شناسهٔ خبر: 38486762 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با ایسنا:

کرمان در وضعیت سفید کرونا/تصمیم گیری درباره وضعیت مدارس و دانشگاه‌های استان در روز پنجشنبه

سارا سلطانی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کشور به چند منطقه وضعیت کرونایی تقسیم شده است که استان های کرمان و سیستان و بلوچستان هم اکنون در منطقه سفید قرار دارند (در منطقه‌ای که مورد مثبتی از کروناویروس گزارش نشده باشد منطقه سفید اعلام می‌شود)، بنابراین قاعدتا باید مدارس و دانشگاه‌های این مناطق به روال عادی برگردند اما هنوز این بازگشت به روال عادی مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

دکتر "وحید احمدی‌طباطبایی" در گفت‌وگو با ایسنا، در زمینه مراکز عرضه قلیان به عنوان یکی از کانون های شیوع کرونا ویروس گفت: مردم برای خود مراقبتی در این ایام به‌هیچ عنوان نباید از قلیان استفاده نکنند زیرا قلیان‌ها می‌توانند عامل انتقال کروناویروس باشند.

وی ادامه داد: برخی‌ها تصور می‌کنند که اگر سرشیلنگ قلیان ها را عوض کنند، از ابتلای به کرونا ویروس جلوگیری خواهند کرد این در حالی است که باید بدانید که به‌هیچ وجه اینگونه نیست و این ویروس به داخل سطوح و داخل شلنگ نفوذ کرده و در مقطع می‌ماند لذا مردم در مراکز عرضه قلیان حضور پیدا نکنند و حتی در منزل نیز از قلیان مشترک استفاده نکنند.

برخورد با مراکز عرضه قلیان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به مکاتبات دانشگاه علوم پزشکی کرمان با استانداری و مقامات قضایی برای تعیین تکلیف مراکز عرضه قلیان در استان کرمان اعلام کرد: مقرر شد با مراکز عرضه کننده قلیان برخورد قانونی و قاطع صورت گیرد.

جواب آزمایشات چند نفر مشکوک به کرونا ویروس در کرمان، از سوی آزمایشگاه های تهران اعلام نشده است

وی با بیان این مطلب که هنوز جواب آزمایشات چند نفر مشکوک به کرونا ویروس در کرمان، از سوی آزمایشگاه های تهران اعلام نشده است، تصریح کرد: طی تماسی که با تهران داشتیم اولویت با استان‌های قم، رشت و اراک است و هنوز جواب آزمایشات افراد مشکوک به کرونا ویروس در کرمان اعلام نشده است ضمن آنکه باید عنوان کرد که جواب آزمایشات چند مورد مشکوک به کرونا ویروس در جیرفت و بم منفی بوده است.

احمدی‌طباطبایی با این هشدار که مردم کرمان باید مراقبت های خود را افزایش دهند زیرا ویروس کرونا در حال گردش است بیان کرد: طبیعی است که پزشکان برای احتیاط افراد زیادی را مورد آزمایش قرار می‌دهند و ممکن بیشتر از آنها آنفلوآنزا فصلی دچار شده‌اند یا ذات‌الریه باکتریایی باشند اما به نظر می‌رسد ویروس در گردش است زیرا دو مورد ابتلا در اصفهان نیز مثبت گزارش شده است و به احتمال زیاد در کرمان نیز مبتلا به کرونا ویروس را داشته باشیم.

به احتمال زیاد در کرمان نیز مبتلا به کرونا ویروس را داشته باشیم

وی عنوان کرد: احتمالا برخی از افراد نوع خفیف کروناویروس را گرفته باشند و خوب شده باشند زیرا این بیماری در 80 درصد موارد فرم خفیف و مایل به‌متوسط دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که مبتلا به کروناویروس(نوع خفیف یا شدید) می‌شوند در برابر این بیماری دیگر مصون می‌شوند؟ گفت: قاعدتا باید مصونیت ایجاد شود اما این یک ویروس جدید است دقیق نمی‌توانیم درخصوص آن اظهار نظر کرد.

باید مدارس و دانشگاه‌های کرمان به روال عادی برگردند

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها ادامه خواهد داشت یا خیر؟ اظهار کرد: احتمالا در جلسه روز پنجشنبه براساس روند وضعیت در استان در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد.

احمدی‌طباطبایی افزود: کشور به چند منطقه وضعیت کرونایی تقسیم شده است که استان های کرمان و سیستان و بلوچستان هم اکنون در منطقه سفید قرار دارند (در منطقه‌ای که مورد مثبتی از کروناویروس گزارش نشده باشد منطقه سفید اعلام می‌شود)، بنابراین قاعدتا باید مدارس و دانشگاه‌های این مناطق به روال عادی برگردند اما هنوز این بازگشت به روال عادی مشخص نیست.

وی توصیه کرد: اگر فردی تب، سرفه و تنگی نفسی در حالت خفیف داشته باشد باید سریعا به پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی یا کلینیک‌ها و مطب‌های شخصی مراجعه کنند اما اگر این علایم در افراد شدید است حتما به بیمارستان مراجعه کنند ضمن آنکه تاکید می شود که افرادی که دارای بیماری های زمینه‌ای هستند، در صورت بروز هرگونه علائم عنوان شده باید سریع به پزشک مراجعه کنند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: افرادی که بیماری آنها خفیف باشد و حال عمومی آنها بهتر باشد از بیمارستان مرخص می‌شوند و در خانه توصیه می‌کنیم که ماسک بزنند و با افراد خانواده فاصله‌شان را حفظ کنند.

انتهای پیام

نظر شما