شناسهٔ خبر: 38497584 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخرین وضعیت سیل لرستان |

سالی که نکوست از بهارش پیداست! / لرستان در جدال با سیل و کم‌کاری مسئولان + فیلم و عکس

با اینکه از اوایل هفته جاری هشدار‌هایی مبنی بر وقوع احتمالی سیلاب در لرستان داده شده بود، اما مسئولان باز هم نتوانستند با مدیریت بحران از حجم خسارات سیل بکاهند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛ * از اوایل هفته جاری، هشدار‌هایی مبنی بر احتمال وقوع سیلاب در استان لرستان داده شده بود و با توجه به اینکه لرستانی‌ها در فروردین ۹۸ نیر درگیر سیل شدند و از این حیث خسارات زیادی متحمل شده بودند، این هشدار‌ها را جدی گرفتند و اقدامات پیشگیرانه‌ای برای مهار آن انجام دادند.

البته گروه‌های جهادی دانشجویی و مردمی نیز با آمادگی بیشتری به نبرد با این سیلاب رفتند و تا اینجای کار، خوب پیش رفته اند.

طبق برآوردها، شدت بارندگی‌ها در لرستان از روز گذشته، ۶ اسفندماه افزایش داشته و همزمان با آن، برخی رودخانه‌ها لبریز شدند و آب به مناطق مختلف نفوذ کرده است. برخی از ساکنان مناطق پلدختر، خانه هایشان را ترک کرده اند و برای کاهش میزان خسارت، با کمک نیرو‌های جهادی و امدادی، وسایل و اثاثیه خود را به مکان‌های امن تری انتقال داده اند.

در مقابل؛ گروه‌های جهادی نیز اقدامات مثبتی انجام داده اند، از جمله آن می‌توان به تقسیم بندی‌هایی که برای مهار سیلاب در مناطق مختلف انجام داده اند، اشاره کرد.

طبق گزارش‌های دریافتی و براساس مستنداتی که دانشجویان لرستانی از وضعیت سیلاب برای خبرگزاری دانشجو ارسال کرده اند، قاطعانه می‌توان گفت که سیل فروردین ۹۸، بار دیگر در لرستان تکرار شده است! شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از پل‌های لرستان که در جوار رودخانه‌ها واقع شده اند، تخریب شده اند و حتی جاده پلدختر به اندیمشک نیز بر اثر سیلاب مسدود شده است.
//درگیری لرستانی‌ها با سیلاب / از اقدامات پیشگیرانه مردم تا آماده باش نیرو‌های جهادی!

همچنین، روستای چم مهر که یکی از بزرگترین روستا‌های استان لرستان است، درگیر سیلاب شده و بخش‌هایی از آن به زیر آب رفته است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_956159" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/830489/956159?width=400&height=300"></script></div>
سیل لرستان

آنچه مسلم است، سیلاب در لرستان محدود به حاشیه‌های رودخانه‌ها نیست و این سیل به بسیاری از مناطق نفوذ کرده و حتی شب گذشته، ۶ اسفندماه شهرستان نورآباد را درگیر کرده و از این بابت خسارات زیادی به اموال مردم وارد کرده است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_956217" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/830489/956217?width=400&height=300"></script></div>

جالب اینجاست که حشمت بهمنی، فرماندار دلفان در واکنش به ورود سیلاب به نورآباد با تائید  شرایط بحرانی  شهر نورآباد بحرانی گفته که امکانات ستاد بحران در دلفان برای پیشگیری از خسارات سیل کافی نیست! راه ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در شهرستان نورآباد قطع شده و نیرو‌های امدادی در حال امدادرسانی به مردم هستند.
حشمت بهمنی، فرماندار دلفان می گوید: وضعیت شهر نورآباد بحرانی است و امکانات ستاد بحران در دلفان برای پیشگیری از خسارات سیل کافی نیست!

بهمنی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرده که از شب گذشته، ۶ بهمن ماه سیلاب در برخی از خیابان‌های شهر نورآباد جاری شده و همچنان این شهر را سیل فراگرفته است. به همین منظور هم مردم شهرستان دلفان با انتقاد از ستاد بحران استان از عدم توجه به این شهرستان گله‌مند هستند . همچنین امکانات این ستاد در این شهرستان جوابگو نیست.
//درگیری لرستانی‌ها با سیلاب / از اقدامات پیشگیرانه مردم تا آماده باش نیرو‌های جهادی!

با اینکه هنوز مدت زیادی از وقوع سیلاب در لرستان نگذشته، اما حجم خسارات تا به اینجای کار، بالا بوده است. تا جایی که سیدحسین ریاضتی، رئیس بنیاد مسکن بروجرد امروز، ۷ اسفندماه اعلام کرده که بارندگی‌های شدید ۲ روز اخیر موجب شد تا در سطح شهر بروجرد به ویژه روستا‌ها با وقوع سیل و محاصره روستا‌ها در آب مواجه شویم. هم اکنون روستا‌های رحیم آباد، شروان، کاروانه، همت آباد در محاصره آب هستند و خسارت‌هایی به واحد‌های مسکونی روستایی وارد شده است.
//درگیری لرستانی‌ها با سیلاب / از اقدامات پیشگیرانه مردم تا آماده باش نیرو‌های جهادی!

طبق برآورد‌هایی که تاکنون از خسارات سیل لرستان اعلام شده، راه ارتباطی ۳۵۰ روستا قطع شده و ۳۰ کیلومتر از جاده پلدختر-خرم آباد نیز به زیر آب رفته و آب شرب ۲۰ روستای استان نیز قطع شده است. با این حال، گودرز امیری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهار می‌کند: متاسفانه سیل خرابی به بار آورده و بازسازی‌ها را مجدد انجام خواهیم داد؛ البته در حال حاضر سیل، خوب در استان مدیریت شده و چنانچه در فروردین ماه گذشته این گونه مدیریت بحران می‌شد، کمتر با مشکلاتی مواجه می‌شدیم!
تاکنون راه ارتباطی ۳۵۰ روستا قطع شده و ۳۰ کیلومتر از جاده پلدختر-خرم آباد نیز به زیر آب رفته است و آب شرب ۲۰ روستای استان نیز قطع شده است.
 
//درگیری لرستانی‌ها با سیلاب / از اقدامات پیشگیرانه مردم تا آماده باش نیرو‌های جهادی!

وضعیت شهرستان معمولان نیز مساعد نیست و آنطور که سیدحبیب الله موسوی، بخشدار این شهرستان اعلام کرده، راه ارتباطی ۲۰ روستا در این منطقه قطع شده است و سطح آب رودخانه کشکان مدام در حال افزایش است.

حسن رضاییان، فرماندار پلدختر هم از قطع شدن راه دسترسی به روستا‌های آمیران خبر داده و بیان کرده که در این زمینه و برای کمک رسانی به این روستاها، تقاضای پشتیبانی بالگرد را از هلال احمر داشتیم.
//درگیری لرستانی‌ها با سیلاب / از اقدامات پیشگیرانه مردم تا آماده باش نیرو‌های جهادی!

هشدار وقوع سیل در لرستان از چند روز قبل به مدیران و مردم این استان داده شده و تمام مسئولان استانی و کشوری از این مسئله مطلع بودند، اما متاسفانه باز هم ناکارآمدی مدیریت بحران در این زمینه، واضح است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_956149" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/830489/956149?width=400&height=300"></script></div>
سیل در لرستان

با این وجود، گروه‌های جهادی از روز گذشته، ۶ اسفندماه در حالت آماده باش هستند؛ تا جایی که ضرغام پرنیان، رئیس مجمع جهادگران استان لرستان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: گروه‌های جهادی مجمع جهادگران در حالت آماده باش هستند و بستر‌های لازم برای فعالیتشان در صورت نیاز فراهم شده و با وقوع سیلاب، سریعا به مناطق هدف اعزام جهادگر خواهیم داشت. البته گروه‌های جهادی مسئله محور نیز آماده باش هستند و ظرفیت‌ها مشخص است.

بیشتر بخوانید:

  • بخشی از ضلغ غربی پلدختر تخلیه شد


گروه‌های جهادی دانشجویی نیز از این غافله جا نماندند و همانطور که همیشه پای کار بوده اند، این بار نیز در میدان امدادرسانی به سیل زدگان حضور دارند و از روز گذشته برای مهار سیلاب، اعلام آمادگی کرده اند؛ در همین راستا، میلاد شرفی، مسئول بسیج دانشجویی استان لرستان به خبرنگار ما گفته بود که مسئولیت امدادرسانی و کنترل سیلاب بخش‌های ساحلی خرم آباد در حال حاضر بر عهده بسیج دانشجویی استان لرستان است و نیرو‌ها آماده خدمات رسانی به سیل زدگان هستند.


بیشتر بخوانید:

  • نیرو‌های جهادی دانشجویی برای امدادرسانی تقسیم‌بندی شدند

 

نظر شما