شناسهٔ خبر: 38494506 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۱۵ هزار متقاضی مسکن ملی در ایوانکی | کرونا مهلت دریافت مدارک متقاضیان اقدام ملی را تمدید کرد

اواخر آذر سال جاری اعلام شد تهرانی‌های متقاضی ثبت‌نام مسکن ملی می‌توانند در شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد و ایوانکی نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. در ایوانکی،استان سمنان با استقبال خوب تهرانی‌ها ۱۵ هزار متقاضی مسکن ملی ثبت‌نام کردند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: این تعداد باید برای تشکیل پرونده مراجعه می‌کردند ولی در حال حاضر با توجه به انتشار ویروس کرونا مهلت دریافت مدارک برای تکمیل فرایند ثبت‌نام متقاضیان طرح اقدام ملی به تعویق افتاده است.  

«پروانه اصلانی»، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در این زمینه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار بود طی ۱۰ تا ۱۵ روز مرحله دوم به اتمام برسد ولی متاسفانه کرونا ما را با چالش روبه‌رو کرد. در حال حاضر تاریخ دقیقی برای مرحله دوم مشخص نشده ولی امیدواریم تا پایان سال شرایط عادی شود تا بتوانیم کار را ازسر بگیریم.

او اظهار کرد: طبق آمار وزارت راه و شهرسازی بالای ۵۰ درصد ریزش داشتیم ولی این آمار،  قطعی نبود. چون این افراد باید بعد از مراجعه به ادارات کل راه و شهرسازی، از نظر شرایط محل سکونت، پالایش می‌شدند. از طرف دیگر ما با افراد زیادی مواجه‌ایم که واجد شرایط شناخته شده‌اند ولی متاسفانه هنوز به دستگاه متولی برای تشکیل پرونده مراجعه نکرده‌اند. تا زمانی که این افراد، تعیین تکلیف نشده‌اند، نمی‌توانیم آمار قطعی از ریزش ارائه بدهیم.

خرید و فروش امتیاز طرح اقدام ملی غیر قانونی است

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن بیان کرد: خرید و فروش امتیاز طرح اقدام ملی غیر قانونی است. ضمن این‌که متقاضی از مشخصات واحدی که در اختیار وی قرار می‌گیرد، مطلع نیست تا بتواند چنین تخلفی کند.  

اصلانی افزود: تا زمانی که مبلغ مقرر واریز نشود، کسی به عنوان متقاضی نهایی شناخته نمی‌شود. در هر حال سند به نام کسی صادر خواهد شد که در مرحله اول ثبت نام پذیرفته شده باشد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: طرح اقدام ملی زمانی کلید زده‌شد که در رکود به سر می‌بردیم. این طرح ۲ بخش و ۲ هدف دارد؛ یکی هدف تامین مسکن برای گروه‌های میان‌درآمدی و دوم، کمک به تشویق و تولید مسکن. هر دو این اهداف برای کل جامعه انتفاع دارد. زمانی که تولید در بخش مسکن رونق بگیرد، نزدیک به ۱۵۷ فعالیت ازسر گرفته و اشتغال‌زایی و درآمدزایی خواهد شد. جز بخش مسکن هیچ صنعت و فعالیتی چنین پتانسیلی ندارد.  

او اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در راستای رونق تولید تصمیم گرفت با توجه به زمین‌های خود و منابع مالی که در اختیار داشت به سمت تولید مسکن گام بردارد.  

اصلانی ادامه داد: در مورد این‌که در تهرانسر طرح اقدام ملی لغو شده است باید بگویم که در این منطقه، ما پروژه مشارکتی داشتیم. به همین دلیل روی این پروژه‌ها ثبت‌نامی انجام نمی‌دهیم. در طرح اقدام ملی پروژه‌های دیگری هم داریم که در ۲ حالت، اجازه واگذاری زمین دارند؛ یکی فروش اقساطی و دوم، اجاره ۹۹ساله. در هر دو این‌ها آورده متقاضی علاوه بر تسهیلات بانکی است که برای او در نظر گرفته شده، تامین‌کننده ساخت مسکن است ولی در پروژه‌های مشارکتی، زمین از جانب ما تایمن خواهد شد و آورده، از طرف سرمایه‌گذار. در واقع ما از سرمایه‌گذار، سهمی می‌گیریم ولی نمی‌توانیم روی سهم سرمایه‌گذار، ثبت‌نام کنیم. ماجرای تهرانسر همین است.  

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اظهار کرد: اقدام ملی از ۳ مدل تشکیل شده است؛ مشارکتی، فروش اقساطی زمین و اجاره ۹۹ساله. برای ۲ مدل آخر ثبت نام انجام شده ولی برای پروژه‌های مشارکتی تا زمانی که سهمی به ما واگذار نشود نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم.

او گفت: الگوی بهینه مصرف مسکن تقریبا ۷۵ متر خالص است. خانه‌ای کمتر از ۷۵ متر برای دهک‌ها ساخته نمی‌شود. البته برای دهک‌های یک تا ۳، ممکن است متراژ کمتری طراحی کنیم. دهک‌های یک تا ۳ را افرادی شامل می‌شوند که در سطوح یک تا ۳ درآمدی کشور هستند. این افراد ممکن است تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی(ره) باشند یا حتی تحت پوشش هیچ نهادی نباشند ولی جزو افراد کم درآمد جامعه باشند.  

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: به هر حال با توجه به سیستمی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آن استفاده می‌کند، دهک‌های یک تا ۳ قابل شناسایی هستند. درباره مدلی که برای  این دهک‌ها در نظر گرفته می‌شود فعلا نمی‌توانم صحبتی کنم.  

  • اعلام تعداد متقاضیان واجد شرایط مسکن ملی

اصلانی بیان کرد: برای اولین بار توانستیم نیروها و توان مالی که در کشور وجود دارد را برای حمایت از دهک‌های یک تا ۳ جمع‌آوری کنیم. نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، سازمان اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و... در برابر گروه‌های کم‌درآمد مسئولیت اجتماعی دارند.  

او افزود: با کمک این نهادها و وزارت راه و شهرسازی نقشه‌راهی برای تامین مسکن دهک‌های یک تا ۳ ایجاد می‌کنیم. هزینه ساخت مسکن برای دهک‌های یک تا ۳ احتمالا از محل منابعی که در اختیار این نهادها قرار دارد، تامین می‌شود.  

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: برخی افراد هنگام ثبت نام، کد ملی را اشتباه وارد کرده بودند و حذف شدند. برخی دیگر زیر ۱۸ سال داشتند یا جزو مردان مجرد زیر ۳۵ سال بودند یا مونث و مذکر بودن را ذکر نکرده‌ بودند. این افراد از فهرست متقاضیان حذف شده بودند که با مراجعه به اداره کل می‌توانند مشکلات پرونده خود را برطرف کنند.

اصلانی اظهار کرد: عده دیگری که حذف شده بودند جزو افرادی بودند که در مسکن مهر ثبت نام اولیه انجام داده بودند و فرمی از آنها در سازمان ملی زمین و مسکن قرمز شده ولی به هر دلیلی ملک به آنان واگذار و تعیین تکلیف نشده‌ است. سازمان ملی به ما اعلام کرده که این افراد باید به اداره کل مراجعه کنند تا مشکلاتشان بررسی و حل شود.  

او گفت: امکان این‌که در سامانه، چنین افرادی از هم تفکیک شوند، وجود ندارد. بنابراین فرم آنها قرمز شده است. هر اعتراضی حتما بررسی خواهد شد. وزارت راه و شهرسازی به اداره های کل استانی اختیار داده تا این مشکلات را بررسی و حل کنند.

نظر شما