شناسهٔ خبر: 38494605 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

گزارش صمت از ترکیب فیلم‌های اکران نوروز ۹۹

رقابت ۷ فیلم در گیشه نوروزی

صاحب‌خبر -

در حالی بالاخره پس از گذشت یک هفته از موعد اعلام نام فیلم‌های اکران نوروزی، اسامی ۷ فیلم اکران نوروزی اعلام شد که به نظر می‌رسد ترکیب فیلم‌های امسال می‌تواند مخاطبان بیشتری را به سالن سینما بکشاند.

به گزارش صمت، محسن امیریوسفی رئیس شورای صنفی نمایش و عضو شورای اکران نوروزی سازمان سینمایی درباره فیلم‌های اکران نوروزی گفت: در جلسه دوشنبه ۵ اسفند مقرر شد فیلم سینمایی «بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی در سرگروه باغ کتاب، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد در سرگروه ماندانا، «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت در سرگروه مگامال، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی در سرگروه کورش، «پسرکشی» به کارگردانی محمدهادی کریمی در سرگروه ایران مال، و «زن‌ها فرشته‌اند۲» به کارگردانی آرش معیریان در سرگروه ایران به‌عنوان فیلم‌های اکران نوروز ۹۹ روی پرده بروند.
وی افزود: «خوب بد جلف؛ ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی هم پیش از این در سرگروه آزادی نمایش خود را آغاز کرده است که جزو همین ترکیب اکران نوروزی محسوب می‌شود.
به گفته امیریوسفی سرگروه فیلم‌ها هم به صورت قرعه کشی معین شده و هنوز تاریخ قطعی آغاز اکران نوروز ۹۹ مشخص نشده است.
وی افزود: در جلسه‌ای که امروز برگزار شد محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیر اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمود اربابی نماینده رئیس سازمان سینمایی، محمدرضا فرجی و من به عنوان رئیس شورای صنفی نمایش حضور داشتیم و مقرر شد برای فیلم‌های «آیند» و «به زودی» در سرگروه‌ها هفته آینده جلسه قرعه‌کشی برگزار خواهد شد.
امیریوسفی همچنین یادآور شد: ۲ فیلم دیگر به‌عنوان فیلم‌های رزور انتخاب شده‌اند که در صورت نرسیدن هر کدام از این فیلم‌ها آن ۲ فیلم جایگزین می‌شوند که نام این دو فیلم فعلا نزد ما محفوظ است.
این عضو شورای اکران نوروزی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» که برای دومین سال پیاپی متقاضی اکران نوروز بوده است، در ترکیب فیلم‌های امسال هم غایب است، گفت: فیلم‌های زیادی متقاضی اکران نوروزی بودند اما این فیلم جزو انتخاب‌های ما در شورای اکران نوروزی نبود.
رئیس شورای صنفی نمایش در پایان درباره اولویت فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در اکران نوروزی اظهار کرد: فیلم‌های اکران نوروزی در اولویت بودند و بر اساس همین هم فیلم‌ها انتخاب شدند اما سعی کردیم با عدالت با دفاتر پخش برخورد کنیم و نوع فیلم‌ها را هم در نظر داشته باشیم.

اولویت با فیلم‌های جشنواره است؟
در حالی که پیش‌تر گفته می‌شد جدول اکران نوروزی با اولویت فیلم‌های جشنواره فجر بسته می‌شود، نیمی از فیلم‌های معرفی شده برای نوروز خارج از فهرست اصلی فیلم‌های فجر هستند.
این در حالی است که به نظر می‌رسد شورای صنفی نمایش به مصوبه سازمان سینمایی مبنی بر حمایت از اکران فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر بی‌توجه است و ترکیب اکران آثار را طوری چیده است که به نظر می‌رسد همچون سال گذشته تعداد زیادی از فیلم‌های جشنواره فجر رنگ پرده را نبینند.
در بین این ۷ فیلم، ۳ فیلم «خوب، بد، جلف ۲»، «شنای پروانه» و «پسر کشی» از آثاری بودند که در جشنواره فجر رونمایی شدند که البته «پسر کشی» با توجه به اینکه احتمال داده می‌شد فیلم «خورشید» به جشنواره نرسد از میان رزروهای بخش سودای سیمرغ جایگزین فیلم مجیدی شد ولی در نهایت با رسیدن فیلم «خورشید» آن طور که رضایت سازندگانش را برآورده کند، در جشنواره دیده نشد.
ایسنا در این‌باره می‌نویسد: نکته جالب درباره این ترکیب فیلم‌های جشنواره این است که تا پیش از این فیلم «طلا» ساخته پرویز شهبازی از گزینه‌های اکران نوروزی بود. فیلمی که جزو آثار برگزیده جشنواره سی و هفتم بود و یک سال در نوبت اکران مانده بود. اما به ناگاه به جای حضور این فیلم «پسرکشی» محمدهادی کریمی که هیچ گونه امتیازی برای حضور در اکران نوروزی برای جذب مخاطب ندارد به جای آن اضافه شد.

مهمان ناخوانده
«پسر کشی» ساخته محمدهادی کریمی نخستین فیلم فهرست پنج‌تایی رزرو در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر امسال بود که بعد از وارد شدن به فهرست اصلی مسابقه، نتوانست تعداد کافی سالن و سانس نمایش در سینماهای مردمی داشته باشد، به همین دلیل از بخش رای‌گیری مردمی خارج شد. این فیلم حتی در سینمای رسانه‌ها در پردیس ملت هم سانس خوبی برای نمایش نداشت، چون بعد از فیلم «خورشید» مجید مجیدی و در واقع در آخرین سانس در شرایطی که نشست خبری فیلم «خورشید» طولانی شده بود و قرار بود نشست خبری دبیر جشنواره برای اعلام اسامی نامزدها برگزار شود به نمایش درآمد و خیلی از اهالی رسانه نتوانستند فیلم را تماشا کنند.
حتی بعد از پایان فیلم هم با وجود اینکه بیشتر بازیگران «پسر کشی» برای برگزاری نشست پرسش و پاسخ حاضر بودند اما با توافق خود کارگردان، این نشست کمتر از چند دقیقه و بدون طرح هیچ پرسشی تمام شد و کریمی که معلوم بود از تمام اتفاق‌های پیش آمده برای فیلمش ناراحت بود گفت که تلاش می‌کند همه ناراحتی‌هایش را همان شب تمام کند.
وحالا که این فیلم به مهم‌ترین اکران سال رسیده، شاید اکران آن را بتوان یک دلجویی هم دانست.
«پسر کشی» با بازی ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان‌افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، لیلا اوتادی و لیلا زارع ساخته شده است. این فیلم ششمین ساخته محمد هادی کریمی است که در شهرهای تهران، کاشان و قزوین فیلمبرداری شده است.
کریمی ساخت فیلم‌هایی همچون «غیرمنتظره»، «برف روی شیروانی»، «امشب شب مهتابه» و «کمدی انسانی» را در کارنامه خود دارد و داستان «پسر کشی» هم در دو دهه ۴۰ و ۷۰ می‌گذرد. این فیلم داستانی معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده‌ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه‌ها دچار بحران هستند.

امید گیشه به کمدی قاسم خانی
اما یک فیلم دیگر اکران نوروزی که می‌توانست هم در آخرین ماه سال به رونق سینماها کمک کند و هم خودش به فروش خوبی دست پیدا کند، ساخته جدید پیمان قاسم‌خانی به عنوان تنها کمدی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، بود.
این فیلم که متقاضی اکران نوروز بود با تصمیم مسئولان مربوط اکران، برای رونق سینماها در اسفند، چهارشنبه گذشته روی پرده آمد تا بدون محاسبه روزهایی که زودتر اکران شده به عنوان نخستین فیلم نوروزی معرفی شود، اما به دلیل شیوع کرونا ویروس که منجر به تعطیلی سینماهای کشور شد، این فیلم فقط چهار روز رنگ پرده را دید.
در این فیلم سام درخشانی، پژمان جمشیدی بازیگر ثابت از سری قبلی «خوب، بد، جلف» هستند و حامد کمیلی، فرهاد آییش و گوهر خیراندیش از بازیگران مطرحی هستند که به این گروه اضافه شده‌اند.
قاسمخانی در دومین تجربه سینمایی خود فیلمی را ساخته که بیشتر شوخی با سینما و سینماگران است و طبق گفته خودش در جشنواره فجر، قصد دارد قسمت سوم آن را هم برای تمام شدن قصهٔ «خوب، بد، جلف» بسازد.
محسن چگینی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف۲» در گفت‌وگو با روزنامه صمت با اشاره به اکران این فیلم در نوروز ۹۹ گفت: فیلم ما تابستان امسال آماده نمایش بود و حتی یکبار هم نسبت به اکران آن در فصل پاییز اقدام کردیم. اما به دلیل آنکه شرایط اکران در آن زمان مناسب نبود از نمایش فیلم منصرف شدیم.
وی با اشاره به حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: حضور در جشنواره فیلم فجر برای تبلیغ هر فیلمی مفید است. ما توانستیم سنجش خوبی نسبت به اقبال مخاطبان داشته باشیم و از هفته گذشته که فیلم اکران شد استقبال مخاطبان از آن هم بالا رفته است.
چگینی با اشاره به وضعیت اکران فیلم‌ها در سال آینده گفت: به نظر می‌رسد سینمای ایران نیازمند تولید آثاری با محتوای شاداب‌تر است. جامعه ایرانی روزهای تلخی را پشت سر گذاشته است و نیازمند تقویت سینمای کمدی و حضور پررنگ این فیلم‌ها در ترکیب اکران سال آینده باشیم.

