شناسهٔ خبر: 38486671 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانستنی‌های پزشکی/ 83

با آنفولانزای خوکی در ویکی‌آنا بیشتر آشنا شوید

آنفولانزای نوع H1N1 یا خوکی نوعی از انواع آنفولانزا است که در گذشته افرادی‌که ارتباط مستقیم با این حیوان داشتند به آن مبتلا می‌شدند ولی تغییر ویروس آن در طول سال‌ها انتشار این بیماری را در میان افرادی‌که با خوک در ارتباط نبودند گسترش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، آنفولانزای H1N1 به آنفولانزای خوکی معروف است. در گذشته افرادی گرفتار این بیماری می‌شدند که با خوک‌ها ارتباط مستقیم داشتند.

ویروس این بیماری در سال‌های گذشته دچار تغییر شد و شکل جدید آن در بین افرادی گسترش پیدا کرد که ارتباط نزدیکی با خوک نداشتند.

در سال 2009، آنفولانزای  H1N1 (خوکی) به سرعت در تمام جهان گسترش یافت به‌طوری‌که سازمان بهداشت جهانی  آن سال این بیماری را بیماری همه‌گیر جهانی دانست.

از آن زمان هم مردم به آنفولانزای خوکی مبتلا شدند ولی دیگر شیوع آن به میزان آن سال گسترده نبود.

گرچه آنفولانزای خوکی آن‌قدر ترسناک نیست که چند سال پیش به نظر می‌رسید ولی هنوز هم باید از خود در برابر ابتلا به آن محافظت کرد. این نوع از آنفولانزا مانند آنفولانزای فصلی می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی برخی ایجاد کند.

بهترین گزینه برای پیشگیری از این بیماری دریافت واکسن سالانه آنفولانزا است که واکسن آنفولانزای خوکی نیز در آن موجود است.

نحوه ابتلا به آنفولانزای خوکی چگونه است؟

همچون آنفولانزای فصلی این بیماری از قطرات ناشی از سرفه و عطسه مبتلایان این بیماری که در هوا منتشر شده منتقل می‌شود.

رسیدن این قطرات به چشم، بینی و دهان و یا لمس سطوحی که این قطرات در آن وجود دارد و پس از آن تماس با این نقاط ذکر شده بدن می‌تواند این بیماری را منتقل کند.

نشانه‌های آنفولانزای خوکی چیست؟

سرفه، گرفتگی یا آب ریزش بینی، گلودرد، بدن درد، سردرد، لرز، خستگی مفرط و اسهال و استفراغ برخی از علائم شایع این بیماری است.

تشدید علائم آنفولانزای حاد می‌تواند به ذات‌الریه و حتی از کار افتادن سیستم تنفسی هم منجر شود.

راه‌های پیشگیری از آنفولانزای خوکی چیست؟

همچون سایر آنفولانزاها پیشگیری از این بیماری نیز در رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان در هنگام عطسه یا سرفه، ماندن در منزل و کاهش فعالیت‌های بدنی، ممانعت از لمس صورت به‌ویژه چشم، دهان و بینی و دوری کردن از مبتلایان به آن وابسته است.

در این میان مصرف یک‌سری از موادغذایی همچون هویج، قارچ، انار و چای سبز نیز می‌تواند خطر ابتلای به این بیماری را کاهش دهد.

منبع اصلی

انتهای پیام/4105/
 

نظر شما