شناسهٔ خبر: 38486651 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

لیست سیاه FATF بی اثر است چراکه ۸۰ درصد اقتصاد ایران داخلی است/ دلال‌ها هستند به وضعیت بازار دامن زده‌اند/ این شرایط موقتی است

مهناز براتی

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه تغییر خاصی در مناسبات اقتصادی ما با کشورهای دیگر ایجاد نمی‌کند ضمن اینکه ۸۰ درصد اقتصاد ایران داخلی بوده و تنها ۲۰درصد آن، وابسته به صادرات و واردات است.

صاحب‌خبر -

«غلامرضا مصباحی‌مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلح نظام، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره افزایش قیمت ارز و سکه به‌رغم این ادعا که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بی‌اثر خواهد بود، گفت: بی‌اثری قرار گرفتن ایران در لیست سیاه fatf را رئیس بانک مرکزی گفتند و ما هم تائید می‌کنیم. طبیعی است در شرایط کنونی با توجه به فضایی که مطبوعات و برخی از شخصیت‌های سیاسی ساخته‌اند، مردم نسبت به خبر مربوط به بازگشت ایران به لیست دولت‌های غیرهمکار، دچار شک شده‌اند.

او تاکید کرد: شک روانی جامعه اثر کوتاه‌مدتی دارد و این اثر خنثی می‌شود. پیش‌بینی من این است که این وضعیت ادامه‌دار نیست. بیشتر این دلال‌ها هستند که به این وضعیت دامن زده‌اند.

این عضو مجمع در پاسخ به این سوال که آیا این اتفاق بر مبادلات مالی و بانکی کشور تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟ بیان کرد: خیر! هیچ تغییری نمی‌کند! مبادلات مالی ما وقتی محدودتر می‌شود که طرف معامله ما بانک‌ها و شرکت‌های درجه یک و دو جهان باشند. به دلیل تحریم‌های آمریکا آن بانک‌ها و شرکت‌ها دو سال است با ما کار نمی‌کنند و شرکت‌هایی که به ایران آمده بودند، از ایران خارج شده‌اند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه Fatf تحریم ندارد، گفت: هیچ دستگاهی قدرت اجرایی ندارد بلکه به اعضای خود می‌گوید در معامله با ایران شدیدا احتیاط کنید. طی دوره‌ای که آمریکا شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده است، نسبت به مبادلات با ایران احتیاط می‌کرده‌اند و چنین نبوده است که احتیاط نکنند.

او در پایان گفت: این کشورها می‌دانند ایران پولشویی و تامین مالی تروریسم ندارد اما در صدد رفع نیازهای اولیه‌ خودشان هستند و این برای طرف‌های تجاری و مبادلاتی ما، روشن است. قرار گرفتن ایران در لیست سیاه تغییر خاصی در مناسبات اقتصادی ما با کشورهای دیگر ایجاد نمی‌کند، ضمن اینکه ۸۰ درصد اقتصاد ایران داخلی است و تنها ۲۰ درصد آن وابسته به صادرات و واردات است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما