند "سارس" و "ایبولا" که آفریقا را آلوده است.

نرخ مرگ و میر در بیماری ایبولا که غرب قاره آفریقا را در برگرفت، چیزی برابر با ۱۰ درصد جمعیت یعنی ۱۱ هزار نفر در لیبریا، سیرالئون، گینه و نیجریه بود. این درحالی است که ویروس کرونای جدید تاکنون نرخ مرگ و میری نزدیک به ۲ درصد داشته است.  

البته همه گیری با سرعت این ویروس ها نشان داد که کرونا به ساده ترین شکل ممکن از انسانی به انسان دیگر منتقل می شود. شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۲  بیش از ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند و بیماری ایبولا در کشورهای غرب آفریقا که کانون آن جمهوری دمکراتیک کنگو در جنوب آفریقا بود، باعث مرگ هزاران نفر از مبتلایان شد.

در هر حال، بعد از گشترش نخستین موارد گسترش کرونا در دیگر مناطق جهان غیر از چین، شبکه "اس ای بی سی" آفریقای جنوبی در ۲۶ بهمن گزارش داده بود که با افزایش شیوع این بیماری در سراسر جهان، اغلب دولت‌ها از جمله اغلب کشورهای آفریقایی مرزهای خود را به روی مسافران چینی بسته و اتباع خود را به کشور بازگردانده و خطوط هوایی همه این کشورها به جز اتیوپی و الجزایر پروازهای خود به مقصد چین را به حالت تعلیق در آورده اند.

البته چند شرکت هوایی خصوصی اتیوپی و نیز شرکت های مصری، کنیا، ایر مراکش (مغرب)، روآندا، آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای آفریقایی نیز در این فهرست قرار داشتند که تا به امروز بر تعداد این شرکت های هوایی افزوده نیز شد.

با این وجود نگرانی های از شیوع کرونا در آفریقا بسیاری از مقامات بین المللی را به واکنش وا داشته است تا جایی که بیل گیتس، کارآفرین بین المللی و موسس شرکت عظیم مایکروسافت نیز دیروز در انجمن علمی و فناوری در سیاتل آمریکا در یک سخنرانی اختصاصی در باره آفریقا در باره گسترش این بیماری مرگبار در سطح این قاره با ضعف تجهیزاتی و مدیریتی شدیدا هشدار داده بود.

در همین حال اخبار بین المللی از تشدید تدابیر بهداشتی در ده ها کشور آفریقایی برای مقابله با ویروس کرونا و مهار آن خبر می دهند.
روز دوشنبه ۱۴ بهمن بود که وزیر امور خارجه نامیبیا و معاون نخست وزیر این کشور که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه آفریقا را به عهده دارد، اعلام کرد که قرار است شیوع ویروس کرونا در چین در سی و سومین جلسه عادی مجمع روسای وزیران امور خارجه دولت های اتحادیه آفریقا (AU) که از ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) آغاز شده است و تا ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) ادامه دارد، در دستور کار قرار گیرد.
گزارشات حاکی است که سران دولت ها آفریقایی با شرکت در نهمین اجلاس سران این اتحادیه در آدیس آبابای اتیوپی این موضوع را بطور جدید مورد پیگیری قرار داده بودند.

با این وجود خبرگزاری "پن افریکن" آمریکا چندی پیش گزارش داده بود که دکتر "جان اِنکِنگآسونگ" (کامرونی) مدیر مرکز کنترل بیماری ها در آفریقا در یک کنفرانس خبری در آدیس آبابا از آمادگی این اتحادیه و نهادهای وابسته به آن برای کنترل و مبارزه با این بیماری خبر داد.

وی از راه اندازی یک نظام مدیریت حوادث برای مدیریت بر نحوه گسترش این بیماری در قاره آفریقا خبر داد و گفت که با همه مقامات بهداشت و درمانی کشورهای آفریقایی در ارتباط نزدیک قرار دارد تا از تازه ترین تحولات پیشگیرانه و درمانی در آن کشورها با خبر شده تا بتواند مشاوره های لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

با این وجود، مرکز اطلاعات هواپیمایی بین المللی امروز چهارشنبه در گزارشی پیش بینی کرد که کشورهای مصر، الجزایر، آفریقای جنوبی، نیجریه و اتیوپی همچنان از بیشترین احتمال خطر ابتلا به کرونا را برخور دار هستند.

بر اساس این گزارش، بعد از این کشورها، سودان، آنگولا، تانزانیا، غنا و کنیا قرار دارند که از احتمال کمتری برای ابتلا به این بیماری مهلک برخوردار باشند چون تاکنون ۱۳ کشور آفریقایی همچنان پرواز های به چین را قطع نکرده اند و احتمال درگیر شدن ملت های آنها با این معضل بهداشتی بسیار زیاد است.

آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی به سبب برخورداری از توسعه یافته ترین نظام بهداشت و درمانی در قاره آفریقا بیشترین فعالیت را برای رصد و پیشگیری از این ویروس نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح قاره انجام داده است.

به گزارش شبکه "خبر ۲۴" ، جز یک مورد مشکوک ابتلا به این بیماری، تاکنون هیچ مورد حادی در این کشور گزارش نشده است چرا که همه تدابیر امنیت بهداشتی در این کشور از مدت ها قبل از علنی شدن و تشدید این بیماری در چین اندیشیده شده و اقدامات پیشگیرانه در این کشور و همه کشورهای جامعه توسعه اقتصادی جنوب آفریقا (سادک) متشکل از ۱۴ کشور جنوب این قاره ادامه دارد.

"نیل شیکوامانا" سخنگوی وزارت بهداشت این کشور تنها مورد مشکوک این بیماری فردی معرفی کرده بود که از پل مرزی بوتسوانا وارد این کشور شده و بعد از اقدامات لازم برای درمان و رفع خطر، از بیمارستان "لفهالهله" در استان لیمپوپو مرخص شده بود.

روزنامه "سیتیزن" این کشور هم نیز در گزارشی از برگزاری یک کنفرانس خبری مشترک میان "زیولی امخیزه" وزیر بهداشت این کشور و مقامات سازمان بهداشت جهانی و نیز از موسسه ملی بیماری های واگیر در ژوهانسبورگ خبر داد و افزود: بنا به اطلاعات دریافت شده از این کنفرانس، مقامات این کشور از هوشیاری کامل برای کنترل این بیماری مهلک برخوردار بوده و در عین حال از شهروندان این کشور خواسته شده است تا هر مورد مشکوک در این خصوص را گزارش کنند.

زامبیا

اولین مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در قاره آفریقا در لوزاکا، پایتخت زامبیا در جنوب این قاره مشاهده شد.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری آل افریکا، خانم "زیولی امخیزه" وزیر بهداشت آفریقای جنوبی چهارشنبه گذشته (۹ بهمن) در یک کنفرانس خبری در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی با اعلام این خبر، از آمادگی وزارتخانه خود برای مبارزه با این ویروس در زامبیا و در واقع اغلب کشورهای آفریقایی خبر داد.

وی از ارتباط نزدیک وزارتخانه اش با موسسه ملی بیماری های واگیر در لوزاکا پایتخت زامبیا خبر داد و گفت: اگر چه جز یک مورد ابتلا به کرونا در این کشور هنوز اطلاعات بیشتری از شیوع این بیماری در زامبیا وجود ندارد اما دولت آفریقای جنوبی از نزدیک مراقب است و همه همت خود را به کار بسته تا به کمک تیم امنیت پزشکی و درمانی قوی خود در سطح قاره از ورود این ویروس به این کشور و در دیگر کشورهای آفریقایی جلوگیری کند.

بوتسوانا

سه شنبه سه هفته قبل بود که دولت بوتسوانا نیز با انتشار یک بیانیه از وجود یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور در جنوب آفریقا خبر داد و این فرد را مسافری از چین معرفی کرد که با هواپیمایی اتیوپی به فرودگاه "سر ستسه خاما" این کشور وارد شده بود.

وزارت بهداشت این کشور جنوب آفریقا ضمن هشدار به همه شهروندان از آنها خواست از حضور در محل های پرجمعیت و مکان هایی که ممکن است این ویروس انتشار یابد، خودداری ورزند و با مشاهده علائم این بیماری به سرعت به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

این وزارتخانه از بستری شدن تنها فرد مبتلا به این ویروس و تحت مراقبت بودن او خبر داد و اعلام کرد که بوتسوانا در تماس نزدیک با سازمان بهداشت جهانی شرایط امنیت بهداشتی کشور را از نزدیک رصد می کند.

کامرون

"مالاشی ماناوودا" وزیر بهداشت کامرون نیز روز سه شنبه ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) در تلویزیون دولتی این کشور حاضر شد و در خصوص تمهیدات اتخاذ شده جهت پیشیگیری از شیوع ویروس کرونا در کشورش سخن گفت.
وی از دستور اکید "پل بیا" رییس جمهوری کشورش بر شناسایی فوری مبتلایان به این ویروس خبر داد و گفت که براساس این دستور مراقبت ها در سراسر کشور خصوصا در مبادی ورودی دریایی و فرودگاهی کشور تقویت شده است.
وزیر بهداشت کامرون از استقرار دوربین های حرارتی برای مراقبت از حرارت بدن مسافران ورودی به کشور خبر داد و از همه افرادی که اخیرا به چین سفر کرده و دارای علائم سرفه یا مشکلات تنفسی هستند خواست که حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

کنیا

در کنیا نیز تدابیر بهداشتی و امنیتی شدیدی برای کنترل این بیماری مشکوک اعمال شد تا جایی که همه مسافران پرواز چین در فرودگاه بین‌ المللی شهر "نایروبی" کنیا در صف معاینه پزشکی قرار می گیرند تا از ورود این بیماری به کنیا جلوگیری شود.

به گزارش شبکه "کی دی آر" این کشور، وزارتخانه های بهداشت و امور خارجه کنیا تصمیم گرفتند همه ۸۵ تبعه دانشجوی این کشور در چین را هرچه زودتر به کشور بازگردانند و با مراقبت از آنها در قرنطینه، از شیوع احتمالی این بیماری در کشور جلوگیری کنند.


ساحل عاج

وزارت بهداشت ساحل عاج هم در ۷ بهمن ماه با صدور بیانیه ای از مشاهده اولین مبتلا به ویروس مرگبار کرونا در این کشور خبر داد و نوشت که اولین مبتلا به این ویروس دانشجویی است که از پکن وارد ساحل عاج شده است.
"اوژن آکا آوئله" وزیر بهداشت و سلامت عمومی ساحل عاج نیز با انتشار اطلاعیه ای تصریح کرد که اولین مورد ابتلا احتمالی به ویروس کرونا در فرودگاه بین المللی "فلیکس هوفوئه بوانی" ابیجان مشاهده و تحت درمان قرار گرفته است.

این مسافر ساحل عاجی مقیم پکن که از ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) بیمار شده و ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ (پنجم بهمن) به فرودگاه ابیجان رسیده بود پس از مشاهده علائم بالینی چون سرفه، عطسه، آبریزش بینی و مشکلات تنفسی شناسایی شد و با یک تیم حرفه ای پزشکی از انستیتوی بهداشت ملی، انستیتوی پاستور و بخش بیماری های عفونی بیمارستان ترشویل به فرودگاه اعزام شد.

این وزارتخانه در عین حال از مردم خواست از تماس مستقیم با افرادی که مبتلاء به عفونت های تنفسی حاد می باشند، اجتناب ورزند.

نیجریه و آنگولا

نیجریه نیز به عنوان یک کشور آفریقایی که بیشتر مراودات تجاری را با چین دارد با استقرار دوربین های هوشمند حساس به تب ویروسی تدابیر امنیتی را در فرودگاهای لاگوس و ابوجا تشدید کرده است.

وزارتخانه های بهداشت و علوم این کشور همه دانشگاه های پزشکی را مامور کرده است تا در آزمایشگاه های خود راه حل های جلوگیری از گسترش این ویروس را مورد مطالعه دقیق قرار داده و از همه امکانات ملی مربوطه برای پیشگیری و مبارزه با این بیماری استفاده کنند.

با این وجود برخی منابع طی چند روز اخیر اعلام کردند که شرکت تجاری یونیپک (Unipec) چین، به دلیل آثار شیوع ویروس کرونا بر مقدار تقاضای محصولات از این کشور، خرید نفت خام خود را از غرب آفریقا که عمدتا از نیجریه و آنگولا است، متوقف کرده است.

به گزارش روز دوشنبه (۱۲ بهمن) خبرگزاری رویترز از لندن، دو منبع تجاری اعلام کردند که این شرکت به عنوان بازوی تجاری شرکت چینی "ساینوپک اینترنشنال پترولیوم" (SINOPEC)، خرید محموله‌های نفت خام غرب آفریقا را پس از شیوع ویروس کرونا متوقف کرده است.

در واقع شیوع این ویروس در چین سبب کاهش عملکرد پالایشگاه‌های بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان شده است.  

یکی از این منابع اعلام کرد که یونیپک در ماه مارس (اسفند- فرووردین) هم پیشنهاد فروش دوباره حداقل پنج محموله نفت خام آنگولا را داده بود.

نیجریه و آنگولا تولیدکنندگان عمده نفت خام در قاره آفریقا و عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هستند و چین و هند از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت خام در آسیا به‌شمار می‌ روند.

مصر
با وجود اینکه کشور مصر اولین کشور آفریقایی بود که اتباع خود را از چین خارج کرد اما "اسامه ربیع" رییس هیأت "کانال سوئز" در مصر پیشتر به اخبار منتشر شده در رسانه ها در خصوص شیوع ویروس کرونا در این منطقه واکنش نشان داده و ثبت موارد ابتلا به این ویروس را در این منطقه تکذیب کرده بود.
به گزارش ۲۶ بهمن ماه روزنامه "النشره" وی با اعلام اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در محور کانال سوئز ثبت نشده است، تصریح کرده بود: اکنون ۶ بیمار مظنون به ابتلا به کرونا در بیمارستان های محور کانال سوئز تحت مراقبت های شدید بستری هستند و انجام آزمایش های لازم برای اطمینان یافتن از سلامتی آنها در جریان است.

اما دولت مصر سرانجام در شامگاه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) سکوت را شکست و از شناسایی یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در یک زن خارجی در این کشور و نخستین مورد ابتلا در قاره آفریقا خبر داده بود.

گفته می‌شد که در این زن نشانه مشکل تنفسی دیده نشده بود اما او در بیمارستانی در قاهره قرنطینه شده و تمام اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری انجام شده بود.

نظر شما