شناسهٔ خبر: 38495081 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معرفی جانشین احتمالی ابومهدی مهندس و چند نکته

پنجشنبه شب بود که ابوعلی البصری، معاون نایب رئیس سازمان حشد شعبی اعلام کرد، این سازمان یک جلسه برگزار کرده و در جریان آن نیز بر سر انتصاب یکی از فرماندهان خود به نام «عبدالعزیز المحمداوی» با کنیه «ابوفدک» در منصب رئیس ستاد حشد به توافق رسیده است.

صاحب‌خبر -

 ابوعلی البصری، معاون نایب رئیس سازمان حشد شعبی اعلام کرد، این سازمان طی جلسه ای بر سر انتصاب یکی از فرماندهان خود به نام «عبدالعزیز المحمداوی» با کنیه «ابوفدک» در منصب رئیس ستاد حشد به جای شهید ابومهدی المهندس به توافق رسیده است.

البصری افزود: به ما اطلاع داده شد که پس از توافق بر سر ابوفدک از سوی سازمان حشد، فرمان دیوانی انتصاب وی از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح (عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور در عراق) طی دو روز آینده صادر خواهد شد.

المحمداوی کیست؟

المحمداوی از جمله رزمندگان قدیمی عراق است که در سالهای دور علیه صدام حسین جنگیده و در سپاه بدر فعالیت داشت. وی در سال 1983 به عنوان دستیار هادی عامری فرمانده سپاه بدر، مأموریت‌های اطلاعاتی را برای این سازمان انجام داده است.

او در دوران صدام حسین از مخالفان سرسخت دیکتاتور معدوم عراق به شمار می‌آمد و به همین علت چندین بار دستگیر و پس از تحمل آزار و اذیت و شکنجه روانه زندان شد و سرانجام از عراق فرار کرده و در سپاه بدر مشغول فعالیت شد.

گفته شده که المحمداوی در سال 2004 و پس از اشغال عراق از سوی آمریکا، از تحویل سلاح سرباز زد و برای مقاومت در برابر آمریکایی‌ها گروه‌های ویژه‌ای را با حمایت مالی سازمان بدر تشکیل داد.

ابوفدک هنگامی که در یکی از زندان های نیروهای آمریکایی در دوره اشغال عراق زندانی بوده، با لقب «الخال»(دایی) مشهور شد.

وی در سال 2006 با استقبال عماد مغنیه، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان، سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس؛ گردان‌های حزب‌الله عراق را به عنوان گروه‌های ویژه و مجهز و آموزش دیده برای نبرد با آمریکایی‌ها تشکیل داد.

وی بعدها و در سال 2013 در رویارویی با داعش و شکست آن نیز نقش شاخصی ایفا کرده و از جمله افرادی بوده که در نبردهای آزادسازی و مقابله با این گروهک تروریستی در شهرهای «فلوجه» و «قائم» در استان الانبار در غرب عراق و «تلعفر» در استان نینوا در شمال غرب این کشور نقش آفرینی کرده است.

این نقش آفرینی به پیش از تشکیل حشد شعبی باز می‌گردد به‌طوریکه در یکی از عملیاتها در اطراف بغداد مجروح شد.

وی در دوره کنونی نیز فعالیت‌های خود را در سوریه دنبال کرد، به‌طوریکه حزب الله عراق نقش مهمی در عملیات‌های ارتش سوریه در مقابل تروریستها ایفا کرده است.

نقش آفرینی در آزادسازی «تل شعیب، ملیحه، محور الحجیره و الغوطه» و همچنین فرماندهی نیروهای عراقی در آزادی نبل و الزهراء در حومه ادلب از جمله فعالیت‌های برون مرزی ابوفدک در سوریه بوده است.

اگرچه ابوعلی البصری، احمد الاسدی، ابو آلا الولایی، ابو منتظر الحسینی و لیث الخزعلی از فرماندهان حشد شعبی از انتخاب المحمداوی به سمت معاونت نایب رئیس سازمان حشد شعبی حمایت می‌کنند، اما این انتخاب هنوز به تصویب فالح فیاض رئیس حشد و نیز عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق که به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح نقش آفرینی می‌کند، نرسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما