شناسهٔ خبر: 38486165 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

درحال بروزرسانی؛

خسارت سیل به پل‌ها و راه‌های روستایی کوهدشت/ وضعیت نورآباد لحظه به لحظه بحرانی‌تر می‌شود/ شهرستان دورود در حالت آماده‌ باش کامل +عکس و فیلم

فرماندار از خسارت سیل به پل‌ها و راه‌های روستایی کوهدشت خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ماشاالله نعمتی با اشاره به بارش‌های ادامه‌دار در این شهرستان، اظهار کرد: بازدیدی از سطح شهر داشتیم و مشکل حادی وجود ندارد.

وضعیت ۴ روستای بروجرد بحرانی است

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد گفت: وضعیت ۴ روستای شهرستان بحرانی است.

مسعود فلاح اظهار کرد: وضعیت چهار روستای بخش مرکزی بروجرد بحرانی است.

وی تصریح کرد: بیشتر نگران روستای وزیرآباد هستیم که در حال حاضر بیل مکانیکی به این روستا فرستاده شده تا مشکل آن را رفع کند.

معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: به خانه‌های کنار رودخانه گفته شده که تخلیه کنند ولی برخی از آنها به خاطر دام‌های خود حاضر به تخلیه نیستند.

فلاح اضافه کرد: وضعیت در بخش اشترینان مطلوب است و وضعیت بحرانی ندارد.

تجهیز بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد به سیستم تعیین درجه حرارت لیزری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان از تجهیز بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد به سیستم تعیین درجه حرارت لیزری خبر داد.

محمدرضا نیکبخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم تا پایان وضعیت شیوع احتمالی "کرونا" در استان کمبود تجهیزات وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد به سیستم تعیین درجه حرارت لیزری مجهز شده است، اضافه کرد: بیمارستان شهدای عشایر نیز ظرف روزهای آینده مجهز خواهد شد.

خسارت سیل به پل‌ها و راه‌های روستایی کوهدشت/ وضعیت نورآباد لحظه به لحظه بحرانی‌تر می‌شود +عکس و فیلم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه  هماهنگی‌های لازم با انستیتو پاستور برای آموزش کارشناسان آزمایشگاه استان برای انجام آزمایش نمونه "کرونا" در حال انجام است، تصریح کرد: پاسخ آخرین نمونه‌های ارسالی از لرستان تماما منفی بوده است و خوشبختانه تاکنون مورد مثبت نداشتیم.

نیکبخت با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی لرستان تمامی تمهیدات لازم را در نظر گرفته است، خاطر نشان کرد: مردم با رعایت نکات بهداشتی کمک کنند که این بحران را به خوبی پشت سر بگذاریم.

برق در پلدختر و معمولان پایدار است

مدیر شرکت توزیع برق پلدختر گفت: برق در پلدختر و معمولان پایدار است.

محمد طاهر متش‌پور اظهار کرد: برق در کل شهرستان پلدختر وصل است و خاموشی نداریم.

وی ادامه داد: فعلا برق در پلدختر و معمولان پایدار است.

متش‌پور بیان کرد: ۲۱ اکیپ برای خدمات‌رسانی در پلدختر،معمولان، پاعلم و قلعه نصیر مستقر شدند.

وی گفت: ۷۰ درصد گنجایش رودخانه کشکان پر شده است و امیدواریم خطری ایجاد نکند.

تشدید رصد لحظه‌ای ناوگان‌ حمل‌ونقل برون‌شهری در شرایط بحران

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان از تشدید رصد لحظه‌ای ناوگان‌ حمل‌ونقل برون‌شهری در شرایط بحران تا پایان بارش‌ها خبر داد.

میثم قدمی امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به اخطاریه‌های هواشناسی در خصوص وضعیت نامساعد جوی در روزهای ششم و هفتم اسفندماه به‌منظور از پیشگیری از سوانح جاده‌ای، اختلال در تردد و جلوگیری از خسارت به مسافران حمل‌ونقل عمومی در مسیرهای بین‌شهری، طی مکاتباتی با مدیران راهداری شهرستان‌ها تمام کارشناسان حمل‌ونقل مکلف به حضور در پایانه‌های مسافربری و رصد مستمر ناوگان تحت پوشش با هماهنگی پلیس و سایر دستگاه‌های امدادی شده‌اند ضمن اینکه رصد آنلاین نیز توسط کارشناسان سامانه سپهتن استان انجام می‌شود.

خسارت سیل به پل‌ها و راه‌های روستایی کوهدشت/ وضعیت نورآباد لحظه به لحظه بحرانی‌تر می‌شود +عکس و فیلم

وی تصریح کرد: همچنین بنا به مصوبه ستاد مدیریت بحران سازمان راهداری از ابتدای امروز ششم اسفندماه ۹۸ تردد تریلر و اتوبوس در محور اصفهان- داران- الیگودرز تا پایان بارش‌ها ممنوع شده است و همچنین به دلیل احتمال بارش برف و شرایط بد جوی شرکت‌های حمل‌ونقل ملزم شده‌اند از اعزام ناوگان تحت پوشش بدون بررسی ایمنی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی ازجمله زنجیر چرخ خودداری کنند.

معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان خاطرنشان کرد: ستاد مدیریت بحران راهداری لرستان نیز محور خرم‌آباد- پل‌دختر را به دلیل مسائل ایمنی از ساعت ۱۸ روز دوشنبه پنجم اسفند مسدود نموده است و محورهای جایگزین این محور چولهول، دهلیج و پاعلم هستند.

قدمی اضافه کرد: مکاتبات لازم جهت اطلاع‌رسانی و اعلام محورهای دارای محدودیت ترافیکی با پلیس راه، شرکت‌ها، تشکل‌های صنفی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده است و هماهنگ شده گشت‌های مشترک پلیس و راهداری نسبت به گشت زنی مستمر در محورهای فوق اقدام‌ کنند.

در حال حاضر خطری شهر پلدختر را تهدید نمی کند

فرماندار پلدختر گفت: در حال حاضر خطری شهر پلدختر را تهدید نمی کند.

حسن رضاییان اظهار کرد: سطح رودخانه کشکان بالا آمده و دبی آن ۲۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه است.

وی ادامه داد: با وجود بارش‌های دیشب و شب قبل از آن، تاکنون آب به بالای دیوارها نیامده و اگر این چنین باشد و آب باران های نورآباد و الشتر به خرم‌آباد نیایند، خطری شهر پلدختر را تهدید نمی‌کند.

رضاییان افزود: مردم واحدهای مسکونی حاشیه رودخانه را تخلیه کرده اند و کسی در مسیر رودخانه‌ها در منازل مسکونی نیست.

فرماندار پلدختر گفت: راه ارتباطی ۱۵ روستای مسیر معمولان قطع است و ان شاالله امروز مشکل آن‌ها را رفع خواهیم کرد.

خسارت سیل به پل‌ها و راه‌های روستایی کوهدشت/ وضعیت نورآباد لحظه به لحظه بحرانی‌تر می‌شود/ شهرستان دورود در حالت آماده‌ باش کامل +عکس و فیلم

ساکنان دو روستای شهرستان سلسله منازل را تخلیه کرده‌اند

فرماندار سلسله می‌گوید: ساکنان دو روستای این شهرستان منازل را تخلیه کرده‌اند.

شریف خسروی اظهار کرد: در حال قطع جاده‌ها هستیم که آب به داخل خانه‌های روستاهای کنار جاده فیروزآباد وارد نشود.

وی ادامه داد: آب به نیم متری پل چشمه طلایی رسیده و احتمال اینکه تا دقایق دیگر سرریز شود، وجود دارد.

خسروی بیان کرد: ساکنان روستای چشمه طلا و چم گرگ‌علی منازل را تخلیه کرده‌اند.

فرماندار سلسله با بیان اینکه روستاهای منطقه امیر در محاصره آب هستند، افزود: با اینکه دومین شهر پربارش استان هستیم، مشکل حاد دیگری نداریم.

وی تصریح کرد: تمامی روستاها راه دسترسی دارند و خدمات آب، گاز و برق برقرار است.

پیک سیلاب چهارشنبه بعدازظهر اتفاق می‌افتد

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان گفت: دبی پایه رودخانه‌ها بالاست و با این بارش‌ها نیز افزایش می‌یابد، سیل اوج خودش را چهارشنبه بعدازظهر نشان می‌دهد.

رضا میرزایی در جمع خبرنگاران گفت: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی به صورت فراگیر بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ میلی‌متر بارش در استان داریم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دبی سیلابی خرم‌رود ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه، کشکان به ۱۶۰۰ مترمکعب در ثانیه، تیره دورود به ۱۳۵ متر مکعب در ثانیه، کاکاشرف به ۷۵ مترمکعب در ثانیه و بادآور نورآباد به ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه رسیده‌است.

خسارت سیل به پل‌ها و راه‌های روستایی کوهدشت/ وضعیت نورآباد لحظه به لحظه بحرانی‌تر می‌شود/ شهرستان دورود در حالت آماده‌ باش کامل +عکس و فیلم

وی با اشاره به آغاز موج دوم بارش‌ها در استان، بیان کرد: این سامانه بارشی که وارد پلدختر، کوهدشت و رومشکان شده خطرناکتر از موج اول است و بیشتر در بخش‌های شمالی ریزش دارد، تا فردا ظهر ادامه دارد.

میرزایی افزود: پیک سیلاب امروز بعدازظهر اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به این‌که در بین رودخانه‌های استان سه کانون بحران داریم، تصریح کرد: اول حوزه رودخانه کشکان، دوم رودخانه تیره دورود و سوم شهر نورآباد است که دبی رودخانه نورآباد بشدت افزایش پیدا می‌کند و احتمال طغیان رودخانه به داخل شهر وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که اوج سیلاب‌های ما امروز بعدازظهر خواهد بود، افزود: با تداوم بارش‌ها دبی سیلابی رودخانه کشکان به ۴۲۰۰ مترمکعب در ثانیه، تیره دورود به ۸۶۳ مترمکعب در ثانیه، ماربوره دورود به ۸۳۴ مترمکعب در ثانیه، خرم‌رود به ۵۰۴ مترمکعب در ثانیه و بادآور نورآباد به ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

میرزایی با اشاره به این‌که هر رودخانه یک تاب آوری مختص به خود را دارد، گفت: تاب‌آوری رودخانه کشکان حداکثر ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه است اگر بیش از آن باشد آب وارد شهر می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به این‌که درحال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت سدها خالی است بنابراین می‌توانیم بخشی‌از سیلاب را در مخزن خالی سدها  کنترل و مهار کنیم، افزود: مشکل این است در حوزه کشکان که ۹۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد فقط سد ایوشان را داریم که حجم مخزن آن ۵۲ میلیون مترمکعب است این درحالی است که ما پیش‌بینی کردیم حجم کشکان ۳۱۲ میلیون مترمکعب برسد.

وی تأکید کرد: راهکار اصلی کنترل سیلاب کشکان ساخت سدهای معشوره، مخمل کوه، سراب‌تخت، چول‌هول و سدهای دیگر است.

میرزایی با اشاره به این‌که امروز میزان دبی سیلابی رودخانه بادآور به ۵۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه می‌رسد، عنوان کرد: دبی پایه رودخانه‌ها بالاست و با این بارش‌ها نیز افزایش می‌یابد، سیل اوج خودش را امروز بعدازظهر نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: وسعت سیلاب در سطح استان فراگیر است از مردم تقاضا داریم موارد ایمنی را رعایت کرده و از رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

نورآباد با ۹۳ میلی‌متر بیشترین میزان بارش را در لرستان داشته است

کارشناس اداره کل هواشناسی لرستان گفت: نورآباد با ۹۳ میلی‌متر بیشترین میزان بارش را در استان داشته است.

راضیه پیله‌وران درباره آخرین وضعیت بارش در شهرهای لرستان اظهار کرد: سامانه بارشی قوی که از دوشنبه وارد نوار غربی کشور و لرستان شد بارش‌های زیادی به دنبال داشت.

وی ادامه داد: در ایستگاه‌های باران سنجی که در شهرستانهای استان مستقر هستند که در ایستگاه آبسرده ۹۳ میلی متر بوده است.

پیله وران  به بارش‌ها در شهرهای استان براساس سینوپوتیک اشاره کرد و با بیان اینکه نورآباد با  ۹۳ میلی متر بیشترین میزان بارش را در استان داشته است،  اظهارکرد: براین اساس در خرم‌آباد۵۵،  بروجرد۶۶،  سراب دوره ۶۷،  کوهدشت۶۴،  پلدختر ۴۴،  دورود۷۸،  ازنا۲۰، الیگودرز۲۳،  رومشکان ۶۱و سپیدشت ۶۲ میلی متر بارندگی داشتند.

کارشناس اداره کل هواشناسی لرستان با بیان اینکه انتظار می رود از شامگاه ششم اسفند بارش‌ها در نیمه غربی و مرکز استان را با همین شدت داشته باشیم،  بیان کرد:  انتظار داریم این بارش‌ها به نیمه شرقی استان بویژه جنوب شرق استان یعنی الیگودرز و سپیددشت کشیده شود.

وی گفت: هوای سرد هم موجب بارش برف در مناطق سردسیر استان خواهد شد.

پیله‌وران بیان کرد: تا فردا شرایط ناپایدار در نیمه شرقی وجنوب شرق استان خواهیم داشت، امروز ظهر برای نیمه غربی، مرکزی و شمال استان بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه سرعت ورزش باد در مناطق مستعد استان شدید خواهد بود،  گفت: از بعدازظهر چهارشنبه نیمه غربی، مرکزی و شمال استان شاهد وزش باد خواهیم بود.  

دورود به حالت آماده‌ باش کامل درآمد

حمید جمشیدی شامگاه سه‌شنبه اظهار داشت: هشت محل اسکان اضطراری در شهر دورود و مناطق روستایی در معرض خطر با برپایی و تجهیز به ۳۰۰ دستگاه چادر تجهیز شدند تا در صورت نیاز جهت استفاده آسیب دیدگان قرار گیرند.

وی افزود: ۳۵محل امن دیگر نیز شناسایی شده که در صورت نیز برای اسکان آسیب دیدگان تجهیز خواهند شد.

وی بیان کرد: در شهرستان دورود پنج تیم امدادی در آماده باش کامل قرار دارند و تمام سناریو ها برای بحران احتمالی طراحی و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

جمشیدی گفت: شهر دورود نیز به ۲ منطقه جهت امدادرسانی احتمالی تقسیم شده و با توجه به همدلی اعضای ستادمدیریت بحران شهرستان تمام امکانات و تجهیزات جهت یاری رسانی به مردم نیز بکارگیری می شوند.

وی افزود: امروز به دلیل تخریب های جزیی ۲ساختمان و همچنین درمعرض خطر بودن چهار خانوار، اسکان آن ها به صورت اضطراری انجام گرفت.

نظر شما