شناسهٔ خبر: 38486722 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مروری بر کتاب «مشاوره و روان‌درمانی سوگ»

اراک - ایرنا - « مشاوره و روان‌درمانی سوگ» عنوان کتابی است که به قلم «ویلیام وردن» نوشته شده و از سوی فاطمه نیکویی» عضو هیات علمی دانش'اه پیام نور استان مرکزی ترجمه شده است.

صاحب‌خبر -

این کتاب ۲۸۶ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات دانشگاه پیام نور به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد ۱۲۰ هزار ریال روانه کتابفروشی‌ها شده است.

مباحث این کتاب در ۱۰ فصل ارایه شده که در فصل نخست در خصوص دلبستگی، فقدان و تکالیف سوگ، ارایه نظریه دلبستگی، کنکاش در خصوص وجوه بیمارگونه سوگ، سوگ بهنجار و سوگ و افسردگی توضیحاتی ارایه شده است.

نویسنده این کتاب در فصل دوم با ارایه تکالیف سوگواری و الگوی فرآیند دوگانه سوگواری کوشیده تا درک موثری از فرآیند سوگ را معرفی کند.

در فصل سوم این کتاب پیرامون عوامل تعیین‌کننده سوگ، متغیر میانجی نسبت با متوفی، ماهیت دلبستگی، چگونگی فوت فرد، سابقه تاریخی سوگ، متغیرهای شخصیتی و اجتماعی و روانی و چگونگی پایان دادن به سوگ مطالبی ارایه شده است.

اهداف مشاوره سوگ، شناسایی سخص داغدار در معرض خطر بالا، اصول مشاوره، مراحل آن و تکنیک‌های مفید، مشاوره گروهی در سوگ، تسهیل سوگ از طریق مراسم تشییع جنازه نیز محتوای مطالبی را شامل می‌شود که فصل چهارم کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

نویسنده این کتاب در فصل پنجم نگاهی گذرا به علل ماندگاری مردم در سوگ، تشخیص سوگ عارضه‌دار و آغاز گام‌های کمک به فرد آسیب دیده دارد.

در فصل ششم کتاب شیوه‌های درمان سوگ، حل و فصل سوگواری نابهنجار، ملاحظات ویژه درمان سوگ، رویا دیدن در مشاوره و درمان سوگ و ارزیابی مستمر نتایج مشاوره به فرد سوگوار مطرح شده و تکنیک‌های زمان‌بندی در این راستا ارایه شده است.

فصل هفتم کتاب نیز به موضوع سوگواری در مورد انواع خاص فقدان‌ها اختصاص دارد و در مورد خودکشی، مشاوره با بازماندگان فرد خودکشی کرده، مرگ ناگهانی، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد، سقط‌های خودبه‌خودی، تولد جنین مرده و سوگ مورد انتظار و بیماری ایدز پرداخته است.

نویسنده در فصل هشتم در خصوص چگونگی کنترل فرد سوگوار از مرگ کودک، رویکرد مداخله خانوادگی، سوگ سالمندی، نیازهای خانواده در برابر نیازهای فرد توضیح داده است.

فصل نهم کتاب نیز به موضوعاتی چون شرح تاریخچه سوگ و استرس و احساس افسردگی پرداخته و در فصل دهم شیوه مشاوره سوگ آموزش داده شده و طرحی در این راستا ارایه شده است.

این کتاب مقدمه مفصلی دارد که در آن نخست به پیچیدگی‌های سوگ پرداخته و در خصوص سوگ ابراز نشده، ادامه پیوندها، معناسازی از مرگ عزیزان، بازگشت معنوی و آسیب روحی ناشی از سوگ اشاره دارد.

نویسنده معتقد است: یکی از مهمترین مسایل در مدیریت مخاطرات سوگ دستیابی به مفهوم سوگ و شناخت تکالیف ذهنی و روانشناختی، حسی و روحانی در پدیده فقدان عزیزان است.

نظر شما