در حال و هوای جنوب شهر
دیگر فیلمی که از جشنواره به اکران نوروزی رسیده، «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت است.
کارت که بیشتر بخاطر فیلم‌های کوتاه و مستندش شناخته می‌شد، در نخستین تجربه سینمایی خود تندیس بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره امسال گرفت.
جواد عزتی که بخاطر نادیده گرفته شدن بازی‌اش در این فیلم همچنان یکی از سوژه‌های حاشیه‌ای جشنواره است در این فیلم بازی کرده و در کنار او همسرش مه‌لقا باقری هم به همین عنوان حضور دارد.
امیر آقایی دیگر بازیگر «شنای پروانه»سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در جشنواره دریافت کرد و طناز طباطبایی هم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت.
پانته‌آ بهرام، علی شادمان، ناهید مسلمی و علیرضا داودنژاد دیگر بازیگران این فیلم هستند.
محمد کارت کارگردان جوان این اثر در نشست خبری فیلم در زمان جشنواره درباره این فیلم گفت: فرآیند ساخت این فیلم به شدت پیچیده بود و شرایط آن سخت بود. ما ۸ ماه منسجم روی فیلمنامه کار کردیم و با شخصیت‌ها زندگی کردیم. ما روایت‌های مختلف را تجربه و سکانس‌ها را بازنویسی کردیم.
وی در ادامه افزود: من با این فضا غریبه نیستم و در شهرهای مختلف و جنوب شهر فیلم ساختم و می‌توانم بگویم که تجربه سی و اندی سال پشت ساخت این فیلم بود. تک تک آدم‌های حاضر در فیلم بهترینشان را رو کردند و این جو باعث شد که الان ببینیم هر کسی قاب خود را شکسته و نقش جدیدی را خلق کرده است و یا تجربه جدیدی را امتحان کرده است.

«لاله» پر حاشیه
اما ۴ فیلم دیگر اکران نوروزی از میان آثار جشنواره نیستند که البته یا متقاضی نبودند یا توسط هیات انتخاب پذیرفته نشدند.
«لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد از جمله فیلم‌های متقاضی شرکت در جشنواره سی‌و هشتم فجر بود که به دلیل تمام نشدن مراحل فنی نظر هیات انتخاب را جلب نکرد.
البته تورج منصوری تهیه‌کننده فاز دوم این فیلم پیش‌تر گفته بود: ایمان دارم که «لاله» فروش خیلی خوبی خواهد داشت، تماشاچی با آن ارتباط بسیار گرم و خوبی برقرار خواهد کرد و قطعا اگر غیر از این بود قبول نمی‌کردم بخش دوم این پروژه را با همه مسائل و مشکلاتش بپذیرم.
«لاله» فیلمی است که به دلیل مشکلات و حاشیه‌هایی که در موضوع مالکیت آن پیش آمد، هشت سال ساخته شدنش طول کشید. در واقع از سال ۹۲ که فیلمبرداری «لاله» به تعلیق درآمد، کارگردانش اسدالله نیک‌نژاد در صدد ادامه ساخت آن بود که در نهایت مرحله دوم فیلمبرداری با تهیه‌کنندگی تورج منصوری که مدیریت فیلمبرداری را هم از ابتدا برعهده داشت شروع شد و مهرماه به پایان رسید.
ساخت فیلم «لاله» در مرحله اول به تهیه‌کنندگی پروانه پرتو بود و فیلمبرداری ۴۰ درصد باقی‌مانده به تهیه‌کنندگی تورج منصوری انجام شد.
این فیلم درباره «لاله صدیق» یکی از قهرمان‌های اتومبیل‌رانی ایران است. در این فیلم سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، سینان تازچو، نیکی کریمی، سام قریبیان، همایون ارشادی، پیام اینالویی، محمود اردلان، امیرعلی دانایی و محمد صادقی از جمله بازیگران هستند.
تورج منصوری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد درباره اکران این فیلم در نوروز ۹۹ پیش از حضور در جشنواره جهانی فجر به مهر گفت: از ابتدا هم برنامه نداشتیم که این فیلم در جشنواره جهانی فیلم فجر نمایش داشته باشد و هدف اصلی ما اکران عمومی «لاله» در بهترین شرایط بود.
این تهیه‌کننده سینما با اشاره به قرار گرفتن «لاله» در ترکیب فیلم‌های نوروز ۹۹ تاکید کرد: درحال‌حاضر مشغول آماده کردن این فیلم برای اکران هستیم. این اثر سینمایی برای اکران عمومی باید دوبله شود، چرا که فیلم به زبان انگلیسی ساخته شده است.
وی ادامه داد: دوبله فارسی و ساخت موسیقی از جمله موارد پس از تولید است که در حال انجام آن هستیم.
منصوری در پایان درباره دوبله «لاله» گفت: دوبله این فیلم ترکیبی از صدای بازیگران و صداپیشگان حرفه‌ای کشور است.

اعتراض مستقل‌ها
دیگر فیلم اکران نوروزی آخرین ساخته داریوش مهرجویی است که متقاضی شرکت در جشنواره فجر هم نبود.
«لامینور» به کارگردانی مهرجویی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان است که علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی‌نوری، شراره رنجبر، محمدجواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمدهادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه‌گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش‌سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی در آن بازی کرده‌اند.
این فیلم هنگام ساخت بابت سرمایه‌گذاری دچار حاشیه‌هایی شد و گفته می‌شد همین‌ها زمینه‌ساز دلخوری مهرجویی از مسئولان سینمایی و تمایل نداشتن برای شرکت در جشنواره شده است. گویا «لامینور» برای ساخت متقاضی مشارکت یا همراهی بنیاد سینمایی فارابی بوده ولی نامه‌ای از این بنیاد به‌دست تهیه‌کننده می‌رسد که در ان درج شده بود درخواست آنها پس از بررسی سوابق کارگردان یعنی مهرجویی پاسخ داده می‌شود. همین موضوع حاشیه‌های زیادی را پیش آورد و گروه «لامینور» بدون هیچ حمایت دولتی فیلم خود را ساختند.

فیلمی کودکانه برای کودکان
در میان فیلم‌های نورزوی یک فیلم کودک هم در نظر گرفته شده که پیش از این در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمده بود.
«بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی و تهیه‌کنندگی غلامرضا موسوی با بازی برزو ارجمند، پژمان بازغی، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، رضا شفیعی جم و سحر زکریا ساخته شده که از مدت‌ها قبل در صف اکران است.
امیرحسین قهرایی کارگردان فیلم «بازیوو» با اشاره به ساخت فیلم برای کودکان گفت: پیام فیلم باید به صورت غیر مستقیم و در قالب تکنیک‌های سینمایی به کودک منتقل شود.
قهرایی با بیان این که فیلم محصول کار تیمی است، افزود: ما مجبوریم با تکنیک سینما، موزیک و شادی پیام خود را به صورت غیر دیکته‌ای به مخاطب خود انتقال دهیم. توجه به روحیات و سرگرمی کودکان، محوریت نقش خانواده، ایجاد روحیه امید و تلاش در کودکان هدف و پیام‌های فیلم بود.
قهرایی با بیان این که مخاطب فیلم کودک و نوجوان ۷ تا ۱۵ ساله است، اضافه کرد: هدف ما این بود در این فضا و فشارهای زندگی کودک و نوجوان ما دو ساعت شاد در سینما داشته باشد و استراحت کند.

قسمت دوم یک فیلم ۱۳ سال بعد
اما آخرین فیلم اکران نوروزی «زن‌ها فرشته‌اند۲» حسین فرحبخش است که چند سالی است فیلمی را به کارگردانی خودش روی پرده نداشته است. او سال ۱۳۸۶ فیلم «زن‌ها فرشته‌اند» را به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی تهیه کرد، اما حالا نسخه دوم این فیلم را خودش کارگردانی کرده که به زودی در سینماها اکران می‌شود.
در نسخه قبلی این فیلم امین حیایی، نیکی کریمی، مهتاب کرامتی و محمدرضا شریفی‌نیا بازی می‌کردند ولی از قسمت جدید اطلاعات موثقی منتشر نشده است.
محمدحسین فرح‌بخش کارگردان فیلم «زن‌ها فرشته‌اند۲» در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اکران این فیلم گفت: این فیلم در ادامه منطقی نسخه نخست این فیلم است که حدود ۱۳ سال پیش شهرام شاه‌حسینی آن را کارگردانی کرد.
وی در ادامه گفت: فضای فیلم فضای خوب و سرگرم‌کننده‌ای است و ما معتقدیم فیلم باید بتواند مخاطب را به سینما بکشاند. البته اولویت‌های اخلاقی و خانوادگی در ساخت فیلم‌های سرگرم‌کننده همواره برای من دارای اهمیت بوده است.
وی با اشاره به اکران فیلم‌ها در نوروز ۹۹ گفت: امیدوارم با وجود مشکلاتی که بیماری کرونا ایجاد کرده است فیلم‌های سینمایی روی پرده دچار مشکل نشوند.

نظر شما