شناسهٔ خبر: 38486560 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بررسی نقش صدا و سیما در رفع التهاب موجود از جامعه؛

رسانه ملی خودش را در خدمت مردم قرار دهد

الهام مرادی

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه به وظیفه رسانه ملی در ایجاد آرامش روانی بین مردم و رفع التهابات موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه ملی اگر در خدمت مردم باشد می تواند با انعکاس اخبار درست و برنامه های غیرسیاسی اعتماد آنها را جلب کند و با عملکرد خود روحیه و امید در جامعه را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

امان‌الله قرائی‌مقدم، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا با اشاره به تاثیر رسانه ملی در رفع التهاب موجود در جامعه و ایجاد آرامش روانی بین مردم گفت: ماهیت رسانه ملی این است واقعیات جامعه را نشان دهد نه اینکه حکومتی و دولتی باشد. تلویزیون ما اگر برنامه‌هایی برای پخش مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی تدارک می‌بیند که اتفاقا به حق و لازم است، باید در کنار آن اعتراضات اقشار مختلف جامعه را نسبت به موضوعات مختلف نشان دهد.

او ادامه داد: رسانه ملی زمانی معنا پیدا می کند که در خدمت جامعه و مردم باشد و رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را وظیفه خود بداند. رسانه‌ای که از دولت و حکومت بودجه بگیرد، سیاست‌زده می‌شود؛ درنتیجه تمام برنامه ها و اندیشه هایش سیاسی می‌شود. رسانه ملی اگر وظیفه خود را به عنوان رسانه ملی انجام دهد می تواند در امیدبخشی و بالابردن میزان اعتماد  مردم بسیار موثر باشد. هرگاه رسانه آزاد فکر کند و هزینه های های خود را از مردم تامین کند می توانیم بگوییم رسانه، ملی است.

این جامعه‌شناس به ایجاد یاس تدریجی بین مردم ایران اشاره کرد و گفت: ناامیدی و یاس در مردم به گونه‌ای نیست که بتوان آن را به زودی برطرف کرد. ناامیدی از صدر تاریخ به تدریج در مردم ایران به وجود آمده و این سال های اخیر به اوج خود رسیده است. سطح رفاه عمومی مردم کاهش یافته، بیکاری به بالاترین شاخص رسیده است، 18 میلیون خانوار زیر خط فقر هستند، 60 میلیون ایرانی نیاز به کمک‌های معیشتی دارند و اختلاف طبقاتی در کشور به بدترین شکل خود رسیده است.

او افزود: در مورد عوامل امیدوار کننده در جامعه بیان داشت: عوامل امیدوارکننده در جامعه کم نیست بلکه ده‌ها مورد وجود دارد که باید در کنار هم فراهم شوند تا مردم از این وضعیت روحی در حال حاضر خارج شوند. برای مثال اگر بیکاری حداقل مقداری کم شود مردم اندکی امیدوار می‌شوند  و روی آینده خود حساب می کنند. بنابراین رسانه ملی به تنهایی نمی تواند باعث افزایش امید و روحیه بین مردم شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما