شناسهٔ خبر: 38495176 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی؛

ترامپ و مودي در حل اختلافات تجاري پيشرفت چنداني نداشتند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بدون پیشرفت در حل اختلافات تجاری به نخستین سفر خود به هند پایان داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی ، بر اساس این گزارش, در حالی که تبلیغات زیادی در ارتباط با این سفر انجام شده بود اما در ارتباط با حل وفصل اختلافات تجاری بین دو کشور پیشرفت های زیادی حاصل نشد.
نخستین سفر دونالد ترامپ به پایتخت هند با برگزاری خشونت بار ترین تظاهرات علیه قانون شهروندی دولت هند همزمان شد که در ماه دسامبر به تصویب رسید. منتقدان این قانون را ضد مسلمانان می دانند. اما در گفتگو با خبرنگاران به نظر نمی رسید ترامپ در این باره زیاد نگران باشد. او در سخنانی گفت: "نخست وزیر مودی سخنان خارق العاده ای در گفتگو با من گفت. او می خواهد مردم از آزادی های مذهبی برخوردار باشند. او گفت که در هند آنها برای رسیدن به آزادی های مذهبی سخت تلاش کرده اند ."
ترامپ گفت او در ارتباط با اعتراضات سه ماهه اخیر که در فاصله 15 کیلومتری پایتخت رخ داد, با مقامات هندی گفتگو نکرده است. او مشتاق بود بر روی این موضوع تأکید کند که در ارتباط با قرارداد نظامی سه میلیار دلاری با هند صحبت کند. ترامپ گفت: " ما همکاری های دفاعی خود را گسترش داده ایم و در این باره قراردادی امضا کرده ایم که بر اساس آن هند تجهیزات پیشرفته نظامی به ارزش بیش از سه میلیارد دلار از آمریکا خریداری خواهد کرد."
نارندرا مودی نخست وزیر هند هم در سخنانی گفت: "ما در ارتباط با همه ابعاد شراکتمان شامل مسائل دفاعی, امنیت, انرژی, شراکت راهبردی و همکاری ها در بخش فن آوری گفتگو کردیم. همکاری های امنیتی و نظامی رو به رشد ما بخشی حیاتی از شراکت راهبردی ما را تشکیل می دهد. اما در ارتباط با بزرگترین اختلاف موجود بین دو کشور یعنی توافق نامه تجاری پیشرفتی حاصل نشد.
ترامپ گفت: "ما یک کسری تجاری عظیمی داشتیم اما کسری 30 میلیارد دلاری با هند اکنون به 24 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است زیرا ما اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده ایم اما این رقم هم همچنان بالاست. ما نباید شاهد یک کسری تجاری 24 میلیارد دلاری باشیم."
هر دو رهبر اعلام کردند: امیدوارند بتوانند به زودی به یک توافق نامه در این زمینه دست پیدا کنند. رئیس جمهور آمریکا اکنون به کشورش بازگشته و این در حالی است که توانسته است قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با هند امضا کند که سبب تضمین فرصت های شغلی برای آمریکایی ها نه ماه قبل از تلاش او برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور آمریکا می شود. در حالی که نخست وزیر هند چیزی غیر از یک سری تعریف و تمجید از سوی ترامپ دریافت نکرد, اما او در عین حال به سبب قانون شهروندی هند و بدرفتاری با مسلمانان در هند با انتقادهایی در داخل و خارج مواجه است.

نظر شما